18. etape - Embrun > Valloire | Tour de France 2019

16x9
Tour de France 18. etape 2019 Foto: TV 2

18. etape af Tour de France 2019 er 208 km lang og køres fra Embrun til Valloire. Se profil, favoritter og analyse her.

  • Etapetype: Bjerg
  • Længde: 208 km
  • Starttidspunkt: 11.20
  • Etapen køres torsdag d. 25. juli

Favoritter

***** Thibaut Pinot, Egan Bernal, Mikel Landa

**** Simon Yates, Dan Martin, Geraint Thomas

*** Bauke Mollema, Rigoberto Urán

square to 16x9

Fra gårsdagens målstreg i Gap kunne feltet kigge op på Alperne. I dag skal de køre i dem, og der er ikke tale om hvilke som helst stigninger, men Col de Vars, Col d’Izoard og Col du Galibier. Feltets colombianere vil føle sig på hjemmebane med tre stigninger i over 2000 meters højde. Når det er sagt, så er fordelen for netop colombianerne ikke så udtalt længere. De fleste hold har mere eller mindre levet i højderne i månederne op til Touren.

Tidstabel 18. etape

  • 11.20: Etapestart i Embrun
  • 11.47: Toppen af etapens første stigning Côte des Demoiselles, 5,2%
  • 12.34: Indlagt pointspurt i Les Thuiles
  • 13.22: Rytterne begynder påen kategori et-stigning
  • 13.45: Toppen af Col de Vars, 7,5%
  • 14.15: Efter en nedkørsel begynder rytter på næste stigning
  • 15.12: Toppen af Col d’Izoard, 7,3%, der er uden for kategori
  • 15.32: Efter en nedkørsel begynder rytterne så småt på etapens sidste stigning
  • 16.56: Første rytter passerer toppen af Col du Galibier, 5,1%, hvor der også er en bonusspurt
  • 17.17: Etapevinderen forventes i mål i Valloire efter en nedkørsel

Det gør noget ved kroppen at skulle så højt op mange gange. Du forbrænder mere sukker, end du plejer. Hvis du som rytter ikke er ekstremt fokuseret på at få lidt ekstra indenbords, kan det sagtens få konsekvenser på de sidste kilometer af Galibier.

De første mange kilometer ser ret overkommelige ud, men det skyldes jo, at profilen skal gå op til lidt over 2600 meters højde, for jeg kender udmærket den ’på papiret’ lille pukkel efter 13 kilometer af etapen. Det er - for at sige det på godt jysk - en decideret træls stigning. 4 kilometer med 5 procent i snit, og et par stykker hvor den er noget stejlere. Det første stykke køres inde i den dal, der fører op mod Briancon, så hvis der er medvind, ja, så kan udbruddet sagtens køre væk her. Hvis der er modvind, er det en helt anden sag, og kampen for at komme af sted bliver noget længere.

Galibier...
Galibier... Foto: tv2
...Izoard og Col de Vars. En bjergmenu af de større.
...Izoard og Col de Vars. En bjergmenu af de større. Foto: tv2

Efter 72 kilometer starter Col du Vars, og den kan deles i to: En rar og en skrækkelig del. De sidste 4,2 kilometer op mod toppen er rigtig hårde. Jeg tænker, der næppe kommer til at ske så meget på stigningen, da der er et langt, svagt stigende dalstykke efter nedkørslen, som fører hen mod Izoard. Hvad gør den så godt for, tænker du måske? Jo, den er med til at trætte folk inden det store slag, ligesom stigningen Coll dell’Agnello var det i 2011.

Her skulle vi også bagefter køre Izoard og Galibier. Fra bunden af Izoard satte Andy Schlecks folk på Leopard Trek et hårdt tempo. Selvom jeg vidste, at der ikke var langt hen til den korte nedkørsel før toppen, måtte jeg opgive at følge med tre kilometer fra toppen. Den er er bare så stejl de sidste mange kilometer, at du nemt går lidt for dybt.

Chris Anker Sørensen fører an under Touren i 2011.
Chris Anker Sørensen fører an under Touren i 2011. Foto: Nils Meilvang / Scanpix

Jeg kastede mig nedover nedkørslen, samtidig med jeg var heldig, fordi gruppen foran var gået lidt i stå, da Andy var kørt fra dem kort fra toppen. Jeg satte mig nu direkte i front og førte det sidste del af nedkørslen samt de første 14 kilometer af Galibier. Det var rimelig nemt at sidde på hjul, da der var en bragende modvind, og du kører på en stor hovedvej. Stigningsprocenterne er heller ikke så høje. Med ni kilometer til toppen drejer du til højre, og herfra bliver den slem.

Her ses de afgørende sidste kilometer af 18. etape.
Her ses de afgørende sidste kilometer af 18. etape. Foto: ARO

På det tidspunkt var min dag overstået, og jeg skulle bare kæmpe mig i mål. Jeg gik voldsomt sukkerkold med fire kilometer igen på det stykke, hvor den er allerværst. Jeg kom indover stregen og var så færdig, at jeg bare havde lyst til at lægge mig til at sove der på toppen. Vores massør Geert van Diepen kom hen til mig, jeg prøvede at sige ”a coke please…”, men jeg var så træt, at det ikke blev til andet end nogle usammenhængende ord.

Embrun Frankrig, 18. sep 2019, 08:00

14 Sol Regnbyger 1 m/s Næsten stille fra øst 0 mm

Valloire Frankrig, 18. sep 2019, 08:00

13 Nogen sol Regnbyger 2 m/s Svag vind fra syd 0 mm

Så Geert snakkede bare videre om, hvordan jeg kom ned til busserne, der holdt nogle kilometer nede på den anden side. Jeg endte nærmest med at overfalde ham for at hale en Coca-Cola op af tasken, så presset var jeg.

Det duer dog ikke at være så smadret på toppen i år. Rytterne skal lige ned til Valloire, hvor der er mål. En nedkørsel, hvor der de første kilometer er ret mange hårnålesving, men jo tættere rytterne kommer på mål, desto mere bliver hårnåle afløst af bløde sving og stykker, der går lige ud. Det er dog en nedkørsel, som sagtens kan bruges til angreb, lidt ligesom vi så på nedkørslen fra Aubisque sidste år.

Etapens betydning for klassementet (1-5 stjerner)

square to 16x9