Tour de France

Jordskred, snevejr og grusveje: Ikoniske Galibier vil igen ryste rytterne

Pantani på vej op af Galibier. PASCAL PAVANI / Scanpix Denmark

På 17. etape af Tour de France 2017 skal rytterne forcere Col du Galibier. Et klassisk Tour-bjerg, der gemmer på en glorværdig cykelhistorie.

Efter en pause i 2018 skal rytterne i Tour de France igen en tur over det legendariske og dramatiske Col du Galibier i Alperne.

Det sker på torsdagens 18. etape af Tour de France 2019, hvor Galibier er dagens sidste stigning, inden der venter en svær nedkørsel mod målet i Valloire.

Sådan ser Galibier-stigningen ud i 2019.

Galibier-stigningen kategoriseres uden for kategori og er med sine 2642 højdemeter stort set altid det højeste punkt i Touren, når det er en del af ruten. Men det er faktisk ikke tilfældet i år. Col de l'Iseran kommer på 19. etape og med sin 2770 højdemeter er det Tourens højeste i år.

Col du Galibier optrådte for første gang i Tour de France i 1911 og har siden da været en del af Tour-programmet 58 gange. Stigningen kan køres fra begge sider. I 2019 køres den fra den mindre stejle side, som derimod er den længste. Når toppen er passeret venter så en svær nedkørsel

Dog har rytterne kun kørt op ad Galibier fra den ene eller den anden side 57 gange, da stigningen i 1996 blev sløjfet på grund af uvejr. Den episode, hvor Bjarne Riis fik en hovedrolle, kan du læse mere om længere nede.

Stigningen har altid været favoritternes legeplads. Galibier har ofte haft en afgørende rolle i favoritternes kamp om at vinde Tour de France.

Herunder har TV 2 SPORT samlet nogle af de helt store Galibier-momenter.

1934

På 7. etape af Tour de France i 1934 var spanske Fédérico Ezquerra først over Col du Galibier efter et langt soloridt. Han endte dog ikke med at vinde etapen.

Som det fremgår af billederne, så var Galibier-etaperne også dengang et kæmpe tilløbsstykke.

Federico Ezquerra på vej op ad Col du Galibier.
Publikum på Col du Galibier på 7. etape af Tour de France 1934.

1937

Col du Galibier var på Tour-programmet i 1937, hvor den italienske cykelrytter Gino Bartali for første gang stillede til start i Tour de France. Den talentfulde italiener havde allerede vundet Giro d'Italia og ville nu prøve kræfter med Touren.

Og det gjorde han flot. På løbets 7. etape, der sluttede i Grenoble, kørte Bartali alene over et delvist snedækket Col du Galibier på grusveje og vandt etapen og tog den gule førertrøje. Han mistede føringen igen, men vendte tilbage og vandt Tour de France i både 1938 og 1948.

Gino Bartali på Col du Galibier.
Gino Bartali på Col du Galibier
Tilskuerne har taget plads på snedriverne og følger italienske Mario Vicinis kamp op ad Galibier.

1939

I 1939 vandt belgiske Sylvere Maes Tour de France. Men på vej op ad Col du Galibier på 16. etape måtte han holde en lille pause og reparere sin cykel.

Tour de Frances direktør, Henri Desgrange, kiggede ham over skulderen for at sikre, at alt foregik regelmæssigt. Henri Desgrange var med til at stifte Tour de France og var den første direktør for løbet.

Da Tour-feltet passerede Galibier i 1949 blev et hyldestmonument af Desgrange indviet på stigningen. Siden da er der blevet lagt en blomsterkrans ved monumentet, hver gang Tour de France har krydset Col du Galibier.

Desuden lægger Desgrange navn til en af de mest prestigefyldte priser i Tour de France. 'Souvenir Henri Desgrange' bliver nemlig uddelt til den rytter, der kører først over den højeste stigning i Tour de France. I 2019 er det Col de l'Iseran på 19. etape. Vinderen scorer 5000 euro.

