Styrt, regn og kulde: Tre sikre ingredienser i Paris-Nice

16x9
Selv i udbrud har man meget t√łj p√• i Paris-Nice. Foto: Lionel Bonaventure / Scanpix Denmark

Klumme: Paris-Nice. Gud, hvor har jeg tit hadet det l√łb, men alligevel elsker jeg det. Her kan du blive lidt klogere p√• hvorfor.

Paris-Nice og Tirreno-Adriatico er nogle af de mest v√¶sentlige etapel√łb i kategorien under de tre Grand Tours. Hvilket af dem, der rangerer h√łjst, er sv√¶rt at sige, og det kommer m√•ske ogs√• an p√• √łjnene, der ser.

Feltets styrke har også varieret fra år til år, alt efter hvordan ruten har været. Nogle år har Tirreno måske tiltalt de store klassementsryttere lidt mere end Paris-Nice. Andre år har det været omvendt.

Jeg vil faktisk sige, at en lang olfert er at foretrække i forhold til den rungende tavshed, som en skuffet Bjarne kan præstere

Chris Anker S√łrensen

Vejret er generelt set bedre i det centrale Italien versus Nordfrankrig, hvilket kan tiltale nogle ryttere. I det tidlige for√•r¬†rager man nemt noget sygdom til sig, hvilket de f√¶rreste ryttere √łnsker.

P√• et tidspunkt hed det sig, at hvis du skulle g√łre dig g√¶ldende i √•rets f√łrste monument, Milano San Remo, s√• skulle du k√łre Tirreno. De seneste fem √•r¬†har vinderen dog fordelt sig s√•ledes, at tre vindere¬†er kommet fra Paris-Nice og to vindere er kommet¬†fra Tirreno. S√• den myte kan vist godt manes til jorden.

Selvom det er prestigefyldt¬†i sig selv at vinde en etape i Paris-Nice¬†eller i Tirreno, s√• fungerer de ogs√• som vigtige l√łb fremadrettet i s√¶sonen. Man kan sammenligne d√©t ikke at k√łre nogle af dem med at komme ned p√• perronen p√• K√łbenhavns Hovedbaneg√•rd og se lyntoget k√łre af sted.

Man ved, at man nok skal komme frem til √Örhus, da der k√łrer et almindelig InterCity-tog 15 min senere, men turen bliver med lidt flere stop undervejs og lidt l√¶ngere ude i fremtiden. Jeg har s√• tit pr√łvet at komme til Paris-Nice og f√łle, at formen var fin, men jeg kunne kun √•bne op for alvor en enkelt gang, og s√• tog det alt for lang tid,¬†inden jeg kunne √•bne op igen.

Efter at være blevet tæsket godt og grundigt igennem otte dage i træk, så sker der et eller andet med formen, som jeg i hvert fald aldrig har kunnet finde i træning.

Faren er, at man nemt bliver syg, som jeg nævnte tidligere. I Omloop Het Nieuwsbald blev netop dette illustreret af Michael Valgren. Hvis du har sygdom i kroppen, kan du ikke yde det, du ellers normalt kan. Jeg kan også huske Paris-Nice 2016, hvor jeg fik raget noget influenza til mig.

Jeg fik feber på sidste etape og lå fuldstændig underdrejet fem dage bagefter. Lige så snart jeg var bare lidt ovenpå igen, så skulle jeg bare ud at træne. Klassisk cykelrytterfejl, som jeg selv har begået alt for mange gange i min karriere.

Jeg sad med f√łlelsen af, at jeg ikke har lavet noget som helst i fem dage, s√• nu skulle der tr√¶nes. Jeg var jo kommet noget s√• langt efter alle de andre. I det n√¶vnte eksempel fik jeg vel forl√¶nget min sygdomsperiode med nogle uger, og jeg gik fra at v√¶re i hopla i de f√łrste l√łb til bare at skulle v√¶re glad for at f√łlge med.

Ovenpå sådan et festmåltid forkæler man sig selv med en riskiks og et æble på værelset

Chris Anker S√łrensen

Mange af mine minder fra Paris-Nice handler om at fryse. Marts m√•ned i Nordfrankrig indbyder ikke ligefrem til udend√łrsaktivitet. V√•de veje betyder flere styrt. Jeg kan huske f√łrste √•r, jeg k√łrte l√łbet¬†tilbage i 2008. Vi startede med en kort prolog. Jeg var en af de f√łrste startende.

