Ekspert bemærkede noget ved Riis, der var ’dejligt at se’
Bjarne Riis skjulte ikke sin begejstring, da han onsdag meddelte sit comeback til World Touren. Det viser, at han stadig har passion, mener ekspert.
- Jeg er spændt. Jeg glæder mig helt vildt. Jeg er topmotiveret.
Begejstringen strålede ud af Bjarne Riis på onsdagens pressemøde på Hotel d'Angleterre, da han sammen med selskabet Virtu Cycling kunne gøre det officielt, at selskabet bliver medejer af World Tour-holdet Team NTT.
Han kunne sammen med rigmanden Lars Seier Christensen og NTT-general manager Douglas Ryder fortæller om ambitionerne om at skabe et cykelhold i verdensklasse.
Mest af alt glædede Riis sig dog til at komme i arbejdstøjet, se sine nye ryttere an og kigge fremad i rollen som team manager.
- De ville jo ikke uddybe så meget om, hvad det egentligt var, de havde i tankerne, men man kunne mærke – og det, synes jeg, var dejligt at se – at Bjarne stadig har den her passion. Det her er altså Bjarne, når han er i hopla. Han var virkelig glad, siger TV 2 SPORTs cykelekspert Chris Anker Sørensen, der i flere år kørte for Bjarne Riis' tidligere hold.
Bjarne Riis røg ud af det fineste selskab i 2016.
Han havde solgt sit cykelhold til rigmanden Oleg Tinkov og det blev enden på livsværket, som Riis havde bygget op siden starten af det nye årtusinde.
Kræver oprustning
Siden forsøgte han sammen med Lars Seier Christensen at skabe fundamentet for et nyt dansk storhold, men den mission lykkedes aldrig.
I stedet åbnede døren sig med Team NTT, som kun blev noteret for syv sejre i 2020. I udgangspunktet langt fra det ambitioner, Riis har.
- Hvis man kigger på noget af det, som jeg ved, Bjarne brænder for, så er det at vinde Tour de France. Det har NTT ikke en kandidat til. Deres bedste klassementsrytter er Domenico Pozzovivo, og han kommer aldrig til at vinde Tour de France.
- Så det er klart, at han fra 2021, 2022 eller 2023, hvis han vil vinde Touren, skal opruste, så han får et noget større budget.
Sponsorer og de store budgetter har været en hæmsko hen ad vejen, og Lars Seier Christensen nævnte da også på pressemødet, at hvis en stor dansk virksomhed ville være med, var han meget villig til at lytte.
Cykelsporten har vokset sig så stor, at der skal mange, mange millioner til. Topscorer på World Touren er det britiske Team INEOS, der angiveligt har et årligt budget på 350 millioner kroner.
Mange vil køre for Riis
Men bliver økonomien sikret og måske endda forbedret, mener Chris Anker Sørensen, at Riis ingen problemer får med at hente ryttere til holdet - også fordi han har gjort op med sin fortid som dopingsynder.
- Man skal huske, at Bjarne var first mover på indførelsen af det biologiske pas med whereabout-systemet, så han var virkelig en medvirkende årsag til, at sporten blev renere, og at folk begyndte at tro på cykelsporten igen.
- Og så ved folk godt, at Bjarne er dygtig. Han er god til at få et hold til at være et hold. Én ting er, at man siger alle mulige ting om, at vi har de og de visioner, men Bjarne er virkelig god til at indføre det. Han er god til at opbygge et hold, der er mere end bare et hold. Man bliver mere end kollegaer, man bliver også venner. Det ved folk godt, så Bjarne har et godt navn i cykelsporten. Der er mange ryttere, der gerne vil køre for ham.
Bjarne Riis' arbejde starter allerede torsdag, hvor han sammen med Douglas Ryder rejser til Spanien, hvor Team NTT skal på træningslejr.