Tour de France

Se det i effekt: Her bliver Tour-udbryder tjekket for motordoping midt på etapen

Små motorer, der sidder på cyklerne og hjælper rytteren, er den moderne form for doping. Touren forsøger at komme de små snyde-motorer til livs.

I år blev historiens første cykelrytter nogensinde dømt for brug af motordoping. I januar blev den kvindelige cykelcross-rytter Femke van den Driessche fra Belgien taget med en motor indbygget i sin cykel til VM i cykelcross.

Så Tour de France på TV 2 PLAY

Den internationale cykelunion, UCI, har tidligere blæst til kamp mod mekanisk doping. Og her har arrangørerne af Tour de France taget helt nye metoder i brug.

Snyd med ny teknologi besejres tilsyneladende bedst med lige så ny teknologi. På Tourens 7. etape lå engelske Steve Cumming alene i front før etapens afgørende stigning. Mens englænderen trampede derudaf, fangende et kamera, hvordan cykelrytteren blev testet for netop motordoping.

Se klippet, hvor Cummings bliver kontrolleret over artiklen.

Med et såkaldt termisk kamera kan man afsløre skjulte motorer i cykelrytternes stel.

Som det fremgår af videoen med Cummings er testen ikke forstyrrende for rytterne, og de er måske  ikke klar over, at de bliver testet, når de er oppe på cyklen.

Mekanisk doping er små elmotorer skjult i cykelstellet, som giver cykelryttere et 'skub'. Det er i dag blevet så effektivt og en decideret hjælp til snyderne, at arrangørerne af Tour de France vil kontrollere rytterne for varmeudvikling i stellet.

Læs mere om mekanisk doping, og hvordan det fungerer her.

Den belgiske kvindelige cykelcross rytter, Femke van den Driessche, fik efterfølgende en dom på seks års karantæne. Den blot 19-årige cykelatlet har i dag indstillet sin karriere.

SportsLab har testet, hvor stor effekten af motordoping er. Se det i klipper herunder: