Gælder der forskellige regler i cykelsporten?

16x9
Warren Barguil lå længe i læg af sportsdirektørbilen. Foto: TV 2 SPORT

Gårsdagens diskvalifikation af den franske mester Warren Barguil har fået nogen til at undre sig over, om cykelsportens regelsæt ikke er ens for alle.

Det fremgik tydeligt af tv-billederne, at Warren Barguil over et længere stræk sad direkte på smækken af sin servicebil.

Det tror jeg, alle kan blive enige om. Men hvor adskiller den situation sig fra sidste års Vuelta? Her fik Roglic og flere andre lov til at få ret meget hjælp med at komme tilbage efter et voldsomt styrt. I denne situation godkendte UCI-kommisærerne, at det var ok. Hvorfor så ikke i gårsdagens?

I det spørgsmål finder vi humlen i mange diskussioner i tidens løb.

For det regelsæt cykling kører efter er op til personlig fortolkning. Hvor offside reglen i fodbold er temmelig klar, ja - så er cyklingens regler mere uklare. Det er de også nødt til at være, for eksempel kan man ikke sætte et antal centimeter på, hvor meget en sprinter må skifte bane i en spurt. For i nogle spurter drejer opløbet svagt, og man vil helt naturligt skifte bane.

Andre er helt lige. Nogle gange kommer der kastevind fra siden, hvor det ikke kan undgås at der slås slag. Derfor skal der være rum i sportens regelsæt til personlige fortolkninger fra kommisærernes side ud fra den pågældende situation.

Franske Barguil styrtede med 61 kilometer tilbage af den første etape af Paris-Nice, hvor han hurtigt kom mere end fem minutter efter de forreste. Video: TV 2 SPORT

Tilbage til hvorfor Warren Barguil skulle diskes og Primoz Roglic ikke skulle: Warren Barguil vælter, da sidevindskørslen allerede var i gang. Derudover vælter han i et mindre styrt, på vej rundt i en rundkørsel, hvor der ikke blokeres for nogen på grund af styrtet. Bevares, der er et par stykker, der ryger med ned, og det var selvfølgelig megabittert for dem.

Dernæst kører han først lidt bagved bilen, for så at stoppe og harcelere over, at han bliver filmet. Dernæst fortsætter han. Man kan også se ham på et tidspunkt, fortsat på smækken af billen, komme op forbi Pierre Barbier, der sidder alene og kæmper og faktisk ender udenfor tidsgrænsen. Med alle disse ting i mente kan man altså ikke forsvare IKKE at smide manden ud af løbet.

I Vueltaen har vi at gøre med en anden situation, hvor der er et kæmpe styrt i feltet. Rigtig mange ryttere er nede. Lige bagefter begynder Movistar at angribe. Derfor vælger kommisærerne at sige, at det mest sportslige er, at det hele bliver bragt tilbage sammen. For det var på grund af styrtet, at splittelsen kom - ikke på grund af alt mulig andet.

Man kan sikkert finde mange andre situationer, hvor der er andre, der har nydt godt af konkurrenters styrt. Kan selv huske situationen fra Tour de France i 1999, hvor Alex Zülle væltede sammen med mange andre på Passage du Gois, og Lance Armstrong og U.S. Postal udnyttede det til at tage meget tid fra ham. Men som skrevet, så synes jeg, at i de to overforstående situationer blev taget den rigtige beslutning

Når det er sagt, så åbnes en anden diskussion også med hensyn til deklassering af Warren Barguil. Hvorfor skal han køre hele vejen til mål før, end beslutningen blev taget? Vi havde jo også situationen med Nils Eekhoff, som var verdensmester for U23’erne et kvarter sidste år, inden han blev disket. Især situationen med Eekhoff ville jeg da gerne have været foruden.

Omvendt er det også vigtigt, at der er tid til, at kommissærerne kan sætte sig ned og kigge en sag ordentlig igennem. Jeg ønsker ikke, at der bliver taget en beslutning på et for tyndt grundlag.

Det er alt andet lige svært for dem at gøre undervejs i løbet, da man ikke kan sætte løbet på pause, indtil beslutningen er taget. Man skal huske, kommissærerne er spredt ud over et stort område undervejs i et løb.