Cykling

UCI vil begrænse antallet af motorcykler ved løb

Motorcykler, der havarerer under løb og tager ryttere med sig i faldet, har være en stigende risici for ryttere de seneste år. Nils Meilvang / Scanpix

Efter et styrt forårsaget af motorcykler har sendt rytter i koma, vil UCI begrænse antallet af køretøjer til løb. Ikke visionært nok, lyder kritikken.

Lige nu ligger den belgiske Lotto Soudal-rytter Stig Broeckx i koma. Det gør han, fordi to motorcykler kørte sammen og forårsagede et massestyrt på tredje etape af Belgien Rundt i lørdags - et styrt, hvor Broeckx faldt og slog hovedet alvorligt. Diagnosen er blødninger i hjernen og brækkede knogler i ansigtet. Rytteren er fortsat i livsfare.

Nu skærper Den Internationale Cykelunion, UCI, reglerne for køretøjer, der følger rytterne til cykelløb.

- Vi har set alt for mange uheld med motorcykler på det seneste, siger UCI-præsident Brian Cookson i pressemeddelelsen.

For at adressere problemet med køretøjer, der vælter rytterne under løb, er UCI i færd med at færdiggøre et regelsæt, der skal sikre rytternes sikkerhed, melder unionen i en pressemeddelelse.

UCI skriver i pressemeddelelsen, at reglerne vil inkludere en begrænsning af antallet af motorcykler og servicebiler, der følger rytterne under løb.

- Sikkerhed er en vitalt problemstilling for UCI og vores samarbejdspartnere. Det er altafgørende, at vi gør alt i vores magt for at beskytte rytterne for unødige risici, siger Cookson.

Ikke særligt visionært

Hos CPA, der er en interesseorganisation for cykelryttere, hilser man UCIs fokus på problematikken velkommen.

- Det er absolut godt, at de sætter fokus på problemet, for vi oplever helt sikkert, at alvorlige uheld med motorcykler er en stigende tendens og risiko for rytterne, siger Brian Vandborg, der er rytterrepræsentant for Skandinaviens ryttere i CPA.

Men herefter ophører rosen af UCI også. For deres initiativ er nemlig vagt og for lidt visionært ifølge Vandborg.

- Det er lidt typisk, at UCI reagerer på bagkant af noget, der er gået helt galt. De er alt for reaktive og for lidt proaktive. De foregriber ikke situationen godt nok. Vi prøver i CPA at foregribe situationen. Men vi kan ikke gøre så meget uden at samarbejde med UCI, siger Vandborg til TV 2 SPORT og kommer med en pointe, han personligt fremførte under seneste møde med CPA:

- Hvad hvis man rent faktisk øger antallet af motorcykler? De motorcykler, der er til stede, de er sgu også pressede. De er stressede og skal nå helt vildt meget, fordi de har producere og løbschefer i ørene. Hvis man fjerner antallet af motorcykler, bliver de så ikke bare mere stressende og skal nå endnu mere og køre endnu stærkere?

- Jeg kan ikke se, hvordan og hvorfor chaufførerne skulle være blevet dårligere, end de var i før, siger Vandborg.

En anden løsning kunne også være bedre ruteplanlægning.

- Alexander Kristoff spurgte ved det seneste møde, om ikke motorcyklerne kunne tage nogle alternative ruter, når de for eksempel skal fra et felt op til udbrydere, eller afspærre en vej længere fremme. Det ville være proaktivt. Det kunne være en interessant løsning faktisk, siger Vandborg.

Uheldet ved Belgien Rundt er blot et i en lang række af grimme styrt, hvor motorcykler har været indblandet. Under Gent-Wevelgem i foråret mistede den belgiske rytter Antoine Demoitié livet, da han efter at være styrtet blev påkørt af en motorcykel.

Mandag aften er seneste melding på Stig Broeckx, at rytterens tilstand fortsat er kritisk.