9. etape | Castrillo del Val > Aguilar de Campoo | 29. oktober

16x9
9. etape, Vuelta a España 2020 Foto: vuelta

Chris Anker Sørensen leverer analyse og tilføjer sine favoritter til etapesejren dag for dag.

Favoritter

***** Sam Bennet

**** Pascal Ackermann

*** Jasper Phillipsen

** Jakub Mareczko, Gerben Thjiens

* Jon Aberasturi, Mihkel Raim, Max Kanter

Det første jeg tænkte, da jeg så etapen

Svært at se, hvordan den her ikke skal blive en massespurt.

Nøglepunkt

De sidste 1000 meter, hvor meget kan gå galt, hvis ikke toget gør sit job ordentligt.

Ruten

Det bliver ikke meget fladere i Vueltaen end de veje, feltet skal køre på i dag. Derudover er det nogle ret store veje stort set hele dagen, og dermed er der altså ikke noget, der burde være til hinder for, at det bliver en massespurt.

Etapen bliver kørt i små tusinde meters højde hele dagen på den højslette, der omgiver Burgos. Et område, der er meget vindomsust, så det er klart, at sidevinden kan godt komme til at spille en rolle. De kører jo i alle retninger i løbet af etapen, så hvis det blæser, kan de ikke undgå, at der kommer sidevind. Dog vil vind fra nord betyde, at der er et langt stykke med modvind undervejs på etapen, hvilket godt kan sætte lidt ro på løjerne.

Kan huske 17. etape til Burgos tilbage i 2013, hvor vi på Saxo - Tinkoff havde aftalt at forsøge at splitte den i sidevinden efter en lille bro. Her lykkedes det at komme af med Pozzovivo der lå på femtepladsen på det tidspunkt, så vores klassementsmand, Nicolas Roche, klatrede en plads frem.

Hvis jeg skulle sætte min penge på noget, ville jeg dog sige, at det var en sikker massespurt. Selv hvis det skulle eksplodere i vinden, skal sprinterne nok holde sig til, og dermed kan vi sige, at lige meget hvad der sker, kommer en sprinter med 99 procents sikkerhed til at vinde i dag. Dermed er der en enkelt procents chance for, at udbryderne har held med deres foretagende, eller at en rytter kan køre væk i finalen, hvis det har været en stressende sidevindsdag, hvor sprinterholdene er blevet kørt tynde i geledderne.