Tour de France

Storhold fanget 20 år tilbage i tiden - har ’kolossalt problem’

En aldrende Valverde er en af grundene til, at Movistar ikke vinder mange cykelløb i øjeblikket. Benoit Tessier / Pool / Ritzau Scanpix

Movistar har inden 2020-sæsonen mistet flere store stjerner. Men det er langt fra hele forklaringen på de manglende sejre.

Én sølle sejr.

Det er udbyttet af Movistars sæson indtil nu. Sæsonen er ganske vist ung, men ikke desto mindre er det færrest af alle hold på hele World Touren.

De har et kolossalt problem med dårlig mandskabspleje

Matt Rendell, cykeljournalist

Til sammenligning har en Deceuninck-Quick Step-rytter krydset stregen først mere end 30 gange. Og resultatet er da også på alle måder skuffende. Det mener Carles Ruiperez, der er cykeljournalist for La Vanguardia – Cataloniens største avis.

- Én sejr er en meget dårlig sæson, siger han og tilføjer, at det blandt andet skyldes flere rytterafgange. Det vender vi tilbage til.

Cykelfans har ellers været vant til at se den blålige trøje fremme, når løbene skulle afgøres. Således har de været blandt de fem mest vindende hold tre gange siden 2014.

Sådan er det ikke i år. Men hvorfor egentlig det?

Flere stjerner har sagt farvel

Den helt åbenlyse grund er, at de har mistet flere store navne før sæsonen. Stjernerne Nairo Quintana og Mikel Landa er taget videre, mens også Richard Carapaz og Andrey Amador har forladt det spanske storhold.

- De har mistet to ledere (Quintana og Landa red.). I begge tilfælde kørte de dem selv ud. De var ikke ærlige nok, og de var for dårlige til at kommunikere. Deres mandskabspleje af de to var ikke god nok. Det var deres egen fejl, siger den anerkendte cykeljournalist Matt Rendell, der i en kort periode var ansat som pressemand for Movistar.

Samtidig er en af holdets største stjerner kommet op i alderen. Alejandro Valverde er nemlig fyldt 40 år.

- Når man har vundet alt det, som Valverde har, vil man ikke længere gå efter små sejre – ikke i hans alder, siger Matt Rendell.

Det er meget impulsiv planlægning. Det kan måske været et problem nogle gange

Mathias Norsgaard, Movistar

Et kolossalt problem

Men Movistar har mere dybtstikkende problemer end det. I hvert fald, hvis man spørger den erfarne journalist.

- Jeg mener, at de har et kolossalt problem med dårlig mandskabspleje. De er et hold med en gammel, autoritær stil. Man gør, hvad man får besked på, siger Matt Rendell.

Cykelfans er formentlig bekendt med, at der ikke altid er enighed på Movistar-holdet. På 9. etape af Vuelta a España i 2019 blev Marc Soler bedt om at vente på sin daværende kaptajn, Quintana.

Soler blev bedt om at vente på Quintana. Han var tosset, rystede på hovedet og slog ud med armene. Video: Malthe Henriksen

Det fik ham til at vise sin utilfredshed med sportsdirektørens beslutning ved at gestikulere voldsomt. Soler lå nemlig alene i front på etapen.

- De bruger tid på deres egne, interne problemer og kampe. Og det er mangel på mandskabspleje.

- De er nødt til at hente nogen, der kan håndtere rytterne. De skal kunne snakke med dem og forsikre dem, at holdet er der for dem uanset hvad. Jeg synes ikke, det ligner, at de har de folk, siger Matt Rendell.

TV 2 SPORT har forsøgt at komme i kontakt med Movistar-ledelsen, men de er ikke vendt tilbage på vores henvendelse. Det har derfor ikke været muligt at forholde dem Rendells udtalelser.

Et hold i identitetskrise

Movistar har traditionelt set været kendt som et spansk hold med spaniere på holdkortet. I moderne cykling er der dog en tendens til, at cykelholdene bliver mere internationale.

- De har reageret på det. De har hentet Patxi Vila (Head of performance red.), og de har hentet flere andre til – heriblandt Maximilian Sciandri, der er sportsdirektør. Så de har forsøgt at internationalisere en smule. Men jeg mener, at de er fanget 15-20 tilbage i tiden, siger Matt Rendell.

Mathias Norsgaard er den eneste dansker på holdet. Han blev hentet før sæsonen, og han tror ikke nødvendigvis Movistar følger den vej, som flere andre hold går.

- Jeg ser ikke Movistar gå i en retning som INEOS eller andre optimerede hold. Det kan jeg slet ikke forestille mig, siger Norsgaard og uddyber:

- Det er jo en sydeuropæisk kultur. Det er bare ikke det samme som at køre på et hollandsk hold, hvor alt er skemalagt – og måske er det planlagt tre år frem. Det er meget impulsiv planlægning. Det kan måske været et problem nogle gange, siger Norsgaard.

Blandt andet derfor mener Matt Rendell, at holdet står i en svær situation.

- De er fanget i et spil, hvor alle hold internationaliserer og henter talentfulde ryttere. I øjeblikket er der ikke voldsomt mange dygtige, unge ryttere, som er spanske. Så på samme tid er de i en identitetskrise, siger Rendell.

Et usikkert stadie

Tabet af de mange ryttere har gjort, at holdet igen skal finde sig selv. Men det er ikke nødvendigvis noget, der bliver gjort over natten.

- De er i bedste fald på et stadie, hvor de er ved at transformere holdet. Men det er et meget usikkert stadie, siger Matt Rendell.

Og det er Mathias Norsgaard enig i.

- Det er et generationsskifte, der er i gang, hvor Enric Mas og Marc Soler er nye. De havde nok håbet, at Marc Soler kunne følge op på sin sejr i Paris Nice (2018 red.). Det tror jeg bare er en udvikling, man ikke kan fremskynde så hurtigt, siger Mathias Norsgaard.

Marc Soler fejrer sin samlede sejr i 2018-udgaven af Paris-Nice.

Hans koldkammerat Dario Cataldo uddyber.

- Der er mange ændringer, og der kommer flere næste år. Det er en lille revolution på holdet. Der er mange ryttere, der tog væk, og der vil komme andre til, siger Cataldo.

Spansk sprinter kan slutte sejrstørke

Men særligt én ting kan vise sig at blive redningen på Movistars sejrstørke. Når 2021-sæsonen begynder, får det spanske hold nemlig tilgang af Iván García Cortina, der kan gøre sig i spurterne.

- Han vil helt sikkert kunne vinde mindre løb. Det tror jeg er en god tilføjelse. Det er en spansk rytter, så holdet opretholder sit DNA. Det tror jeg vil være rigtig godt for fremtiden, siger Norsgaard.

Og den udlægning er cykeljournalist Carles Ruiperez enig i.

- Han kan vise sig i de løb, som Movistar ikke kan lide lige nu, siger Carles Ruiperez.

Det spanske hold kan indtil videre trøste sig med, at de i skrivende stund fører holdkonkurrencen i Tour de France.