1. etape - Bruxelles > Brussel | Tour de France 2019

16x9
Tour de France 1. etape 2019 Foto: TV 2

1. etape af Tour de France 2019 er 194,5 km lang og starter og slutter i Bruxelles. Se profil, favoritter og analyse her.

  • Etapetype: Flad
  • Længde: 194,5 km
  • Starttidspunkt: 12.00
  • Etapen køres lørdag d. 6. juli
  • Favoritter: Dylan Groenewegen, Elia Viviani, Caleb Ewan, Peter Sagan, Alexander Kristoff

Brian Nygaards vurdering

Første etape er altid en stresstest, for både sprinterholdene og dem, der skal noget i klassementet, vil ikke komme på mellemhånd og skal sidde rigtigt. Der er etapesejr og gul trøje på spil, så det bliver spidse albuer og positionskørsel, når de belgiske veje bliver lidt for smalle, men også på de brede boulevarder i hovedstaden. Der kommer til at være et veritabelt menneskehav langs hele ruten, for i Belgien er cykling Gud, og lørdag skal de alle sammen i kirke. Jeg tror, at et udbrud kommer afsted for at tage de første bjergpoint, men jeg vil blive meget overrasket, hvis de stærke sprinterhold ikke har styr på det hele til sidst.

square to 16x9

Tourens første etape er altid en nervøs omgang, faktisk er den skrækkelig at køre. Du sidder hele etapen med hjertet oppe i halsen. Hele feltet, dig selv inklusiv, kører som vilde hunde uden nogen umiddelbar grund, andet end at det er Tour de France. Du har været i gang med opbygningen siden forårsklassikerne, så det er kulminationen på lang tids venten. Lidt som en vulkan der har ligget og ulmet, eksploderer rytterne på første etape. Derfor hænger Tour-starten og styrt sammen som ærtehalm.

Tidstabel 1. etape

  • 12.00: Rytterne kører ud på 1. etape i Bruxelles
  • 13.22: Rytterne når bunden af kategori tre-stigningen Mür de Grammont – også kendt som Muur van Geraardsbergen fra Flandern Rundt
  • 13.27: Toppen af årets første stigning, Geraardsbergen, 7,3%
  • 13.32: Årets anden stigning, kategori tre-stigningen Bosberg, 6,7%
  • 14.19 Lille stigning i Henripont
  • 15.24: Første pointspurt i Les Bons Villers
  • 16.21: Kuperet terræn mod mål i Overijse
  • 16.51: Rytterne kommer igen ind i Bruxelles
  • 17.02: Vinderen af 1. etape forventes i mål

Den kommer til at hælde mere benzin på det lystigt brændende stressbål

Jeg prøvede det selv i 2011, hvor jeg væltede på første etape og trykkede et par ribben. Det led jeg under resten af Touren. Derfor har jeg også givet denne etape en ekstra stjerne i forhold til, hvad den ellers burde have. Selvfølgelig kan der ske styrt hver dag undervejs, men på første etape er sandsynligheden større. Derudover er der vel også bare et eller andet uoverskueligt over allerede at vælte den første dag. Så virker Paris voldsomt langt væk.

Der er næsten garanti for styrt på første etape af Tour de France.
Der er næsten garanti for styrt på første etape af Tour de France. Foto: Benoit Tessier / Ritzau Scanpix

Klassisk terræn

Selve etapen køres i lidt af det terræn, vi kender fra Flandern rundt. Efter små 50 kilometer af etapen skal Muren i Geraadsbergen, eller ”Mur de Grammont” som den hedder på fransk, passeres. Hvis man skal nævne hellige steder fra de store monumenter i cykelsporten, så er den en af dem.

Her ses de sidste afgørende kilometer af 1. etape i denne sommers Tour de France.
Her ses de sidste afgørende kilometer af 1. etape i denne sommers Tour de France. Foto: ARO

Poggio fra Milano San Remo, Arenberg Skoven fra Roubaix, La Redoute fra Liege, Madonna de Ghisallo fra Lombardiet og så Muren er med blandt de hellige steder. Tilbage i efteråret 2017 var jeg med Riwal nede og køre nogle løb i Belgien. Vi havde kørt et løb onsdag og skulle køre det næste om lørdagen, derfor skulle vi bare ud og rulle en kort tur torsdag.

En kort og stejl stigning venter feltet på 1. etape
En kort og stejl stigning venter feltet på 1. etape Foto: TV 2

Der var dog alligevel et par ryttere, der valgte at køre 70 kilometer bare lige for at komme forbi Muren. For en cykelrytter gør det bare noget at sige: ”Den har jeg kørt på”. Allerede der er du foran på point.

Med sine 1,2 kilometer og en stigningsprocent på 7,8 får den næppe nogen indflydelse på løbet, dertil mangler der simpelthen for mange kilometer bagefter, men den kommer til at hælde mere benzin på det lystigt brændende stressbål. Men hvis det står ned i stride strømme, så kan den sagtes skabe store huller i feltet.

Kommer der vind?

Noget andet der kan blive en faktor på en dag som denne er vinden. Hvis den blæser fra vest, som den ofte gør i Belgien, så kommer der med 44 kilometer igen et langt stykke, hvor der kan være med-sidevind det meste af tiden, ja faktisk helt hen til der kun er 20 kilometer igen.

Bruxelles Belgien, 22. aug 2019, 02:00

15 Klart Regnbyger 1 m/s Næsten stille fra syd 0 mm

Bruxelles Belgien, 22. aug 2019, 02:00

15 Klart Regnbyger 1 m/s Næsten stille fra syd 0 mm

Her kan der blive kørt viftekørsel, hvis der er vind, og ryttere, som ikke sidder rigtig placeret, kan tabe tid. Nogle kan måske huske anden etape i Holland 2015, hvor Nairo Quintana og mange flere ryttere smed halvandet minut til Froome i sidevinden.

Der skal dog en del vind til, hvilket der altid er i foråret og efteråret på de kanter, men i juli måned knap så tit, så der er overhængende sandsynlighed for, at det ender i en massespurt. Tre-fire mand forsøger sig i et morgenudbrud, men de bliver hentet med 10 kilometer igen, og sprintertogene kører derefter i formation igennem Bruxelles gader.

Etapens vigtighed for klassementet (1-5 stjerner)

square to 16x9