Tour de France

Her er reglerne du skal kende i dette års Tour de France

Der gælder særlige regler for spurterne i Tour de France. Christian Hartmann / Ritzau Scanpix

Verdens største cykelløb er fuld af regler. TV 2 SPORT giver dig overblikket over de vigtigste i Tour de France lige her.

Der er meget at holde styr på, når der for 107. gang i historien skal findes en vinder af Tour de France.

Hvordan udregnes tidsgrænsen? Hvor mange bonussekunder er der til vinderen af etapen? Og hvordan holder verdens største cykelløb styr på COVID-19.

TV 2 SPORT har samlet et overblik over de vigtigste regler fra den store bog med Tour-retningslinjer, så du kan få helt styr på detaljerne, der er med til at forme verdens største cyklelløb.

Regler i Tour de France

  1. COVID-19

    Ryttere med mundbind bliver et normalt syn i dette års Tour de France.

    Dette års Tour de France køres i august og september, efter coronapandemien fik udskudt den oprindelige start i juni. Og der er lavet masser af regler og forbehold for at undgå spredningen af COVID-19.

    Alle ryttere og personale på holdene skal testes for coronavirus flere gange i løbet. Derudover har arrangørerne bag Tour de France blandt andet sørget for afgrænsede områder, hvor de forskellige hold kan indtage morgen- og aftensmad på hotellerne. Pressens adgang til rytterne vil også være begrænset i forhold til tidligere.

    Hvis to ansatte fra et hold inden for syv dage bliver ramt af to positive tests, bliver hele holdet smidt ud af Touren. 

    Derudover vil der også blive lukket maksimalt 5000 tilskuere ind i målområderne, hvor alle i øvrigt skal bære mundbind. Afstanden mellem tilskuere og ryttere skal være halvanden meter.

  2. Point, bjergpoint og bonussekunder

    Peter Sagan skal formentlig på jagt efter point til den grønne trøje.

    Point i spurter:
    Pointene, der fordeles på målstregen, er forskellig fra etape til etape. Her skelnes der imellem flade, mellem og hårde etaper.

    På en flad dag er der 50 point til den første sprinter, der kører over målstregen. De resterende point lyder på 30, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3 og 2 til de næste 14 ryttere.

    På kuperede etaper er der 30, 25, 22, 19, 17, 15, 13, 11, 9, 7, 6, 5, 4, 3 og 2, mens bjergetaper giver 20, 17, 15, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, og 1. 

    Ryttere kan også score point på de indlagte spurter. Her er der ligeledes point til de første 15 ryttere, og de fordeler sig således: 20, 17, 15, 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.

    Der er samme antal point på spil i forbindelse med individuelle tidskørsler til de hurtigste 15.

    Bjergpoint:
    Stigninger uden for kategori: 20,15,12, 10, 8, 6, 4, 2 point
    Kategori 1: 10, 8, 6, 4, 2, 1 point
    Kategori 2: 5, 3, 2, 1 point
    Kategori 3: 2, 1 point
    Kategori 4: 1 point

    På 17. etape er der dobbelt op på point på Col de la Loze.

    Bonussekunder:
    Med undtagelse af tidskørslerne er der bonussekunder til de første tre ryttere, der krydser målstregen. De første, der kommer i mål, får tildelt henholdsvis 10, 6 og 4 sekunder til klassementet.

    Sekunder i bonusspurter:
    I år 2018 blev der indført en ekstra spurt, hvor rytterne havde mulighed for at spurte sig til ekstra sekunder undervejs på etaperne. 

    I 2020 er spurterne placeret på svære stigninger, hvor der er 8, 5 og 2 sekunder at køre om. Der er bonusspurter på 2., 6., 8., 9., 12., 13., 16., og 18. etape.

  3. Mål og vægt på cyklen

    Der er særlige regler for cyklerne, der bruges i verdens største cykelløb.

    En cykel i Tour de France må ikke være mere end 185 cm i længden og 50 cm i bredden. Der er også begrænsninger for størrelsen på hjulene, der må de være mellem 70 og 55 cm i diameter.

    Tour-cyklerne må hellere ikke veje mindre end 6,8 kilo. I den vægt er tilbehør som cykelcomputere og drikkedunke ikke medregnet. Det vil sige, at de skal fjernes, når en cykel skal vejes.

