Nicki Sørensen bliver sportsdirektør for World Tour-hold

16x9
Nicki Sørensen kan se frem til endnu større sportslige udfordringer end hidtil som sportsdirektør. Foto: Nils Meilvang / Scanpix

Nicki Sørensen har forlænget kontrakten med Israel Cycling Academy, som rykker op i World Touren i næste sæson og dermed skal køre Tour de France.

Nicki Sørensen fortsætter som sportsdirektør på cykelholdet Israel Cycling Academy.

Det bekræfter den tidligere professionelle danske cykelrytter over for TV 2 SPORT.

- Jeg har forlænget min kontrakt med holdet for ét år. Det er jeg godt tilfreds med, siger Nicki Sørensen.

Danskeren kan dermed se frem til at skulle være sportsdirektør på det øverste niveau i cykelsporten, World Touren.

- Det bliver en stor udfordring, specielt fordi beslutningen er truffet så sent på sæsonen. Men det bliver spændende, for vi kommer til at køre alle de store løb, siger Nicki Sørensen.

Ud over titlen som sportsdirektør på det nuværende Israel Cycling Academy fungerer danskeren samtidig som såkaldt 'performance coach' for flere af rytterne - en funktion han også skal varetage i den kommende sæson.

Jeg glæder mig til at samarbejde med Mads Würtz Schmidt

Nicki Sørensen, sportsdirektør Israel Cycling Academy

Glæder sig til Tour de France

Israel Cycling Academy har status af prokontinentalhold, og holdet kører derfor i denne sæson på det næstbedste niveau i cykelsporten.

Onsdag kom det frem, at cykelholdet Israel Cycling Academy overtager World Tour-licensen fra det schweiziske Katusha-mandskab, og dermed vil Nicki Sørensen og co. fra næste sæson automatisk rykke op blandt de 20 ypperste mandskaber i verden.

Med den status er holdet garanteret en startplads til alle de store cykelløb, heriblandt Tour de France, hvilket glæder danskeren.

- Det er det største løb. Det er specielt og virkelig positivt at kunne planlægge sin sæson efter at skulle køre Touren, siger Nicki Sørensen.

Det israelske mandskab har allerede kørt to Grand Tours, da de i år og sidste år deltog i Giro d'Italia efter at være blevet tildelt wildcard begge gange.

Handlen mellem Israel Cycling Academy og Katusha er endnu ikke faldet 100 procent på plads, for overtagelsen af licensen skal formelt godkendes af det internationale cykelforbund, UCI, men det ventes at være en formalitet.

Israel Cycling Academy announcement: Israel Cycling Academy to join World Tour in 2020. ICA to take control of the...

Posted by Israel Cycling Academy on Wednesday, October 2, 2019

Realistisk målsætning

Målsætningen for den kommende sæson er endnu ikke på plads for det 'nye' Israel Cycling Academy, men den danske sportsdirektør håber, at der vil blive sat realistiske mål for holdet.

- Jeg håber, at det første år kan blive en 'transition' sæson. Vi har tidligere set, at de mindre hold på World Touren har måttet kæmpe utrolig meget for at skabe resultater.

- Én af udfordringerne er, at vi skal køre alle de store løb. Det er hård konkurrence, og hvis en rytter ikke er klar til det, så kan man få mange tæsk, siger Nicki Sørensen.

Skal præge Mads Wúrtz

Holdet fra Mellemøsten har dog allerede oprustet på rytterfronten, da Israel Cycling Academy i august sikrede sig den irske cykelstjerne Dan Martin fra næste sæson.

Den dobbelte Tour de France-etapevinder kommer fra World Tour-holdet UAE Emirates, og det israelske hold vil desuden overtage Katusha-profiler som Nils Politt, Alex Dowsett og Daniel Navarro - samt danske Mads Würtz Schmidt.

Udsigten til at arbejde sammen med den danske rytter vækker glæde hos sportsdirektøren:

- Jeg glæder mig til at samarbejde med Mads Würtz Schmidt. Han er et talent, der i denne sæson især har vist, at det går i den rigtige retning, siger Nicki Sørensen.

Sammenlægningen af de to mandskaber vil dog gå ud over visse rytteres ambitioner og drømme, for det nye World Tour-hold kan maksimalt have 30 ryttere på kontrakt.

Den præcise sammensætning af holdets ryttere er endnu ikke offentliggjort.

Det ligger fast, at Israel Cycling Academy kommer til at fortsætte i holdets karakteristiske hvide og lyseblå trøjer i næste sæson, mens det er endnu ikke besluttet, hvilken sponsor, der skal levere cykler til holdet.