Cykling

Kritikken mod UCI vokser: - Som at tale til en dør, siger Mørkøv

Michael Mørkøv forlanger nu handling fra UCI, efter de seneste uger har budt på mange styrt og farlige situationer for rytterne.

Nu vil de professionelle cykelryttere ikke finde sig i mere.

Efter grimme styrt og flere alvorlige episoder i Polen Rundt, Critérium du Dauphiné og Lombardiet Rundt er ryttersikkerheden for alvor kommet på dagsordenen.

Efter 2. etape i Vallonien Rundt mandag fik kritikken så yderligere næring. Her måtte CCC-rytteren Greg van Avermaert en tur i asfalten efter et møde med et stort hul i vejen.

Den danske cykelrytter Michael Mørkøv deltager i Vallonien Rundt og oplevede derfor begivenhederne på nærmeste hold. Og den danske Deceuninck-Quick-Step-rytter forlanger nu handling fra den internationale cykelunion, UCI.

- I løbet af de seneste par uger har vi været uheldige med nogle tilfælde, som ikke burde finde sted i cykelsporten.

- Derfor prøver jeg at appellere til UCI - selvom det er som at tale til en dør - at det må være den overordnede cykelunion, der skal tage noget ansvar. Men hver eneste gang, der er nogen former for uheld eller ulykker, så fralægger de sig ethvert ansvar. Det er helt forkert, siger Michael Mørkøv til TV 2 SPORT.

På tirsdagens etape i Vallonien Rundt oplevede rytterne ifølge Mørkøv veje, der var nærmest 'ikke-eksisterende' på grund af huller i asfalten. Huller, der altså blandt andre sendte Van Avermaert en tur i asfalten.

Men også opløbsstrækningen på etapen får kritik med på vejen af Mørkøv. Han fortæller, at barriererne var placeret 'under al kritik', ligesom feltet midt i en massespurt måtte køre 'zig-zag' mellem plastikstolper i siden af vejen.

Billedet, som Michael Mørkøv på Twitter videredeler fra sin holdkammerat Iljo Keisse, viser en af de veje, som feltet i Vallonien Rundt passerede mandag. Det er dog vigtigt at notere sig, at billedet er et arkivbillede fra strækningen.

Nok er nok: Ryttere i fælles opråb

Michael Mørkøvs kritik af løbsarrangørerne - og i sidste ende UCI - står langtfra alene. For efter nogle dramatiske uger i cykelsporten var mandagens rute tilsyneladende dråben, der fik bægeret til at flyde over.

Herunder følger et overblik over Twitter-kritikken fra adskillige aktører i cykelverdenen.

Daryl Impey, Michelton-Scott:

- Note til alle løbsarrangører: Vi vil ikke finde os i det længere! Starter på nedkørsler, farlige rundstrækninger, vanvittige nedkørsler og alle jeres patetiske undskyldninger efterfølgende. Vi vil køre ræs, ikke forsøge at undvige vejhuller, helleanlæg og skilte. Som en cykelrytter, der så dagens etape, havde jeg ondt af de deltagende ryttere.

Florian Senechal-Staelens, Deceuninck-Quick-Step:

- Rødt kort til arrangørerne af Vallonien Rundt. Ruten var alt for farlig til en sprinterafslutning, vejen var i dårlig stand, og der var for mange "fælder" ude i siden af vejen. Der reageres altid, når der er død eller alvorlig skade. Er det ikke en prioritet at gøre det sikkert for rytterne?

Luke Row, Team Ineos:

Citerer Florian Senechal-Staelens og tilføjer:

- Amen til det! Hvilken lorte-rute i dag.

Stijn Steels, Deceuninck-Quick-Step:

- Den rigeste mand i Vallonien: Producenten af plastikpæle. Den fattigste mand i Vallonien: Manden, der er ansvarlig for vejarbejde. Hvad helvede...

Matteo Trentin, Team CCC:

- Jeg er glad for at se, at flere og flere ryttere taler om sikkerhed. Vi må stå samlet, og vi har brug for at have holdene med os. Det er vores alles ansvar at skabe et bedre arbejdsmiljø. Vi kan ikke gøre tingene, som de blev gjort for 40 år siden.

- Vi må agere med større ansvar på alle niveauer(ryttere, sportsdirektører, hold, arrangører, UCI) på dette emne. En radikal ændring er nødvendig nu. Der er ingen tid at spilde.

Mørkøv efterlyser regler og dialog

Michael Mørkøv fortæller til TV 2 SPORT, at der i disse dage er stort fokus på sikkerheden blandt rytterne. Og den rutinerede dansker ønsker at bruge sin status i feltet til at påvirke beslutningstagerne til at forbedre arbejdsforholdene for alverdens cykelryttere.

- Det er frustrerende som rytter, for vi kan stå og råbe og skrige lige så tosset, vi har lyst til, men i sidste ende bliver vi nødt til at køre løbene. Det er ikke sådan, at vi kan vælge at sige, at nu smutter vi bare hjem. Vi har også en arbejdsgiver og nogle sponsorer, vi skal være loyale overfor. Og i sidste ende er vi jo interesserede i, at der bliver kørt cykelløb, siger Michael Mørkøv.

- Vi efterlyser bare, at der kan bliver taget en voksen snak mellem voksne mennesker, så vi kan finde ud af, hvordan vi kommer videre herfra. Hvordan bringer vi sikkerheden i top for rytterne?

- Man kan jo sige, at det er arrangørernes fejl, men jeg synes stadig, det burde være UCI, der styrer det her. Jeg er klar over, de ikke kan gøre noget med tilbagevirkende kraft, men så må de have en bødekasse, så arrangørerne kan blive straffet, når de laver sådan nogle ting i fremtiden.

Helt konkret foreslår Michael Mørkøv, at der bliver lavet regler for, hvordan en opløbsstrækning skal designes. Ydermere ønsker han en form for garanti for, at løbsarrangørerne ikke lægger deres ruter på alt for ufremkommelige veje.

Gammeldags tankegang

Vallonien Rundt foregår i Belgien, der generelt er kendt som et land med barsk cykelterræn. Men selvom belgiske cykelløb betyder noget særligt for mange cykelryttere, mener Michael Mørkøv, at der bør være en grænse for, hvor dårlig rutens beskaffenhed må være.

- Når man kører cykelløb i Belgien, er det ofte vilkårene, at man kører på nogle dårlige veje med helleanlæg, vejbump, revner og så videre. Det er en del af gamet. I går var vi bare ude på en vej, som en bil dårligt nok ville kunne køre på.

Men er det ikke bare en del af det at være cykelrytter?

- Jo, og det er jeg indforstået med. Alle cykelryttere kender vilkårene, når man tager til Belgien for eksempel. Det er små og farlige veje. Man skal virkelig kunne manøvrere sin cykel og være dygtig i et felt.

- Men der er stadig en grænse. Men cykelsporten er ekstremt konservativ, og der er lidt en gammeldags tankegang, siger Michael Mørkøv.

Det var især Fabio Jakobsens voldsomme styrt i Polen Rundt, der satte gang i diskussionen om rytternes sikkerhed. Her kritiserede flere aktører især de barrierer, der udgjorde indhegningen i målområdet.

En kritik mod løbets arrangører, men indirekte også en kritik af UCI.

TV 2 SPORT har siden Jakobsens styrt forsøgt at få en kommentar fra UCI. Igen tirsdag ville TV 2 SPORT gerne fremlægge Michael Mørkøvs kritik for UCI, men unionen er ikke vendt tilbage på vores henvendelser.