Hvad kan du, Fuglsang?

KOMMENTAR: TV 2 SPORTs cykelreporter Rasmus Staghøj håber, at Jakob Fuglsang udnytter sin chance og sin gode form i dette års Giro d'Italia.

Hvad kan Jakob Fuglsang præstere i dette Giro d’Italia? Ja, jeg ved det ikke, så jeg spørger helt åbent. Men jeg er spændt på at se, hvad det kan blive til, og i dag får vi en lille del af svaret.

Det gælder den første bjergetape i løbet, og oven i købet en etape, som slutter opad. Det er ikke en af løbets hårdeste etaper, men når det slutter opad, er der altid muligheder for tidsforskelle mellem favoritterne.

  • Cykeljournalist på TV 2 Sporten. Jeg er med på alle årets tre Grand Tours, Giro d'Italia, Tour de France og Vuelta a Espana.
  • Jeg har arbejdet tre år på BT, hvor jeg har dækket tre Tour de France og en lang række andre cykelløb.
  • Jeg vil løbende kommentere og analysere på det, jeg ser og oplever under Tour de France.
  • Følg mig på Twitter her.

Fuglsang og Astana har haft en god start på Giro d’Italia indtil videre. Både Vincenzo Nibali og Jakob Fuglsang kørte en god prolog, de kom gennem Holland uden problemer, og de har holdt sig til på de første etaper i Italien, så de begge to er i top 10, inden kampen om klassementet for alvor begynder. Det er lige efter planen for Astana, som går efter at holde begge ryttere højt i den samlede stilling så længe som muligt.

Holdet har Nibali som kaptajn, men så sent som i går morges før etapen, fortalte Astanas sportsdirektør Guiseppe Martinelli mig, at Fuglsang skal holde sig til, og at han må køre sin chance.

Den chance skal han gribe.

Det er i aller højeste grad på tide, at den 31-årige dansker vinder noget. Fraregnet en sejr på en holdtidskørsel i Vuelta a Espana, har Jakob Fuglsang ikke vundet et cykelløb siden 2012. Det var en etape og den samlede sejr i Østrig Rundt, da han blev droppet til Tour de France af Radioshack. Det er fire år siden! Det nager ham, og det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende for ham eller Astana, at han i sin tid på det kazakhiske hold slet ikke har vundet.

Og det er jo ikke fordi, han har kørt dårligt. Hans 7. plads i Tour de France i 2013 vidner om et meget højt niveau. Det er bare svært at sætte en syvendeplads i pokalskabet.

I Giro-studiet på TV 2 i går, var hans tidligere træner Rune Larsen gæst, og han er en af dem, der har hjulpet Jakob Fuglsang med at blive bedre til at tænke, køre og handle som en vinder. Det betyder i den konkrete afdeling, at han skal blive bedre til at afslutte. Fuglsang har vel været blandt de ringeste afsluttere i feltet. Som han selv sagde i går, så er der blevet joket med, at hvis han kommer til mål med en gruppe på tre, så bliver han nummer fire, fordi motorcyklen når at overhale ham.

I den mere ukonkrete afdeling handler det om kynisme og egoisme. Fuglsang er en behagelig, sød og rar fyr, men på landevejene er det nogle gange det ’dumme svin’, der vinder. Kynikeren. Det betyder ikke, at Fuglsang skal tage radioen ud af ørene og angribe, selvom Nibali er blevet sat. Men det betyder, at han skal tænke lidt mere på sig selv, og der skal ikke køres for andenpladser. Ud med albuerne – måske mest billedligt talt – og så afsted.

Jeg ved det godt. Jeg er ikke cykelrytter, så jeg taler ikke med Rolf Sørensens ekspertise (og her kan man da i øvrigt tale om en mand, der kunne vinde på at gribe chancerne), men jeg har hørt joken om Fuglsangs dårlige afslutterevner i miljøet før. Og jeg hører fra holdet, at de vil have ham øverst på skamlen, og at de arbejder med at udvikle hans vinderinstinkt.

Jakob Fuglsang er blevet 31 år, og det er omkring her, de fleste ryttere topper. Hvis hans topniveau skal være rigtigt højt, så skal der resultater på CVet.

Dagens etape er ikke den mest oplagte for Jakob Fuglsang til at gå på jagt efter etapesejr. Der venter store bjergetaper forude, som passer ham bedre. I dag vil han formentlig sidde med og undgå at miste tid til de øvrige favoritter. Når Mikel Landa angriber – og det sagde han i går, at han vil – så skal Fuglsang være der. Og hvis Fuglsang viser lige så god enkeltstartsform på søndag, som han gjorde på 1. etape, så vil han komme til at ligge højt i klassementet.

Derefter kan han evaluere, om det er klassementet – og håbet om podiet – eller en etapesejr, som han skal jagte. Med Nibali som kaptajn, vil italieneren naturligvis være med til at definere, hvad Fuglsang får mulighed for, men indtil videre er oplægget fra Astana, at han har en fri rolle. Det skal udnyttes.