- Jeg bad om at føre feltet, så jeg ikke ville falde i søvn

16x9
Chris Anker Sørensen deler DM-minder. Foto: Jens Nørgaard Larsen / Scanpix Denmark

Chris Anker Sørensen deler sine minder om DM, som køres søndag eftermiddag.

Sidste gang, jeg kørte løb i Grindsted, var 4. august 2011. Anden etape af Post Danmark Rundt begyndte der. Jeg husker det klart, fordi jeg i nattens løb var blevet far for første gang.

Efter den første etape havde jeg snakket i telefon med min hustru, som lå på fødegangen, inden jeg tog fat i Dan Frost, som var holdets sportsdirektør under Post Danmark Rundt. Han indvilligede i, at jeg måtte låne en servicebil. Bare jeg lovede at komme frem til anden etape dagen efter. Det lovede jeg ham. Jeg kørte så mod Sjælland. Nærmere bestemt Herlev Hospital. Undervejs på turen var jeg sikker på, jeg ville misse fødslen. Det gjorde jeg heldigvis ikke. Faktisk nåede jeg at være til stede i mange timer. Vores datter kom nemlig først til verden midt om natten.

Efter en lille times søvn på sofaen, en Mathilde kakaomælk samt en københavnerbirkes (thebirkes for læsere øst for Storebælt), gik turen igen til Grindsted.

Jeg må indrømme, jeg ikke lige var topfrisk, da jeg stod på startstregen. Jeg bad om at få lov til at føre feltet, så jeg i det mindste ikke ville falde i søvn undervejs. Jeg må også indrømme, at mit hoved ikke rigtig var med den resterende del af løbet. Det var hos min hustru og nu nyfødte datter.

Historien her er ikke kun på sin plads, fordi DM i år begynder i Grindsted. Også fordi Fuglsang er i samme situation, som jeg var. Jeg håber blot, han kan abstrahere bedre fra det undervejs i Touren, end jeg kunne i Post Danmark Rundt.

Livet i DM-trøjen

De næste par dage bliver måske de sidste i dannebrogstrøjen for Alexander Kamps vedkommende.

Jeg kan sagtens huske den fornemmelse, jeg havde, da jeg kørte de sidste ture i dannebrogstrøjen. Jeg tænkte: "Er der allerede gået et år". Og derudover tænkte jeg, hvor ville det være skønt at køre i den endnu et år. Det er en fantastisk ære at køre i rødt og hvidt. Det er ligesom, at hvert løb bliver en anelse sjovere at køre. Også selvom massørerne overså mig i stort set hvert løb i forplejningszonen, da de jo glemte at spejde efter den rød-hvide trøje.

Især på Fortuneo var det et problem.

Jeg tror faktisk, det var under Tour de France, hvor jeg var tilbage i holdets almindelige tøj, at jeg fik min første forplejningspose. Ud fra den kunne jeg se, at jeg ikke var gået glip af noget. Den var bestemt ikke særlig spændende. Tre éns barer, et par gel og et par dunke. Efter en uges tid forslog jeg, om den ikke kunne blive peppet lidt op. Eventuelt med et stykke kage. Næste dag rodede jeg spændt rundt nede i forplejningsposen og erfarede, at det, de havde peppet den op med, var et stykke pizza. Ikke lige det, man har lyst til på en Tour-etape.

Bjarne kiggede på ham med svagt opgivende øjne. ”Så må vi bare skabe vores egen sidevind”

Men tilbage til DM.

Jeg drømmer helt sikkert om at tilbringe endnu et år i rødt og hvidt. Men jeg ved, det bliver svært. DM er nemlig altid et svært løb at vinde. I år er ruten tæt på at være pandekageflad. Det, der kan skabe en udskilning, kan være sidevind. Det er dog uhyre sjældent, at der er sidevind til DM, da juni-blæsten altid er noget blidere end den, man oplever om foråret eller efteråret.

Jeg kan huske engang til DM i Sønderborg, hvor Bjarne Riis under taktikmødet sagde:

”Drenge, vi kører sidevind på tredje omgang”.

Der var lidt tavshed, før Kasper Klostergaard indskød:

”Bjarne, det blæser ikke i dag”.

Bjarne kiggede på ham med svagt opgivende øjne.

”Så må vi bare skabe vores egen sidevind”.

Sidevind fik vi ikke skabt, men vi fik gjort løbet hårdt, og det endte med, at det hele sprængte i luften.

Svært at spå en DM-vinder

Den taktiske situation har ændret sig lidt, efter der ikke længere er et dansk World Tour-hold. De danske ryttere er spredt for alle vinde på World Touren, hvilket gør, at der ikke er det naturlige favorithold til at tage ansvar. Derfor er det svært at sige, hvordan kagen skal skæres. Hvem skal tage ansvar?

Der er ikke længere et dansk World Tour-hold til at dominere ved DM, som der har været tidligere i form af Tinkoff-Saxo.
Der er ikke længere et dansk World Tour-hold til at dominere ved DM, som der har været tidligere i form af Tinkoff-Saxo. Foto: Keld Navntoft / Scanpix

Der er heller ikke et af de danske kontinentalhold, der er fuldstændig suveræne i forhold til de andre. Derfor har morgenudbruddet en chance for at køre hele vejen. Selvom jeg ikke tror, chancen er specielt stor. DM er nemlig ofte en taktisk affære, hvor det sjældent sker, at alle hold er tilfredse med situationen foran. Derudover har folk bagfra svært ved at holde sig i ro, så angrebene fortsætter som oftest hele løbet igennem nede i feltet.

Sidste år var ruten rimelig nem, men alligevel lykkedes det for Lasse Norman, Alexander Kamp og Michael Valgren at skille sig ud. Det skyldes til dels også, at Stölting havde mange stærke danske ryttere samlet på ét hold, og at de pludselig sad i overtal i frontgruppen. Så kunne de køre på skift, og til sidst blev hullet slået. Derudover havde Valgren uhyre gode ben den dag.

Hvis det er en lille gruppe, der kører hjem og skal afgøre det mellem sig, er der mange om buddet. Det kan endda være svært at udpege nogle favoritter, da niveauet i Danmark er utroligt højt lige nu. Hvilket også understreges af, hvor mange danske UCI-sejre vi har i år.

Hvis det bliver en massespurt, tror jeg dog mest på enten Michael Carbel fra Veloconcept eller min holdkammerat hos Rival Platform Nicolai Brøchner.

Jeg ved godt, at Michael Mørkøv vandt sidste gang, det blev en massespurt til DM, men det er efterhånden længe siden, han har kørt sin egen chance i en spurt. Så måske hans timing mangler en anelse. Vi så dog, han var i storform under Dauphiné, hvor han afleverede Kristoff helt perfekt. Så han skal bestemt ikke afskrives. Derudover kan vreden (på grund af den manglende Tour-udtagelse) være en fremragende faktor til at finde den sidste lille procent, der gør forskellen.

DM på landevej kan ses på TV 2 SPORT søndag fra klokken 12:25