Kort inden jeg skulle starte, begyndte det at bl√¶se og regne. Bjarne var i tvivl,¬†om vores kaptajn Frank Schleck¬†kunne k√łre med det h√łje forhjul og pladehjul i det vejr. Derfor blev jeg pr√łveklud.

Efter tre¬†km¬†kom der et vindst√łd, som bl√¶ste mig af vejen. Jeg n√•ede ikke rigtig at forst√•, hvad der skete. Det ene √łjeblik l√• jeg og r√¶sede afsted, det n√¶ste rodede jeg rundt ude p√• marken. Ikke overraskende droppede Frank at k√łre med pladehjul og h√łjt forhjul.

Et par dage efter v√¶ltede hele holdet p√• en nedk√łrsel undtagen¬†Karsten Kroon og jeg. Der var kaos. Det var et k√¶mpe styrt. Bobby Julich skyndte sig at finde sin cykel, men lige inden han hoppede op p√• cyklen, opdagede han, at sadlen var fl√łjet af i styrtet. Dermed afv√¶rgede han en potentiel √¶rgerlig situation¬†ved¬†at hoppe op p√• en cykel uden saddel.

Alle kom dog p√• cyklen igen, og nu skulle Frank Schleck bringes tilbage. Jeg blev kaldt tilbage. Den ene gruppe efter den anden k√łrte forbi. P√• et tidspunkt t√¶nkt jeg ved mig selv, om jeg havde overset dem. Det havde jeg dog ikke. De kom sejlende¬†hele banden i allersidste gruppe, forholdsvist langt efter.

Vi tog nu fat i opgaven med at lukke. Der kom en lidt l√¶ngere stigning, hvor vi kom ret t√¶t p√•. Men p√• nedk√łrslen¬†tog vi den lidt for gelinde. N√•r man lige har v√¶ret nede at ligge, s√• er man altid lidt urolig p√• cyklen, og man sidder lidt for stift p√• den.

Dermed kan man ikke k√łre samme fart igennem svingene, som n√•r man er ovenp√•, og f√łler sig lidt ud√łdelig. Billedet var det samme p√• de n√¶ste par stigninger, og dermed kom vi aldrig op.

Vi endte med at smide lidt over to minutter, da det sluttede med en nedk√łrsel mod m√•l. Stemningen i bussen var ikke ligefrem god. Bjarne var tavs p√• den sure m√•de. Jeg vil faktisk sige, at en lang olfert er at foretr√¶kke¬†i forhold til den rungende tavshed, som en skuffet Bjarne kan pr√¶stere.

Efter en dag som denne kommer¬†man frem til et lille fransk hotel, som f√łrst er ved at blive √•bnet igen efter en lang vinter. V√¶relserne lugter indelukket.¬†Varmen virker ikke, men til geng√¶ld er pastaen blevet kogt ekstra l√¶nge. Den er faktisk blevet kogt s√• meget, at den ikke l√¶ngere kan defineres som pasta.

Den kylling, man får serveret, er i hvert fald hundrede procent salmonellafri. Det blev den en lille halv time, inden den blev taget ud af ovnen. Ovenpå sådan et festmåltid forkæler man sig selv med en riskiks og et æble på værelset.

Der kan man et kort √łjeblik t√¶nke, hvad meningen er med det her. Jeg har lidt som et svin hele dagen, jeg har v√¶ltet, jeg har frosset, og jeg kan stadigv√¶k finde skidt inde i mit √łre. Selv her fem timer efter etapen.

Det er netop alle disse ting, der g√łr Paris-Nice til et fedt l√łb. Som professionel cykelrytter vil du gerne rykke gr√¶nser. Det g√łr du i den grad i her. Det er et l√łb mange ryttere dr√łmmer om at k√łre, s√• n√•r du er der, ved du, at du h√łrer til i toppen.

N√•r man g√•r rundt nede p√• Promenade de Anglais i Nice efter at have fuldf√łrt l√łbet, er man godt brugt. Ja, man er faktisk fuldst√¶ndig f√¶rdig. S√• f√¶rdig, at man p√• vej hen til bilen¬†m√• give fortabt i at f√łlge sin¬†tre√•rige datters ellers ret beskedne tempo.

Alligevel har man den bedste fornemmelse i kroppen.¬†Ja, det er p√• en gang det v√¶rste m√łgl√łb og et sindssygt lirens l√łb. N√¶rmere kan jeg ikke komme det.¬†

Du kan f√łlge Paris-Nice direkte p√• TV 2, TV 2 SPORT og TV 2 PLAY.