Giro d'Italia

Giroens legendariske bjergpas er mere ekstremt end Alpe d’Huez

Det berømte og berygtede Stelvio-pas skal passeres hele to gange i årets udgave af Giro d'Italia. Getty Images

Giro-feltet skal i år passere Stelvio-passet i 2758 meters højde to gange på samme etape. Det kan blive både dramatisk og flot, vurderer eksperter.

Intet siger mere om, hvor ekstrem Giro d’Italia kan være, end Stelvio-passet i 2758 meters højde.

Et af Europas højest beliggende bjergpas, der kan passeres fra flere sider. Fra den ene skal man igennem 48 hårnålesving, køre mere end 24 km og samtidig løfte sig mere end 1800 højdemeter fra bunden.

Indimellem er det med på ruten i Giroen som ’cima coppi’ - højeste stigning. I år skal det passeres to gange. Tilmed på samme etape.

- Med alle de hårnålesving og så mange kilometers cykling over 2000 meters højde er det ofte fatalt for nogle ryttere. At præstere i den højde er noget helt andet end f.eks. på Alpe d’Huez, hvor man aldrig kommer over to kilometers højde, siger TV 2’s cykelekspert Rolf Sørensen om det, han selv kalder ’et legendarisk pas’.

Ekstreme dage

Legendarisk, siden Fausto Coppi kom først gennem passet i 1953. I år er det 11. gang, rytterne skal igennem stedet, hvor der ofte ligger så meget sne, og vejrforholdene er så vanskelige, at ruten må lægges om.

- Det ER en legendarisk stigning. Der er et fantastisk panorama, og når man kører en stigning med så meget historie, er det et sted, rytterne gerne vil brillere.

Rolf Sørensen om Stelvio-passet.

Det er sket flere gange, og derfor har Giro-feltet kun passeret passet ti gange tidligere, for det har været på menuen flere gange.

- Det kan sagtens være varmt hele løbet igennem, men det ligger jo halvanden til to måneder tidligere end Tour de France, og det gør, at vejret er mere ustabilt end i Touren. Tinderne er lige så høje, nogle gange højere, og indimellem rammer man de ekstreme dage med kulde, siger Rolf Sørensen om det løb, der fra fredag og frem til 28. maj skal gennemføres for 100. gang.

For Rolf Sørensen er Giroen ren kærlighed.

- Det er der, jeg er født og opvokset som cykelrytter. Det er et mere angrebsivrigt løb, og det lå bedre til mig. Det er noget helt specielt i mit hjerte, siger eksrytteren, der kørte løbet første gang i 1986.

Bedre løb end Touren

En anden tidligere professionel rytter, Per Bausager, har det på samme måde.

- Jeg synes, det er det mest interessante og smukke etapeløb, og jeg har haft det sådan, siden jeg så Jørgen Leths ’Stjernerne og vandbærerne’ i biografen i 1974. Da blev jeg forelsket i det cykelløb. Fra det øjeblik, jeg kom ud af biografen, var mit største mål at køre med i løbet. Det kom jeg så til blot tre år senere, og da jeg kom derned, blev alle forestillinger bekræftet, siger Per Bausager, der nu som 60-årig er forretningsmand og importerer cykeludstyr fra Italien.

Han har skrevet forordet til Rene Preuthuns bog om løbet, der udkom tidligere på året, og kærligheden til løbet er intakt.

- Tour de France er et større løb, og det er det løb, de største ryttere vil vinde, men jeg synes Giroen er et bedre cykelløb med det bedste publikum at køre for. Det skyldes også Italiens topografi. Der er simpelthen ikke terræn til mere end en uge på flade veje.

- Vejene er smallere og mere krogede, bjergene er stejlere, og det gør det svært for et hold at kontrollere løbet. Det gør det meget dynamisk, og derfor ser man også flere dueller mellem de primære aktører. Og så er kulturen, maden og hotellerne også fantastisk, siger Per Bausager, der som Rolf Sørensen ser frem til årets Stelvio-etape.

- Det ER en legendarisk stigning. Der er et fantastisk panorama, og når man kører en stigning med så meget historie, er det et sted, rytterne gerne vil brillere. Det er en større scene at optræde på, siger han.

Stelvio-passet skal i år passeres - to gange ... - på 16. etape fra Rovetta til Bormio. Det er den første etape i en hård sidste uge med fire bjergetaper i sværeste kategori, en mediumsvær etape og på sidstedagen en tidskørsel på 29,3 km fra Monza-banen til Piazza Duomo Milano. På 18. etape skal feltet over fem stigninger, inkl. Pordoi-passet, der også ofte har titel af ’cima coppi’ i løbet.

- Well, sådan er Giroen jo. Det er hårdt til sidste dag, siger Rolf Sørensen.