Astana trodsede kollektiv beslutning - kort efter gik det galt
Astanas kaptajn, Miguel Angel Lopez, styrtede, da det kasakhiske hold trodsede en fælles beslutning om at køre stille og roligt på en nedkørsel.
At holde overblik over antallet af styrt var ikke en nem disciplin under den indledende etape i Tour de France.
Rytterne havde mere end svært ved at holde sig på cyklen på førstedagen af det franske etapeløb, da et massivt regnvejr lørdag eftermiddag gjorde vejene i og omkring kystbyen Nice spejlglatte.
Faktisk var antallet af styrt så mange, at Jumbo-Vismas Tony Martin med 53 kilometer til mål valgte at køre frem og bede feltets øvrige ryttere om at tage det med ro for at undgå yderligere ture i den franske asfalt.
Umiddelbart så det ud til, at der var bred enighed om at sænke farten. Men det ændrede sig få minutter senere, da Astana få satte sig frem og skruede tempoet i vejret på en nedkørsel.
- Der var lige Astana på et tidspunkt, der syntes, de skulle køre cykelløb, men så røg de så også på røven, siger danske Kasper Asgreen til TV 2 SPORT.
Deceuninck-Quick Step-rytteren henviser til kaptajnen på det kasakhiske hold, Miguel Angel Lopez, der i et sving mistede kontrollen over sin cykel og røg ind i et skilt i siden af vejen. Colombianeren kom tilbage på cyklen og kom i mål med resten af feltet uden at blive noteret for et tidstab.
Flere ryttere har efterfølgende kritiseret Astana for kørslen, der endte med at koste dem selv dyrt - heriblandt Tony Martin og Team INEOS-rytteren Luke Rowe.
- Jeg er nødt til at sige "chapeau" til hele feltet - udover Astana. De angreb på den ene nedkørsel, og som resultat heraf styrtede deres kaptajn. De sørgede selv for at se dumme ud, siger Luke Rowe ifølge Cyclingnews.
Astana-rytter svarer igen på kritik
Men det, der blev opfattet som et angreb på nedkørslen, var i virkeligheden bare et forsøg på at kontrollere farten, fortæller Astanas spanske profil Omar Fraile.
- Vi ville ikke accelerere, vi ville bare sætte tempoet. Det var meget farligt. Hvis man rørte sine bremser, styrtede man. Det føltes som sæbe, siger spanieren ifølge AS.
- Det var et blodbad. 80 procent af rytterne styrtede, og alle havde fået sit tøj ødelagt.
Roser feltet for beslutning
Udover episoden med Astana blev der kørt stille og roligt, indtil feltet ramte de lange og brede veje i målbyen Nice, hvor finalen fandt sted.
Og netop det, at rytterne i store træk formåede at nå til enighed om at neutralisere løbet, er noget, der er blevet rost fra flere steder efter etapen, der blev vundet af UAE Emirates' Alexander Kristoff.
- På sidste omgang synes jeg, det var fedt at se, at alle ryttere blev enige om, at det er sgu for vanvittigt, og hvis vi gerne vil have et ordentligt Tour de France de næste tre uger og ikke se halvdelen udgå på 1. etape, så tager vi den lige relativt med ro, siger Kasper Asgreen.
Også den danske verdensmester, Mads Pedersen, der selv blev nummer to på etapen, har efterfølgende fremhævet fællesskabet i feltet.
- Feltet stod sammen som en enhed i dag og tog det roligt på nedkørslen. Man kunne se, hvor meget olie der var på vejene på nedkørslen, så det var fedt at se, at feltet stod sammen, siger danskeren til Cyclingnews.
Miguel Angel Lopez var langt fra den eneste stjerne, der styrtede lørdag eftermiddag. Sam Bennett, Caleb Ewan, Julian Alaphilippe, Richie Porte og George Bennett var også en tur i asfalten.