Cykling

- Folk vil se, at vores løb ofte kan være mere underholdende end mændenes

Kvindecykling er inde i en positiv udvikling, og der er endnu mere at komme efter, mener Amalie Dideriksen.

Da Peter Sagan blev verdensmester på landevej i Qatar i 2016, stod 20-årige Amalie Dideriksen og kiggede på.

Hun skulle egentlig have været på vej hjem, men fordi hun selv blev verdensmester dagen før, blev hun i Qatar, fordi hun var blevet inviteret til den internationale cykelunions årsfest. Ingen fest uden de to verdensmestre til stede.

Da hun stod og fulgte herrernes løb, kunne hun passe sig selv. Der var ikke noget rend af selfie-hungrende tilskuere, der ville have et lille stykke af hende.

Det modsatte var tilfældet for Peter Sagan. Alle ville have en lille bid af ham. Bare et lille vink fra Sagan eller måske et rystet billede på mobiltelefonen af verdenstjernen, kunne redde en lille cykelfans dag.

Amalie Dideriksen var den usynlige verdensmester i det selskab.

Sådan er kvindecykling også.

Amalie Dideriksen

Alder 21 år
Hold Boels-Dolmans Cycling Team

Tidligere hold Amager Cykle Ring

Største resultater

Landevej

  • Verdensmester (junior) 2013, 2014
  • Verdensmester 2016
  • VM-bronze 2017
  • Danmarksmester 2014, 2015
  • Ronde van Drenthe 2017

Banecykling

  • VM-bronze i Scratch
  • VM-sølv i Omnium
  • 5. plads ved OL i Omnium

De bedste kvindelige cykelryttere i verden kan vinde de største cykelløb, og kan alligevel ende med at stå at kigge på at herrerne får al opmærksomheden.

Halvanden års tid senere sidder 21-årige Amalie Dideriksen på en cafe på Amager. Her er der stadig ingen selfies fra fans. Heller ingen opslåede øjne, da Dideriksen træder ind.

Hun skal rejse til Italien samme eftermiddag for at køre sit tredje løb i sæsonen for sit hollandske hold, Boels-Dolmans. Trofeo Alfredo Binda hedder løbet. Kender du det? Nej, vel.

Det er et løb med lidt for mange højdemeter for Amalie Dideriksen, så det bliver ikke her, hun vinder sæsonens første løb, slår hun fast. Men kort tid efter venter de belgiske løb, og der er chancen for sejr langt større.

Har jeg råd til at flytte hjemmefra?

Amalie Dideriksen har sagt ja til at fortælle TV 2 SPORT om sin karriere og den udvikling, som kvindecykling er inde i.

Hun fortæller historien om Peter Sagan fra Qatar uden at være fornærmet eller bitter. Hun fortæller den bare.

Der er da heller ikke nogen grund til at være bitter over det, for det er, som det er. Men det er et godt billede på, hvor stor forskellen på kvinde- og herrecykling er.

Når folk spørger mig, hvad jeg ville lave, hvis jeg ikke var cykelrytter, svarer jeg: ”det har jeg ingen ide om.

Amalie Dideriksen

Et mere målbart parameter til en sammenligning er lønnen. Peter Sagan ligger i toppen på herresiden med en årsløn på anslået 40 millioner kroner. Amalie Dideriksen hører til blandt de bedste kvindelige cykelryttere. Hendes løn vil få folkeskolelærer til at ryste på hovedet ved udsigten til at bytte lønseddel.

- Lige nu er jeg i gang med at undersøge, om jeg kan få det til at løbe rundt økonomisk, hvis jeg flytter hjemmefra.

- Jeg ved godt, at jeg aldrig bliver super rig ved at køre på cykel.

Dideriksen bor hjemme ved sin mor og far på Amager. Hun kigger på lejligheder i øjeblikket, og vil gerne blive på Amager. Dels er det tæt på familien, men endnu vigtigere, så er det tæt på lufthavnen. Hun er næsten altid på farten til cykelløb eller på træningslejr.

Og det er faktisk hele året, Dideriksen rejser verden rundt for at cykle, for hun spiller på to heste i sin karriere. Landevejskarrieren og en karriere på banen. Imens landevejsrytterne har 'offseason', tager Amalie Dideriksen på træningslejr med banelandsholdet. Dideriksen vil gerne lave resultater på landevejen samtidig med at hun har blikket rettet mod en OL-medalje på banen til OL i Tokyo i 2020.

Alt sammen gør hun det for en sparsom løn.

- Jeg cykler, fordi jeg synes, det er sjovt. Når folk spørger mig, hvad jeg ville lave, hvis jeg ikke var cykelrytter, svarer jeg: ”det har jeg ingen ide om”. Jeg vil bare gerne cykle, og jeg har ikke nogen backup-plan. Kan jeg få det til at løbe rundt, så jeg kan rejse rundt i verden og køre cykelløb, så er jeg tilfreds.

- Det er sådan set naturligt nok, at mændene får mere opmærksomhed og flere penge, når man ser på den eksponering som de og sponsorerne får i forhold til kvinderne. Men jeg synes selvfølgelig, det er ærgerligt, og jeg ville ønske, at vi havde samme forhold som mændene.

Mere TV, tak

Løsningen er ret simpel, mener Amalie Dideriksen. TV-eksponering er altafgørende for at sponsorerne vil investere penge i kvindecykling. Derfor skal kvindecykling gøre sig så attraktiv, at TV-producenter vil købe, producere og sælge TV-rettigheder til TV-kanalerne rundt i verden.

Lige nu bliver en håndfuld af kvindernes løb TV-dækket. Ofte er de TV-dækkede løb i forbindelse med herrernes løb. Som for eksempel ved Flandern Rundt, Tour de France og Vuelta a Espana.

