Cykling

Danskere langer ud efter UCI efter mareridstsstyrt: - De må tage sig lidt sammen

Verdensmester Mads Pedersen og sportsdirektør Matti Breschel vil have UCI til at reagere efter onsdagens voldsomme styrt i Polen Rundt.

Nu skal der ske noget.

Sådan lyder kravet fra flere danske aktører nu, efter det voldsomme styr på onsdagens etape af Polen Rundt. Et styrt, der har skadet den hollandske cykelrytter Fabio Jakobsen så voldsomt, at han først blev vækket fra koma fredag.

Og selvom landsmanden Dylan Groenewegen har fået en del af skylden, efter han pressede Jakobsen ud i banden, så kræver flere nu, at der fremover også kommer bedre styr på selve rammerne omkring løbsafslutningerne. Dels ruteplanlægningen og dels indhegningen.

- Afslutningen var decideret sindssyg. Vi kører ikke i 1980’erne længere. Rytterne kører med over 80 kilometer i timen, og hvis det går galt, som det gjorde i går(onsdag, red.), så kommer man slemt til skade.

Sådan lyder det fra Matti Breschel, der oplevede onsdagens styrt fra sin position som sportsdirektør i bilen hos EF Education First Pro Cycling.

- Det er cykelsporten i en nøddeskal. UCI reagerer ofte ikke på sådan nogle ting, før det er for sent. De må godt tage sig lidt sammen og vise, at de gerne vil samarbejde med dem, der træder i pedalerne og har med rytterne at gøre. Vi skal helst undgå det her, siger han.

Kritik af barrieren

De polske løbsarrangører har efter styrtet modtaget kritik fra flere sider. Og nu melder den danske verdensmester Mads Pedersen sig også på banen.

Han deltager i Polen rundt, hvor han i øvrigt vandt en etapesejr torsdag, og oplevede det fatale styrt på nærmeste hold i feltet.

- Det er et af de værste styrt, jeg har set. Det er det sgu. Det er ikke for sjov, og man ringer lige hjem, når man kommer i mål og siger, man er okay efter sådan noget, siger Mads Pedersen.

Ifølge verdensmesteren er det yderst problematisk, at barrieren i forbindelse med styrtet rev sig løs.

- Ens værste mareridt er, at man river sådan en bande med ud, for så slår man sig virkelig. Det er fedt, at banderne er skrå, men de skal gerne sidde sammen og med en hårdere pap-front, så man ikke kan få fat i dem med styret.

- Det havde man også ønsket i går, så Fabio kom tilbage på vejen, i stedet for at ryge ud over og flå hele barrieren med, siger Mads Pedersen.

Også på sociale medier har der været kritik forholdene omkring afslutningen på onsdagens etape. Blandt andet viser flere billeder og videoer, at der var togskinner lige ved siden af opløbsstrækningen.

Matti Breschel er enig i, at der skal arbejdes for at forbedre sikkerheden omkring banderne.

- Som arrangør skal du jo sikre sig, at i hvert fald barrieren står fast, og at reklamebannerne står fast. Hvis en rytter rammer med høj fart, kan de godt flytte sig, men måske skal man finde en anden løsning, end at sætte bannere fast med strips. Sådan noget skulle der måske snakkes om, og der skal helt klart findes en bedre løsning, end der er nu, siger Matti Breschel.

Efterlyser handling fra UCI

Både Matti Breschel og Mads Pedersen fortæller også, at de oplevede afslutningen på onsdagens etape som usikker, da den sluttede i meget højt tempo.

Og nu håber de, at den internationale cykelunion, UCI, vil tage affære, så lignende styrt kan undgås i fremtiden. Både med hensyn til ruteplanlægningen og indhegningen.

