Tour de France

Tour-chef fik uventet opkald, da legende opdagede 'helt unik' stigning

Col de la Loze er afslutningen på 17. etape i Tour de France 2020. Mads Feldberg/Simon Kronborg / TV 2 SPORT

For første gang nogensinde skal Tour de France-feltet prøve kræfter med stigningen Col de la Loze, og det er noget helt særligt, der er i vente.

- Han ringer aldrig til mig om sådanne ting.

Tour de France-direktør Christian Prudhomme var mildest talt overrasket, da han i foråret 2018 modtog et opkald fra den femdobbelte vinder af det franske etapeløb Bernard Hinault.

Da jeg endelig var der, blev jeg helt overvældet

Christian Prudhomme

Legenden havde netop besøgt en nyanlagt cykelvej mellem skisportsstederne Méribel og Courchevel, og han blev straks overbevist om, at verdens største cykelløb skulle lægge vejen forbi stigningen, der havde fået navnet Col de la Loze.

- Han var meget opsat på, at jeg skulle besøge stedet, sagde Christian Prudhomme til franske L'Equipe i oktober 2019 kort efter, at han med stolthed i stemmen havde annonceret, at Col de la Loze for første gang nogensinde skal lægge asfalt til afslutningen på 17. etape i dette års Tour de France.

Direktøren fulgte selvfølgelig Hinaults råd om at besøge den nyasfalterede vej i de franske alper.

Og der skulle ikke gå lang tid, før Christian Prudhomme kunne tilslutte sig sin landsmands enorme begejstring for stedet.

- Jeg var blevet advaret om, at det ville blive fantastisk, men da jeg endelig var der, blev jeg helt overvældet. Det var meget bedre, end jeg havde forestillet mig.

"Det er fuldstændig umenneskeligt"

Col de la Loze er i Tour de France målt til at være 21,5 kilometer lang med en gennemsnitlig stigningsprocent på 6,9 procent.

Men det er ikke samtlige 21,5 kilometer, der er nye.

Frem til 2019 gik den asfalterede vej kun til Méribel, men når feltet i år ankommer til det populære skisportssted, er det med en viden om, at der fortsat mangler syv kilometer af etapen.

Bjergprofil: Etape 17 - Loze

Og det bliver med afstand de syv hårdeste kilometer på 17. etape. Flere gange når stigningsprocenten op over 20, hvor særligt de afsluttende tre kilometer er ekstreme.

- Jeg har aldrig set så hård en stigning i Tour de France, og det er ikke kun på grund af de stejle stigningsprocenter. Det er en etape for de rene klatrere, siger den dobbelte Tour-vinder Bernard Thévenet.

TV 2 SPORTs cykelekspert Rolf Sørensen kørte stigningen, da han sammen med sin kommentatormakker Dennis Ritter tidligere på sommeren var på optagelser til dette års udgave af "Rolf & Ritter på Tour".

- Det var så stejlt. Jeg kan huske, at jeg ikke havde kræfter til at stå op. Jeg skulle sidde ned. Det var fuldstændig umenneskeligt. Det er en helt speciel måde at skulle cykle på lige pludselig.

- Det er noget ekstraordinært, siger Rolf Sørensen.

Cykeleksperten hæfter sig ved, at stigningen først kommer efter, at rytterne allerede har været over Col de la Madeleine og opkørslen til Méribel, og når man samtidig tænker på, at det er fire dage før afslutningen på Tour de France, kan de vilde stigningsprocenter i værste fald føre til konservativ kørsel.

- Det bliver vildt. De er langt henne i løbet. Det bliver meget, meget spektakulært. Men man kan risikere, at de er så bange for den her stigning, at de ikke tør køre cykelløb, siger Rolf Sørensen.

Måtte ændre etape efter besøg på ny stigning

Etapen til Col de la Loze er 168 kilometer lang, og inden rytterne skal prøve kræfter med den frygtindgydende afslutning, skal feltet først over Col de la Madeleine, der er 17 kilometer lang og er en stigning uden for kategori.