- Jeg går og håber på, at der ikke kun bliver vist kvindecykling, når der er Vuelta a Espana og Tour de France, hvor de laver et endagsløb til kvinderne. Vi har nogle gode cykelløb på vores kalender, som ikke hedder det samme som herrernes, og som ikke ligger på samme tid som deres, men det er altså stadig gode cykelløb. For kvindecykling gælder det om stille og roligt at finde et publikum, som synes, at det også er fedt at se på vores cykelløb. Det er vejen til at sponsorerne også synes, at det er interessant at gå ind i kvindecykling.

Men kan kvinder finde ud af at køre på cykel?

De kan i hvert fald ikke køre lige så hurtigt som mændene. Men kvinderne skyder eller kaster heller ikke lige så hårdt som mændene i håndbold eller fodbold. Sådan har naturen indrettet os så forskelligt. Men det skulle jo ikke udelukke underholdningen eller konkurrence mellem de bedste i verden.

Der er færre kvindelige cykelryttere, holdene er mindre, og løbene er kortere. Maksimumdistancen er på 160 km, men det er faktisk til TV-publikummets fordel, hvis ellers løbene blev produceret.

Kvindecykling har nemlig en anden spændingskurve og udvikling i løbene, som adskiller sig positivt i forhold til mændene, mener Amalie Dideriksen.

- I mændenes løb kører der ofte et morgenudbrud, som bliver hentet igen, inden de kører finale. Hos os er der aldrig nogen, der får seks minutters forspring, for hvis man får det, har man vundet løbet. Det kommer aldrig til at ske på den måde. Hos kvinderne kan der derimod være flere udbrud undervejs, hvor der kun kommer et forspring på 30 sekunder, og så bliver de hentet igen, og så kommer der et nyt udbrud afsted.

- Jeg tror, at folk vil se, at vores løb ofte kan være mere underholdene end mændenes, fordi der er så mange udviklinger undervejs, men jeg forstår godt, at de ikke ved det, for det bliver ikke vist nogen steder.

Måske kan TV-seere i fremtiden få et større indblik i kvindecykling, for Amalie Dideriksen taler ind i en rivende udvikling for kvindecykling. På internationalt plan for kvindecykling mere og mere opmærksomhed og præmiepengene begynder så småt at blive ligeligt fordel mellem herrerne og kvinderne i løb.

Håber på dansk World Tour-løb

I Danmark er udviklingen måske endda et skridt foran. Danmarks Cykle Union (DCU) satser i højere grad på kvinderne. Med økonomisk støtte fra Salling Fondene har DCU iværksat et projekt, som skal sætte øget fokus på kvindecykling. Blandt andet indenfor banecykling, hvor Amalie Dideriksen får forbedrede muligheder i forhold til at vinde en medalje til OL i Tokyo.

DCU slog i denne uge en ny nyoprettet stilling op som banelandstræner for kvinderne. Det er ganske vist en deltidsstilling, men det er sin første af sin slags i Danmark.

Når jeg endelig kører i Danmark, kører jeg rundt i C-klassen til et løb i Slagelse

Amalie Dideriksen

Amalie Dideriksen bærer en stor del af æren for den nye satsning, fordi hun har vist potentialet. Men også navne som Cecilie Uttrup Ludwig, Julie Leth, Trine Schmidt og Christina Siggard, som fornyeligt vandt Omloop Het Nieuwsblad, har været med til, at øjnene er blevet åbnet for kvindecykling.

Bjarne Riis har ejet verdens bedste cykelhold for herrerne, og i dag er han medejer af et dansk kvindehold på World Touren, Team Virtu Cyling.

Det er alt sammen positivt for dansk kvindecykling, og Amalie Dideriksen mærker tydeligt den øgede indsats og interesse, som fra hendes juniorår til hende elitetilværelse i dag er øget markant.

Hun vil gerne åbne folks øjne for, at der er endnu mere at hente i kvindecykling. Specielt i Danmark.

- Jeg drømmer om, at der kommer et World Tour-løb i Danmark, som kunne minde lidt om Post Danmark Rundt. Det kunne være fedt at vise mit hold frem i Danmark. Når jeg endelig kører i Danmark, kører jeg rundt i C-klassen til et løb i Slagelse, eller hvor der er løb i den weekend. Det er fin træning for mig, men det kunne være fedt med et stort dansk løb. På sigt tror jeg på, at det kan lade sig gøre, men det kræver, at der er nogen, der finder det interessant, så det kan lade sig gøre økonomisk.

- Man taler om, at der er et uudnyttet potentiale i kvindecykling. Det kan sagtens udvikle sig til mere, og så gælder det om at være med fra starten.

- Boels-Dolmans, som jeg kører for, startede for omkring otte år siden som et lille hold, og nu er de et af de bedste hold i verden. Det kan også ske for Virtu, hvis de fortsætter. De har allerede startet sæsonen godt med Christina Siggaards sejr.

På den korte bane står Amalie Dideriksen foran en sæson, hvor hun håber på at føje nye sejre til det i forvejen dybt imponerende CV for en rytter på 21-årige. VM i Innsbruck til september bliver for hårdt for hende på grund af bjergene, men der venter mange flere VM-deltagelser forude.

- Jeg håber på, at jeg kan hæve mit niveau, så jeg leverer mere stabilt i toppen af cykelsporten. Jeg drømmer om at vinde en OL-medalje i Tokyo, og så kunne det være fedt at blive verdensmester igen. Nu har jeg prøvet at køre rundt i verdensmestertrøjen i en sæson, og det kunne jeg virkelig godt tænke mig igen. Jeg tror også, det er realistisk.