- Vi har kørt den afslutning mange år i træk, og hver gang klager flere forskellige hold til arrangørerne og UCI over, at den er lige voldsom nok, siger Matti Breschel, der ikke føler, han kan gøre meget som sportsdirektør:

- Nej, det er meget, meget svært. For når man går til UCI og klager over ting, er det en mastodont af magt, man møder, og det ender tit i en eller anden form for kamp mellem holdene og dem, som laver reglerne. Det er en svær kamp, men hvem skal tage den op? Det kræver, at alle holdene kan stå sammen om de her ting.

Hegnet rev sig løst, da Fabio Jakobsen kolliderede med barrieren.

Mads Pedersen håber dog, at episoden bliver taget seriøst hos UCI.

- Jeg synes ikke ruten var for farlig, men jeg synes heller ikke, at opløbet var helt gennemtænkt. Vi kan ikke ændre det, der er sket, men vi kan forhåbentlig tage det til efterretning, og forhåbentlig kan der blive ændret på det, siger han.

Også TV 2 SPORTs cykelekspert Chris Anker Sørensen opfordrer nu UCI til at gå seriøst ind i diskussionen.

- Jeg håber, UCI vil prøve at se, om de kan ændre et eller andet. Det her var jo ved at gå rigtig, rigtig galt.

- Jeg synes, der er mange kritikpunkter at tage fat i. Især at det er en spurt ned ad bakke, hvor rytterne når op på 85 kilometer i timen. Og så tjente de her barrierer jo slet ikke det formål, de burde, siger Chris Anker Sørensen.

Rytternes organisation reagerer

Hos CPA, der er de professionelle cykelrytteres organisation, har man allerede valgt at tage affære. Således har CPAs repræsentant ved Polen Rundt sendt et officielt brev til UCI med en præsentaion af en række bekymringer efter onsdagens styrt.

- Vi har sendt en anmodning til UCI om, at vi gerne vil undgå den slags afslutninger i fremtiden.

- Vi vil gerne undgå etapeafslutninger på en nedkørsel, og så vil vi gerne have nogle barrierer, der giver rytterne bedre bekyttelse, siger Jaroslaw Marycz fra CPA.

- Vi kæmper allerede en kamp for at forbedre sikkerheden omkring barriererne. Og det er ikke så simpelt, at vi bare sender en anmodning, og så bliver det ordnet. Vi har kæmpet den kamp længe, men lad os håbe, at noget som dette kan få skub i tingene. Det er skidt, at der skal ske en tragedie, før der bliver reageret.

Marycz forklarer yderligere, at man hos CPA ikke vil frikende Dylan Groenewegen for skyld i forbindelse med styrtet.

Men istedet er man langt fra tilfreds med de hegn, der bliver brugt på etapeafslutningerne i Polen Rundt.

- Dem, der bliver brugt i Polen Rundt, er ikke de bedste. De må lave nogle nye og moderne barrierer. I Tour de France har de nogle specielle hegn, som burde blive en ny standard, som alle arrangører burde benytte fremover, siger Jaroslaw Marycz.

CPA-repræsentanten anderkender dog også, at de manglende tilskuere til løbet også kan have medvirkende til, at hegnet var så let at vælte i forbindelse med styrtet. Der er ingen tilskuere til løbets etapeafslutninger på grund af restriktioner i forbindelse med coronaepidemien.

Den danske sportsdirektør Matti Breschel anerkender CPAs initiativ, men mener langt fra, at organisationen gør nok.

- Det er faktisk svært at se og mærke, hvad det er for et arbejde, de gør.

- Vi snakker om rytternes helbred. Sådan noget her vil man gerne være foruden. Hvis Fabio Jakobsen var gledet af på banneret, havde han nok fået en masse knubs, men han var nok også gledet af på asfalten, siger Matti Breschel.

Fredag blev Fabio Jakobsen vækket fra koma. Han har det efter omstændighederne godt og er ved bevidsthed, men har brækket alle knogler i ansigtet og mistet alle sine tænder.

TV 2 SPORT har fredag forsøgt at få en kommentar fra UCI uden held.