Men faktisk var det planen, at der også skulle have været en tredje stigning på Tourens fjerdesidste etape. Col du Grand Cucheron var en del af den oprindelige etape, men ruteplanlæggerne kom på andre tanker, da de selv havde lagt vejen forbi Col de la Loze.

TDF etapeprofil 17

- Da jeg så, hvor svær den sidste stigning er, gik det op for mig, at det var mere end rigeligt bare at køre over Col de la Madeleine inden Col de la Loze, sagde Thierry Gouvenou, der står i spidsen for ruteplanlægningen, til L'Equipe i forbindelse med rutepræsentationen i 2019.

Gouvenou garanterer, at der venter både ryttere og tilskuere end helt speciel oplevelse, når feltet kører ind på de sidste 21,5 kilometer.

- Der er ikke noget, der er konstant. Der er aldrig den samme stigningsprocent. Man går fra flad vej til 20 procent og så til 10 procent. Man skal ændre sit tempo hele tiden, og det er sådan noget, som rytterne ikke kan lide, siger ruteplanlæggeren.

Dansker deltog i historiens første løb på Col de la Loze

Selv om Col de la Loze kun har været officielt åbent i et halvandet års tid, har der allerede været kørt cykelløb på stigningen.

Nogle af de servicebiler, der kører med manuelt gear, havde svært ved at komme i gang igen

Jacob Hindsgaul

I foråret 2019 lagde Tour de l'Avenir, der er ungdommens svar på Tour de France, vejen forbi den nyasfalterede vej i de franske alper, og her var flere danskere med. Én af dem var Jacob Hindsgaul. Han husker tydeligt, hvad han blev udsat for.

- Den er virkelig, virkelig hård. Især den sidste halvdel er fuldstændig sindssyg, siger den 20-årige Uno X-rytter til TV 2 SPORT.

Etapen i Tour de l'Avenir var en kort en af slagsen, da den startede ved bunden af stigningen op til Méribel. Men selv om der kun skulle køres 23,1 kilometers cykelløb den dag, tog det alligevel hårdt på kræfterne.

- Man har det hårdt nok i forvejen efter den første del af stigningen, og så kommer man ind på det nye stykke, hvor den begynder at være sindssygt ujævn og vanvittigt hård. Der er nogle sindssygt stejle stykker. Den var hård i forvejen, og så bliver den bare dobbelt så hård det sidste stykke.

- Jeg kan huske, at der var ryttere, der kørte så langsomt, at servicebilerne var nødt til at holde stille. Nogle af de servicebiler, der kører med manuelt gear, havde svært ved at komme i gang igen, fordi det var så stejlt. Det var helt vanvittigt, siger Jacob Hindsgaul.

Den sidste del af Col de la Loze-stigningen køres i et åbent område, og derfor kan man hele tiden se, hvad der venter forude.

- Når der er fem-seks kilometer til mål, kan man se helt op til toppen. Det kan godt være mentalt hårdt, når der stadig er langt igen, siger Hindsgaul.

Vejen kan følges helt til toppen på Col de la Loze

Danskeren var langt fra at være med i kampen om sejren, da han kom i mål som nummer 61 - knap 10 minutter efter vinderen, Alexander Evans.

Vil forårsage markante tidsforskelle

Rolf Sørensen mener, at den sidste del af stigningen passer bedre til de mindre ryttere, og derfor skal de lidt tungere drenge i feltet forsøge at drage fordel af den første del af Col de la Loze.

- De vil nok prøve at sætte et hårdt, konstant tempo, så de tager bråden af de helt lette bjergryttere. Men de vil også være bange selv. Det er svært at forudsige, hvad der vil ske. Men selvfølgelig har de lette ryttere en fordel på de stejle stykker.

17. etape er en af de sidste muligheder for at gøre store forskelle i klassementet.

- Når man tænker på, at de skal køre Col de la Madeleine før, så vil der uden tvivl komme forskelle. Det er bare en fuldstændig vanvittig stigning. Der vil helt sikkert være nogen, der taber meget og nogen, der vinder meget, siger Jacob Hindsgaul.

Nu må tiden vise, om resten af verden bliver lige så begejstret for Col de la Loze, som først Bernard Hinault og siden Christian Prudhomme blev.