Belgiske Sylvere Maes i færd med at lappe sin cykel mid på Col du Galibier i 1939. Tour de france-direktør Henri Desgrange kigger på.

1952

Italienske Fausto Coppi vandt i 1952 Tour de France. Blandt andet takket være et stort soloridt på Col du Galibier på 11. etape, hvor han både var første mand over Galibier og endte med at vinde etapen.

Fausto Coppi på vej op ad Col du Galibier på 11. etape af Tour de France 1952.

1987

Den franske cykelrytter Charly Mottet  hjælper sin landsmand og holdkammerat Laurent Fignon, der styrtede på nedkørslen af ​​Col du Galibier på 21. etape af Tour de France 1987.

1996

I 1996 skulle Tour de France-feltet krydse Col du Galibier på 9. etape. Men et voldsomt snevejr og kratig vind tvang arrangørerne til at sløjfe stigningen og forkorte etapen væsentligt. Således endte etapen med blot at være 46 kilometer lang.

Denne Col du Galibier-etape - uden Col du Galibier - er især blevet kendt i Danmark. Det var nemlig på den stærkt afkortede etape, at Bjarne Riis kørte alene til mål i Sestriere og vandt etapen samt overtog den gule førertrøje. Som han holdt helt til Paris.

9. etape på Col du Galibier i 1996.
9. etape på Col du Galibier i 1996.

1998

Marco Pantani stikker fra favoritterne på 15. etape af Tour de France 1998 og krydser Coldu Galibier som den første og vinder etapen. Han vandt senere løbet samlet.

1999

Lance Armstrong på vej op ad Col du Galibier i den gule trøje på 9. etape. Han vandt etapen og vandt Tour de France det år.

2006

I 2006 kørte danske Michael Rasmussen først over Col du Galibier på 16. etape og vandt den såkaldte 'Souvenir Henri Desgrange' med tilhørende 5000 euro. Han vandt desuden etapen.

Danske Michael Rasmussen alene på vej op da Col du Galibier.

2011

I 2011 krydsede feltet Col du Galibier hele to gange på samme dag på løbets 18. etape. Dette var for at fejre stigningens 100-års jubilæum i Tour de France. For første gang sluttede etapen på toppen af Col du Galibier, hvilket gav den højeste etapeafslutning i Tourens historie til dato med sine 2.645 meter.

Andy Schleck fra Luxembourg vandt etapen efter at have været i udbrud i over 60 kilometer.

Andy Schleck alene på vej op ad Col du Galibier i 2011.
Andy Schleck vinder på Col du Galibier i 2011.

2015

I 2015 var det meningen, at Tour de France-feltet skulle krydse Col du Galibier på 20. etape. Men der skete et stort jordskred på nedkørslen fra Galibier, og bare ni dage før løbsstart valgte man at omlægge ruten.

Inden 2015-udgaven af Tour de France havde Galibier ikke været en del af løbet siden 2011. Det var den længste pause fra Galibier siden 2. verdenskrig, hvor løbet holdt pause fra 1939-1947.

Jordskred på Col du Galibier i 2015.
Vejen hen mod Col du Galibier afspærres på grund af jordskredet i 2015.

2017

Galibier-stigningen var senest med i Touren i 2017, hvor det var sidste stigning på 17. etape. Her kørte de Galibier fra modsatte side, end hvad tilfældet er i 2019.

Primoz Roglic kom første over toppen, og med en forrygende nedkørsel tog han etapesejren. Han kom i mål 1'13 minutter foran Rigoberto Uran på andenpladsen.

Primoz Roglic angreb kort før toppen og øgede kun sit forspring ned ad.

Torsdag er Col du Galibier så igen tilbage i Touren.

Armstrong, Coppi, Ocaña, Rominger og Pantani har alle "vundet" Col du Galibier. Torsdag kan den liste så blive udvidet med Landa, Pinot, Bernal eller måske en helt en helt fjerde.