Står det til Fuglsang, er det slut med klassement i Grand Tours
Står det til Jakob Fuglsang, vil han i næste sæson satse på endagsløb, OL og etapesejre.
Det er offseason i cykelsporten. Og selvom coronavirussen sikrede landevejsrytterne flere ufrivillige dage hjemme i 2020, er offseason tiden, hvor rytterne drosler ned for træningen, bruger tid med familien og får styr på alle de private sysler, der ikke er tid til, når løbssæsonen er i gang.
For 35-årige Jakob Fuglsangs vedkommende har december budt på en flytning. Han og familien bliver boende i Monaco, men nu i større omgivelser, så der også er plads til svigerfamiliens besøg.
Imens Fuglsang har pakket flyttekasser, har han spekuleret over, hvilke mål han skal sætte sig for næste år. 2020 blev andet år i træk, hvor han vandt et af cykelsportens monumenter. De mest eftertragtede endagsløb i cykelsporten. Denne gang blev det Lombardiet Rundt, som danskeren triumferede i.
Det blev sæsonens ubetinget største resultat, selvom hovedmålet var Giro d’Italia. Sådan var det også i 2019, hvor hovedmålet var Tour de France, men triumfen faldt i Liége-Bastogne-Liége.
Udpeget som favorit
Han troede ellers på det, da han mødte op til starten på Giro d’Italia på Sicilien. At han kunne vinde hele løbet. Bookmakerne troede også på det, konkurrenterne pegede på ham, og da Geraint Thomas og Simon Yates allerede tidligt var ude af løbet, stod han tilbage som favorit til at vinde.
Sådan gik det ikke. Han måtte nøjes med en sjetteplads. Uheld, et utilstrækkeligt hold, tvivlsomme taktiske beslutninger, eller måske mere simpelt ’bare ikke den bedste over tre uger’.
Nogenlunde sådan er det gået flere gange tidligere. Fuglsang har satset på et godt resultat i en Grand Tour, og selvom det er blevet til top-10 i alle tre Grand Tours, har han ikke været tæt på at komme på podiet.
Danske cykelfans – hvad enten de ønsker Fuglsang godt eller skidt – mener at have vidst det længe. Fuglsang kan ikke præstere over tre uger og kommer aldrig på podiet i en Grand Tour. Han burde i stedet for satse udelukkende på endagsløb, siger de mest skråsikre betragtere fra sofaen.
Astana-kaptajnen har selv trukket på skuldrene over den holdning. Han har ikke ment, at det ene udelukkede det andet. Og med hans alsidige evner burde han være godt disponeret til at få succes i længere etapeløb.
Ikke mere klassement, hvis...
Men til foråret bliver Jakob Fuglsang 36 år, og han har kørt 15 Grand Tours. Over flyttekasserne og tiden uden cykelløb er han kommet frem til, at de sidste år af karrieren ikke vil blive fokuseret på Grand Tours.
- Hvis det står til mig personligt, kommer jeg ikke til at køre klassement i Grand Tours i fremtiden, fortæller han via Skype fra Monaco.
- Selvfølgelig kunne det være fedt at nå podiet i en Grand Tour, men alt, hvad der ligger lige udenfor podiet, er ikke så interessant for mig længere. Jeg ved, at jeg kan køre mig til en sjetteplads i Giroen eller i Touren, men hvis jeg skal komme på podiet, skal jeg være hundrede procent skarp, og så tror jeg, at mit hold skal være stærkere.
- De hold, der kører klassement i Grand Tours, er enormt godt organiseret til den opgave, og de er super stærke på mange fronter – og måske lidt stærkere end Astana er lige nu. Derfor vil jeg i fremtiden – hvis det står til mig – forsøge at fokusere mere på at vinde etaper, bjergtrøjer eller noget i den stil, forklarer han.
Astana kender Jakob Fuglsangs ønske, men de endelige planer for sæsonen er ikke klar til offentliggørelse endnu. Holdet kan have andre planer med danskeren, nu hvor deres klassementsrytter Miguel Angel Lopez skifter til Movistar.
OL er det store mål
Sikkert er det, at Jakob Fuglsang vil have fokus på Ardennerklassikerne og på landevejsløbet til OL, som er hans store mål i 2021. Derudover håber han at få lov til at køre Flandern Rundt, som han hidtil kun har kørt én gang – i 2016, hvor han blev nummer 25.
Og uanset hvilken Grand Tour han kommer til at køre, bliver det med et andet fokus end hidtil.
- Det er måske sjovere at gå ud og forsøge at vinde en etape, end at skulle holde sig til konstant dag efter dag, og så alligevel ikke have holdet til at køre den taktik, jeg gerne vil. Enten, fordi jeg kommer til at sidde alene, hvis holdet ikke er stærkt nok, eller fordi jeg har haft et af de mange uheld, som jeg har haft i blandt andet Touren.
Danskeren tager fra 1. januar fat på sin niende sæson på Astana. Han kender holdet bedre end de fleste, og han har haft det godt på det kazakhiske hold, som lige siden sin begyndelse i 2007 har været statsligt finansieret, og derfor opkaldt efter hovedstaden Astana, der i dag hedder Nursultan.
Men pengestrømmen har de seneste år flydt mere besværet fra statskassen i Kazakhstan til cykelholdet. Fra næste sæson får holdet for første gang i sin levetid en navnesponsor i form af canadiske Premier Tech. Det er første skridt væk fra et rent kazakhisk ejet og styret professionelt cykelhold på øverste niveau.
- Først og fremmest tror jeg, at det giver bedre muligheder for at holdet overlever i fremtiden. Astana har været sponsor i 14 år, og på et eller andet tidspunkt stopper festen. Jeg tror, det er godt, og jeg tror, det er godt med noget nytænkning på holdet. At få en ’rigtig’ sponsor ind, som har brug for at få opmærksomhed, siger Fuglsang.
Jakob Fuglsangs endelige løbsprogram bliver afsløret på holdets næste træningslejr.