Cykling

Magnus Cort satser på Tour de France i ny løbskalender

Magnus Cort har flere store sejre på sit cv. Sylvain Thomas / Ritzau Scanpix

Det franske etapeløb står højt på Magnus Corts ønskeliste, som også tæller blandt andet Milano-Sanremo.

Knap var UCI's nye løbskalender offentliggjort, før sportsdirektørerne fik travlt med at planlægge, hvem der skal køre hvilke løb.

Med langt flere af slagsen i kalenderens efterår end vanligt kan det blive et puslespil, der kan give selv de mest erfarne sportsdirektører grå hår.

Men Magnus Cort står klar til at hjælpe med at løse udfordringen hos EF Education First. Han har i hvert fald et ønske til, hvad hans program skal indeholde.

- Jeg forventer, at jeg har samme plads, som da jeg gik ind på holdet. Jeg har selvfølgelig lidt at sige, og jeg regner med at få lov til at køre min egen chance indimellem. Jeg håber selvfølgelig stadigvæk på, at Tour de France kommer på mit program, siger Magnus Cort til TV 2 SPORT.

Men Bornholmeren har også andre løb i kikkerten, hvis det ikke skulle lykkes.

- Der er mange store løb, som jeg stadigvæk gerne vil køre. Milano-Sanremo og måske også nogle af de andre klassikere.

Har fine muligheder

Magnus Cort kørte Tour de France både sidste år og i 2018, hvor han tilmed vandt 15. etape, efter han var i udbrud med sin daværende holdkammerat Michael Valgren hos Astana.

Han vurderer da også, at han har en realistisk chance for at deltage i det prestigefulde løb for tredje år i træk.

- Mine muligheder er fine. Der er stadigvæk tre Grand Tours på programmet, hvis de bliver kørt, som det er planlagt. Der skal stadigvæk bruges lige så mange ryttere – og måske faktisk lidt flere.

Alsidighed kan blive afgørende

De gode muligheder skyldes især, at han både er hurtig på stregen, men også kører godt med, når det går opad.

- Det er klart, at de vælger kaptajnroller til Grand Tours først. Derefter skal der flere folk på, men jeg er ret alsidig og kan mange ting, så jeg vil kunne passe ind mange steder, siger han.

EF Education First ser i øjeblikket tiden an, fordi de er nødt til at kende de nationale regler for at logistikken kan gå op. Derfor har rytterne ikke fået et løbsprogram endnu, fortæller Magnus Cort.