Illustreret guide til nedkørsler: Fem ting du skal forstå ifølge Rolf Sørensen
Hvordan lærer man at køre den perfekte nedkørsel, og hvilke ting skal man være opmærksom på? Få svarene i denne illustrerede guide.
Jeg var selv god til at køre nedad. Det var nok en konsekvens af, at jeg ikke var så god til at køre opad. Det kræver mod, men jeg er aldrig væltet på en nedkørsel i et cykelløb. I den her guide vil jeg forsøge at forklare nogle af de elementære grundprincipper i kunsten at køre en god nedkørsel.
De dygtige nedkørere vælter ikke, når det går nedad. De kan både bruge det til at angribe og hente tabte sekunder – endda uden at bruge mange kræfter. Det handler om teknik, evner og mod. Fordelen er selvfølgelig, at du har mere ro på nedkørslen, når du er god til det.
Du kan let følge med de andre, du kan spise og drikke og slappe lidt af. Dem, der er dårlige til det, bruger mange kræfter på at følge med. Så der er det en klar fordel at mestre nedkørslen. Herunder er fem grundlæggende principper og evner, der kendetegner en god nedkører.
Få overblik over danskerne i Tour de France-trøjer
1) Den rigtige bremseteknik
Når du kører ned med 100 kilometer i timen, så skal du bruge begge bremser. Både forbremse og bagbremse.
Når så du har passet farten af ind til svinget, så slipper du bagbremsen og punktbremser med forbremsen. Kommer du ind i svinget med begge bremser, så svarer det til, hvis du gjorde det i en bil, hvor håndbremsen er trukket. Så spinner du rundt. Jeg ser tit motionister punktere, fordi de bremser med den forkerte teknik. Det sker sjældent for de professionelle.
Se hvilke danskere der har deltaget i Tour de France
2) Skær svingene rigtigt
Nogle gange kender du ruten og har kørt den før. Andre gange er det nyt for dig. Der kan være kommet en ny vejbelægning eller være kommet et hul i asfalten. Det skal du tage højde for, så det handler om at være vågen og vælge linjen ind i svingene.
Er der opstået ændringer eller afvigelser i den perfekte linje, skal du lynhurtigt kunne korrigere det.
3) Se frem – langt frem
Lidt i forlængelse af det foregående punkt; forudsigelighed er alfa og omega. Du skal kunne se og forudse forløbet længere end 10 meter frem.
Du skal se ruten 50 meter eller 100 meter inden, så du hele tiden er på forkant med det, der sker. Der kan komme en hund, der kan være tilskuere eller en parkeret bil. Du skal se frem, så der ikke kommer overraskelser, der kan skabe utryghed.
4) Den rigtige position
Det er vigtigt at have en aerodynamisk position på cyklen. Så det er også noget, der bliver trænet på. Vi har tidligere set Froome med en ny teknik, hvor han sad på stangen og kørte i pedalerne samtidig.
Det giver en stor fordel, men der er også risici forbundet med det. Et lille bump, og så mister du kontrollen. De bedste har styr på positioneringen, så de får reduceret vindmodstanden og dermed ikke skal bruge så mange kræfter på at køre hurtigt. Det kræver god teknik og mod, men det betaler sig at have fokus på.
5) Hav den rigtige opsætning
Det er altid en fordel at køre efter omstændighederne. Er det tørvejr? Er der vind? Er det vådt? Er det for eksempel vådt, så tag lidt af trykket ud af dækkene, så de ikke er helt hårdtpumpede.
Det giver et bedre greb på asfalten. Er der vind, så kør med helt lav profil på dækkene, så du ikke bliver unødigt påvirket af blæsten. Generelt er det en fordel med lav profil på dækkene, når du kører hurtigt nedad.
Forhåbentlig gav det dig et bedre indblik i, hvor svært det faktisk er at køre nedad. Husk, at det ofte foregår med mellem 80 og 100 kilometer i timen, så du skal træffe beslutningerne lynhurtigt. Rigtig god Tour.