  4. Trøjehierarki

    Egan Bernal vandt både den gule og hvide trøje i sidste års Tour De France. Peter Sagan og Romain Bardet tog sig af den grønne og prikkede.

    Under etaperne skal alle ryttere, med undtagelse af verdensmesteren, europamesteren og de nationale mestre, køre i holdets cykeltøj, mens den førende rytter i klassementet, point-, bjerg- og undgdomskonkurrencen skal iføre sig henholdsvis den gule, grønne, prikkede og hvide trøje.

    Skulle en rytter være så heldig og dygtig at have kørt sig i flere trøjer samtidig er hierarkiet for, hvilken trøje der skal køres i således:
    - Den gule førertrøje
    - Den grønne pointtrøje
    - Den prikkede bjergtrøje
    - Den hvide ungdomstrøje

  5. Tidsgrænse

    Mark Cavendish er én af dem, der kender alt til reglerne om tidsgrænsen.

    Tidsgrænsen er en kompliceret størrelse at udregne, men konsekvensen er anderledes simpel. Misser du tidsgrænsen, ryger du ud af Tour de France. 

    Grænsen, for hvor lang tid rytterne har til at komme i mål efter dagens vinder, afhænger af flere ting og bliver kalkuleret på baggrund af:

    - Etapens sværhedsgrad (Etaper kan inddeles i 6 forskellige sværhedsgrader)
    - Vinderens tid og dermed gennemsnitsfarten

    På tidskørsler er tidsgrænsen typisk vinderens tid plus 25 procent. Det kan dog variere alt efter tidskørslens type.

    Under helt særlige omstændigheder kan løbsjuryen vælge at lade ryttere, der har overskredet tidsgrænsen fortsætte i løbet, hvis svære vejrforhold, blokerede veje, uheld eller andre uforudsigelige faktorer har påvirket cykelløbet.

  6. Tre kilometer-reglen

    Intet Tour de France uden styrt og den vigtige tre kilometer-regel.

    Hvis en rytter styrter, punkterer eller er udsat for et mekanisk uheld inden for de sidste tre kilometer, vil rytteren, blive tildelt den samme tid som de ryttere, han befandt sig med, da uheldet skete.

    Er det ikke muligt for rytteren at passere målstregen efter uheldet, får han stadig samme tid, som rytterne han befandt sig med, men vil dog blive tildelt en sidsteplads på etapen.

    Denne regel er dog ikke gældende på etaper, der slutter med en svær op- eller nedkørsel. Ergo skal rytterne kæmpe sig over stregen på følgende etaper i år: 4, 6, 13, 15, 16, 17 og 20.

  7. Hold din bane i spurten

    Spurterne i Tour de France kan være farlige.

    I spurter kan ryttere, der afviger fra den linje, de har valgt, blive udsat for en straf. Det kan enten være en point- eller tidsstraf. I værste fald kan rytteren også blive udelukket fra resten af Tour de France. Det afgøres af en løbsjury.

  8. Pace og 'sticky bottles'

    'Sticky bottle' er når en rytter holder længe fast i en vanddunk fra servicebilen.

    Det er forbudt at lægge sig i slipstrømmen af en bil eller motorcykel for at få pace, ligesom det er forbudt at holde fast eller hænge i et køretøj for at blive trukket. Det der bliver betegnet som en 'sticky bottle'.

    Løbskommisærer kan til enhver tid smide ryttere, der overtræder denne regel ud af løbet

  9. Behandling under løb

    Lægebilen plejer at være flittigt besøgt i Tour de France.

    Hvis en rytter skal have behandling under etapen, må det kun foretages af den medicinske stab, der befinder sig i en hvid lægebil bag ved feltet. Her har rytteren lov til at holde fast i bilen, mens der modtages behandling.

    Kræves en større behandling eller en behandling, mens der køres i bakker og bjerge, skal det foregå, mens rytteren holder stille.

  10. Regler for hjelme

    Hjelm er et krav i verdens største cykelløb.

    Under Tour de France, og cykelløb i al almindelighed, er der strenge regler for brugen af hjelm. Den må ikke tages af under konkurrence.

    Hvis en rytter ikke har hjelm på, kan løbsledelsen nægte rytteren at starte løbet. Tages hjelmen af under et løb kan UCI vælge at diskvalificere eller sanktionere med en bøde på mellem 300 og 700 kroner.