Lukket hold, dårlig stemning og dårlig taktik: Dansk rytter svarer på fordomme om Astana

16x9
Magnus Cort er blandt outsiderne til Milano-Sanremo Foto: PHILIPPE LOPEZ / Ritzau Scanpix

Magnus Cort svarer på negative og fordomsfulde spørgsmål om sit hold, sin fremtid og sit skifte til Astana.

Hvordan ser du frem til etapen? Hvad er taktikken? Hvem er favorit til at vinde?

Journalisterne stiller de samme spørgsmål, og rytterne svarer det samme. Sådan er det.

Men det laver vi om på nu. I hvert fald i løbet af de næste par minutter, hvis du læser interviewet med Magnus Cort herunder.

Først skal anledningen til interviewet med den 25-årige Astana-dansker på plads.

TV 2 SPORT ringede til Magnus Cort i torsdags og spurgte ham, hvordan formen var forud for sæsonens første forårsklassiker, Milano-Sanremo, som køres i dag.

Formen er ’super god’, forsikrede Magnus Cort på trods af lidt ømme stænger efter Paris-Nice, der sluttede i søndags. Han kunne også fortælle, at han skam håber på at lave et godt resultat i Milano-Sanremo. Måske kan han endda spurte med om sejren, hvis det hele flasker sig til målstregen i Sanremo, lod han forstå.

Men det bliver også svært, fortalte han, for der kommer mange dygtige cykelryttere til start i årets første monument i cykelsporten.

Så var det på plads. Helt standard.

Interviewet kunne være stoppet her, og der kunne være kommet et fint interview ud af det om Corts og Astanas taktik til løbet. Men vi besluttede os for at prøve noget andet.

TV 2 SPORT forberedte Cort på, at vi ville vende det rundt. Væk med danskerklaphatten og frem med de ’forbudte’ fordomsspørgsmål i form af en række mere eller mindre uretfærdige og negative påstande.

Magnus Cort købte ideen. Han trængte måske også til at svare på noget nyt. 

Vi tændte optageren igen, og gik i gang med det, vi kan kalde et fordomsinterview. 10 negative påstande, som Magnus Cort forholder sig herunder.

De 10 påstande

Astana er et lukket hold, hvor man passer sig selv, og der ikke er plads til smil

- Nej, det passer ikke. Jeg synes, at vi har det rigtigt sjovt sammen både ryttere og ’staff’. De vil også gerne have en lille joke på Astana engang imellem. Der kan godt være en sprogbarriere med nogen på holdet, som ikke taler engelsk, men vi hygger os alle sammen.

- Jeg tror altid, det er sådan, at når man skifter hold, kender man ikke ret mange, men når man først lærer dem at kende, er det som regel nogle gode mennesker.

- Der er selvfølgelig forskel på de hold, jeg har kørt for, og det gælder både på godt og på ondt. Jeg havde talt med alle de danske ryttere på Astana, inden jeg kom til holdet, så jeg havde en ide om, hvad jeg gik indtil, og der er i hvert fald ikke noget, der har skuffet mig. Jeg er glad for at være på Astana.

Du valgte kun Astana, fordi de tilbød dig flest penge

.
. Foto: TV 2 SPORT

- Nej, det gjorde jeg ikke. Det gjaldt om for mig at finde et hold, hvor jeg kunne få nogle chancer i cykelløbene. Jeg er stadig et sted i min karriere, hvor jeg vil forsøge at udvikle mig som cykelrytter og se, hvor langt jeg kan komme, og det ville Astana gerne hjælpe mig med.

- Astana ville gerne have en rytter, som kunne lave resultater udover klassementet i Grand Tours. En som kunne køre efter etapesejre og endagsløb, og der passede jeg rigtigt godt ind i billedet. Astana har ikke så mange ryttertyper, som minder om mig, så der er bedre plads til mig. Jeg er ikke kommet ind på et hold, hvor der er en masse sprintere.

- Jeg er ikke så stor, at jeg får fire hjælperyttere, som jeg rejser rundt til cykelløb med, men Astana tror på mig, så jeg får chancen for at køre for mig selv.

Du er ikke lige så hurtig, som de største sprintere i verden

Det var lige ved og næsten for Magnus Cort under Dubai Tour tidligere i år. Her bliver han slået af Dylan Groenewegen.
Det var lige ved og næsten for Magnus Cort under Dubai Tour tidligere i år. Her bliver han slået af Dylan Groenewegen. Foto: Scanpix

- Det er jeg nok ikke, hvis vi kører en helt flad afslutning, for så er der et par stykker, der har et par kilometer i timen mere end mig. Men hvis jeg sætter lidt ”brænder” på, kan jeg sætte mange af dem af. Og de hurtigste sprintere kan måske også blive mere trætte end mig, og så er jeg pludselig hurtig nok.  

- Der er ikke nogen, som jeg ikke kan slå længere, hvis det hele spiller. Da jeg kørte mine to første år som professionel, kørte jeg nogle gange løb, hvor jeg sad helt perfekt og beskyttet, da jeg kom til 200 meter-mærket, og så var der pludselig en konkurrent, der åbnede spurten ude i vinden og kørte væk. Der tænkte jeg ”hold da kæft, hvad fanden skete der lige der?”. Der kunne jeg ikke være med. Men det synes jeg ikke rigtigt sker længere.

- Hvis jeg rammer den lige i røven, og en rytter som Marcel Kittel ikke kører en perfekt spurt, kan jeg slå ham. Så er problemet bare, at han ikke er en den eneste sprinter, og man skal jo slå dem alle sammen.

