Cykling

Belgisk klassiker fjerner kontroversiel reklame

Reklamen for E3 BinckBank Classic blev hårdt kritiseret af den internationale cykelunion.

Arrangørerne af den belgiske klassiker E3 BinckBank Classic er på jagt efter en ny reklame for løbet efter kritik.

To halvnøgne kvinder, der omfavner hinanden og udgør omridset af en frø, har fået stor opmærksomhed.

Billedet var en reklame for den belgiske endagsklassiker E3 BinckBank Classic, tidligere H3 Harelbeke, til hvilket teksten lød: Hvem bliver kronet som prins i Harelbeke?

Det fik den internationale cykelunion til at udsende en pressemeddelelse med hård kritik af arrangøren og en klar besked.

- UCI har beordret arrangøren til at trække den visuelle promovering tilbage fra alle kanaler, hvor det figurerer, lød det i pressemeddelelsen.

Cykelunionen truede med et sagsanlæg, såfremt arrangøren ikke adlød ordren.

Billedet ligger stadig på løbets Twitter-konto, men mandag er det dog blevet fjernet i toppen af profilen.

I stedet har arrangøren lagt samme reklame op, men erstattet det kritiserede billede med et spørgsmålstegn.

I pressemeddelelsen fra UCI blev det slået fast, at unionen ofte tager fat i løbsarrangører i forhold til deres måder at promovere sig på.

- UCI har i mange år kæmpet for at fremme ligestillingen mellem mænd og kvinder i cykelsporten gennem forskellige initiativer, skriver unionen.

Løbsarrangøren trak også i 2015 en reklame tilbage, hvor en hånd lod til at være på vej til at røre ved en kvindes bagdel.

Det var en henvisning til cykelstjernen Peter Sagan, der på podiet efter Flandern Rundt i 2013 gjorde sådan og modtog hård kritik.

E3 BinckBank Classic køres i slutningen af marts i en række af fem belgiske endagsløb.