Tour de France

Roglic’ cykel ødelagt – derfor blev sportsdirektør smidt ud af Touren

Det var under et tjek af Pirmoz Roglic' cykel, Merijn Zeeman blev sur på en UCI-kommissær.  Kenzo Tribouillard / Ritzau Scanpix

Merijn Zeeman fortryder, han hidsede sig op under et cykeltjek. Hans raseri kom dog ikke ud af det blå, lyder det fra holdet.

Det var ikke uden grund, Jumbo-Vismas sportsdirektør Merijn Zeeman blev så sur på en UCI-kommissær, at han blev smidt ud af Tour de France efter 17. etape.

Til holdets hjemmeside fortæller Zeeman, at han hidsede sig op i forbindelse med et tjek af Primoz Roglic’ cykel. Her blev kranksættet afmonteret, og ifølge holdet endte cyklen med at gå i stykker under tjekket. Derfor måtte de montere et nyt kranksæt efterfølgende.

- Jeg blev sur, da kommissæren afmonterede kranksættet fra Primoz’ cykel. Vi går ind for en fair sport, og det inkluderer cykeltjek, men det må foregå på en rimelig måde. Når det er sagt, skulle jeg have holdt hovedet koldt og have opført mig mere respektfuldt over for kommissæren, siger Merijn Zeeman.

Under Tour de France bliver cyklerne regelmæssigt tjekket for snyd af kommiserer fra den internationale cykelunion, UCI. Jumbo-Visma fastslår, at Roglic' cykel lever op til alle regler.

Zeeman tilføjer på det sociale medie Twitter, at han fortryder sit udbrud.

- Efter episoden beklagede jeg min opførsel over for UCI-kommissæren, der tog imod min undskyldning. Jeg er ødelagt, men vores gule drøm lever videre.

Ifølge Lars Bak, der arbejder som cykelsportsekspert for TV 2 SPORT under Tour de France, er det ikke normalt, at cyklerne bliver skilt ad.

- Jeg har aldrig hørt om, at man decideret fjerner kranksættet - men det kan være et nyt tiltag, og nogle gange ved UCI jo mere, end vi gør. Eller også har de hørt nogle sjove rygter om, hvordan man måske kan snyde med cyklen, siger Lars Bak, der til daglig er assisterende sportsdirektør på NTT-holdet.

- Men det er da klart, han bliver bitter, hvis UCI-kommissæren decideret ødelægger dele af cyklen, selvom man selvfølgelig skal tale ordentligt til folk. Som sportsdirektør er du bare presset i forvejen, når du efter en etape har siddet koncentreret i mange timer og i forvejen har været tidligt oppe.

Jumbo-Visma kører med Shimanos topmodel, Dura-Ace. Et cranksæt med wattmåler koster rundt regnet 10.000 kroner.

Må følge holdet, men ikke ude på ruten

Jumbo-Visma bekræfter, at sportsdirektøren ikke får lov til at fortsætte sit normale arbejde under Tour de France. Han må nemlig ikke være der, hvor det kræver en akkreditering at komme ind. Det vil sige alle afspærrede områder i start, mål og naturligvis ude på ruten.

Dermed er sportsdirektørens muligheder for at være sammen med rytterne i realiteten begrænset til hotellerne, hvor holdene selv kan bestemme, hvem de vil have besøg af.

Kranksættet er en meget væsentlig del på en cykel. Det er den del, de to første klinger samt pedalerne er monteret på, og derfor har kranksættet kæmpe betydning for, hvor godt cyklen kører. Selv de mindste problemer med kranken kan betyde, at rytteren må træde hårdere for at holde en bestemt fart. Det er også i kranksættet, man måler, hvor mange watt der bliver trådt – altså hvor hårdt rytteren træder i pedalerne.