Cort erkender, at holdet er uorganiseret - kollega kalder det amatøragtigt

Magnus Cort fortalte inden 11. etape, at Astana ikke havde en reel strategi for at passe på Fuglsang under etaper inden Tour de France. Det har de nu.

Mangel på organisation i sidevinden har sendt Astana i strid modvind midtvejs i årets Tour de France.

Tidstabet på et minut og 40 sekunder til holdets danske kaptajn, Jakob Fuglsang, på 10. etape var en eftertrykkelig lærestreg og kunne være undgået, hvis holdet havde lagt en klar plan inden årets Tour de France.

Vi holdt et godt møde, hvor vi så hinanden i øjnene

Dmitry Fofonov, Astana-sportsdirektør

Det havde de ikke, og det var en fejl, erkender en ærlig Magnus Cort inden onsdagens 11. etape.

Det lyder, som om kritikken om, at Astana er lidt for uorganiseret, faktisk er berettiget?

- Ja, det tror jeg. Det kan man nok godt sige. Det er nok ikke nogen hemmelighed, siger Astana-danskeren Magnus Cort til TV 2 SPORT.

Den 26-årige bornholmer kører sit andet Tour de France i træk for Astana, og han er ikke overrasket over, at det er sådan, tingene forholder sig på det kasakhstanske mandskab.

Er det en kultur? Er det noget I tror, at I kan ændre på en enkelt dag?

- Nej, det er en indgroet ting i holdet. Jeg tror godt, at de kan lide, at der er mere ro på og har en idé om, at rytterne præsterer bedre, hvis man slapper mere af og ikke får helt så mange tæsk og får at vide, at nu er det dét og dét og dét - at man går ud fra, at de selv ved det.

- Jeg er mere fan af, at vi har mere klare linjer og derfor også nemmere kan følge op på hvad, der går galt, inden det går galt, og at man måske allerede kan se, at det hænger lidt rundt omkring.

Kiggede hinanden i øjnene på møde

Jakob Fuglsangs placering i den forkerte del af feltet, da Deceuninck - Quick-Step og INEOS forcerede på 10. etape, skyldtes blandt andet, at holdet havde lagt en vandpost for enden af den lange vej i en rundkørsel.

De havde ikke taget sidevindsstykket alvorligt, som flere af de andre store hold gjorde det. Ifølge Magnus Cort har det hele været ”lidt løst”, som han beskriver det, og taktikken har været, at Jakob Fuglsang bare skulle hjælpes.

Nu skal der komme orden på tingene i resten af Touren, og derfor har det store tema på hviledagen været holdets organisation rundt om Fuglsang. Det fortæller Astana-sportsdirektør Dmitry Fofonov.

Det er jo så amatøragtigt, som noget kan være

Mads Pedersen, cykelrytter for Trek Segafredo

- Vi har været nødt til at ændre strategi og få strammet op. Det er man nødt til, når man taber tid. Vi holdt et godt møde i går, hvor vi så hinanden i øjnene. Derefter kørte vi en kaffetur, hvor vi fik moralen op, men fik samtidig trænet lidt. Løbet er ikke slut, og vi kan godt hente et minut og 40 sekunder, siger den kasakhstanske sportsdirektør til TV 2 SPORT og tilføjer:

- Vi har ikke været så gode de seneste tre dage inden hviledagen. Jakob har allerede forklaret, hvad der skete inden hviledagen, og sådan noget koster bare dyrt.

Cort og Fuglsang bad om at få strammet op

På mødet trådte de to danskere i karakter og fortalte, hvordan de mener, det skal foregå i den sidste halvdel af Tour de France.

Har I bedt om at få strammet op? Har dig og Jakob Fuglsang bedt om at få noget ændret?

- Ja, vi har fået strammet lidt op, og vi har også i dag fået lidt strengere besked om, hvad vores roller er, siger Magnus Cort.

Ifølge Cort er nøgleordene fremover klarere rollefordeling og tydeligere kommunikation fra både ryttere og sportsdirektørbilerne.

Det er et af de mest ærlige, tydelige og konkrete interview, jeg har set en dansk cykelrytter give på et kritisk tidspunkt i Tour de France nogensinde. Det er fantastisk, at Magnus Cort giver et indblik i problemerne på Astana uden at pakke det ind. Der er alle mulige forskellige bortforklaringer og undskyldninger, men jeg skal lige love for, at han sætter ord på, hvor konkret problemet har været.

Dansk cykelrytter: - Så amatøragtigt, som noget kan være

Cort er dog klar over, at Astana er i gang med at fikse noget, der burde have været styr på inden Tour de France, og det er ikke optimalt.

Er det ikke lidt sløset at være ti dage inde i Touren og allerede have oplevet en mindre katastrofe, inden man får defineret sine roller?

- Det vil jeg være enig med dig i, siger Cort.

Den professionelle cykelrytter Mads Pedersen fra Trek Segafredo, der gæstede TV 2’s Tour-studie onsdag, er ikke i tvivl om, at det, Astana har præsteret i den første halvdel af Tour de France, er kritisabelt.

- Det er jo så amatøragtigt, som noget kan være, siger Mads Pedersen, der blev dansk mester i 2017 og er i gang med sit tredje år hos Trek Segafredo og tilføjer:

- Har du en mand som Fuglsang, som har vist hele året, at han faktisk kan lave et resultat i Touren i år, skal der bare være klare roller, og det skal der være fra starten af. Der skal hele holdet være omkring ham hele tiden. Det er lige før, der er nogen, der skal ryste den for ham, når han har været af cyklen og pisse. Så meget skal man være omkring ham.

Jakob Fuglsang kører venstre om denne rundkørsel. Få kilometer senere splitter feltet i sidevinden. Video: TV 2 SPORT

Jakob Fuglsang skal ikke finde sig i ’noget pis’

Det er dog ikke kun Astana-ledelsens ansvar, men også Jakob Fuglsangs. Han skal træde i karakter både nu, ligesom han også skulle have gjort det før Touren.

- Er du en stor stjerne, handler det ikke kun om at køre stærkt på cyklen. Det handler også om at være ham, der stiller sig op, inden Touren starter, og siger ”drenge, det er sådan her, jeg vil have det, og det er sådan her, vi gør det”. Den har du clearet med sportsdirektører og ledelsen, før du gør det.

- Når du er en stor stjerne som Jakob, går du op og siger: ”Det er sådan her, det sker. Jeg gider ikke at høre noget pis. Det er min måde at gøre det på, for det er mig, der kan vinde det her cykelløb”, siger Mads Pedersen.

Halvejs gennem årets Tour de France er Jakob Fuglsang nummer 16 tre minutter og 22 sekunder efter løbets gule førertrøje, Julian Alaphilippe.

Den 34-årige kaptajn er i gang med sit syvende år på det kasakhstanske mandskab og har kontraktudløb ved udgangen af 2019.