Du vinder aldrig et cykelsportens fem monumenter (Milano-Sanremo, Flandern Rundt, Paris-Roubaix, Liege-Bastogne-Liege, Lombardiet Rundt)

- Jeg drømmer i hvert fald om at vinde, men det er ikke nemt. Man kører maksimalt tre monumenter i en sæson, så det ikke ret mange chancer, man har i løbet af en sæson, og man kører imod de bedste ryttere i lige præcis det pågældende løb. Så for at vinde et af monumenterne, skal man være en af verdens bedste ryttere.

- Man kan heldigvis køre en hel karriere og gøre det rigtigt godt uden at vinde et monument. 

- Mit yndlingsmonument er Paris-Roubaix, men Milano-Sanremo er nok det af monumenterne, som passer bedst til mig som rytter. Hvis jeg kunne få lov til at vælge hvilket et af dem, jeg helst vil vinde, så tager jeg Paris-Roubaix.

Du har ikke særlig meget lyst til at være hjælperytter

.
. Foto: TV 2 SPORT

- Njarh, sådan vil jeg ikke sige det. Jeg vil gerne arbejde i en god sags tjeneste. Lige nu er jeg et sted, hvor jeg gerne vil se, hvor langt jeg kan drive det til, men jeg har ikke noget imod at hjælpe, så længe jeg kører for en bedre rytter og taktikken er i orden.

- Alle os der cykler, er jo startet som små drenge, der kørte på cykel for sig selv. Første gang man satte nummer på ryggen, gjorde man det jo ikke for at hjælpe en anden med at vinde. Man er opdraget til selv at køre cykelløb for at vinde, så det er det, der driver mig.

Din kaptajn til Tour de France, Jakob Fuglsang, kommer aldrig på podiet i en Grand Tour

- Det håber jeg da, at han gør, og det kan ske allerede til sommer. Jeg synes, han har set skarp ud, men han var lidt uheldig i Paris-Nice, hvor hverken Fuglsang eller holdet fik nok ud af det i forhold til, at vi stillede op med et stærkt hold.

- Det var ærgerligt, at han ikke fik mulighed for at vise noget mere, for jeg havde faktisk set frem til at køre for ham, fordi vi ikke har så mange chancer for at køre sammen inden Tour de France. Paris-Nice skulle have været en generalprøve, men nu ender Schweiz Rundt nærmest med at blive vores eneste chance for at køre sammen inden Touren.

- Hvis man kan vinde Criterium du Dauphine, kan man også køre på podiet i Tour de France. Og det kan ske allerede til sommer… Altså det kan også være, at det ikke sker, men jeg tror på, at det kan ske.

Du vil hellere køre forårsklassikerne end Tour de France.

- Det ved jeg faktisk ikke. Det ene udelukker jo heldigvis ikke det andet. Lige nu vil det være større for mig at få lov til at køre Tour de France, som jeg håber meget på at køre.

- Jeg har kørt tre sæsoner på World Touren, hvor jeg har kørt nærmest fuldt program i brostenssæsonen, og nu er jeg på vej imod en ny brostenssæson. Hvis jeg kommer med til Tour de France vil det være første gang for mig.

- Lige nu har jeg brostenssæsonen i tankerne, fordi det er lige foran mig, men bagefter træner jeg frem imod Tour de France, og det er jeg endnu mere spændt på i og med, at det bliver min første gang.  

Astanas sportsdirektører har ikke styr på taktikken, som vi tydeligt så i Paris-Nice.

- Det må være en henvisning den etape, hvor Jakob Fuglsang skulle vente på Luis Leon Sanchez. Jeg tror ikke altid, det er sportsdirektørernes skyld, men derimod rytterne imellem, som skulle have nogle klarere aftaler imellem sig. Jeg sad dog ikke med på det tidspunkt, så jeg oplevede det ikke på nært hold. Jeg kan dog garantere for, at der er styr på taktikken på Astana.

- Jeg vil også sige, at når man sidder i den gule trøje som Sanchez gjorde, og der er fem kilometer tilbage af etapen, tænker man naturligt på, at Jakob skulle vente, for hvis Luis Leon Sanchez kunne nøjes med at tabe et minut til de rette ryttere, ville han stadig ligge langt fremme i klassementet.

- Hvis Sanchez kun havde tabt et minut, var der ikke nogen, der havde brokket sig over taktikken.

Dine to etapesejre i Vuelta a Espana kom på en billig baggrund, fordi der ikke var nogen sprintere tilbage i løbet.

- Der var ikke nogle sprintere tilbage, fordi vi havde ligget og kørt i bjerge i 14 dage. De andre sprintere var blevet kede af det og var taget hjem. Jeg var ikke ked af det, for jeg var der endnu.

- Jeg kan også slå en bjergrytter på flad vej, så det var ikke nogen billig baggrund. Det gælder jo også om at være der til sidst.

- Du får ikke lov til at tage noget fra mig her, haha.

Du savner den gode stemning, der var på Orica-Greenedge.

- Nej, det gør jeg ikke. Jeg savner selvfølgelig nogle af de gamle kammerater, fordi jeg var på holdet i flere år, og jeg hygger mig stadig med dem, når jeg ser dem. Men jeg har det også rigtigt sjovt på Astana, så det er ikke sådan, at jeg har mistet noget. I Paris-Nice var vi tre danskere med på holdet, og der havde vi det rigtigt sjovt sammen. Vi hygger os både ved aftensmaden og i bussen på Astana.