Cykling

Riwal tager skridt ned - opgiver drømmen om Tour-start i Danmark

Riwal Securitas kører som kontinentalhold i 2021 med målet om at tage skridtet op igen i 2022.

Ambitionen er klar: Riwal Securitas vil tilbage som prokontinentalhold til næste år.

Det fortæller medejer og bestyrelsesformand, Mogens Tveskov, efter at holdet meddelte onsdag, at de fortsætter som kontinentalhold i 2021.

Holdet annoncerede 12. december, at de ikke havde økonomien eller fundamentet til at forblive prokontinentalhold i denne sæson og måtte dermed opgive at køre professionelt.

Men selvom holdet nu tager et skridt ned, betyder det ikke, at ambitionerne bliver sænket.

- Det, vi mere eller mindre gør, er, at vi tager prokontinentalholdet og halverer det. Rytterne er lige så stærke, vi har bare kun ti af dem. Vi har kun én sportsdirektør og kun tre biler i stedet for seks. Vi ved godt, at det hedder et kontinentalhold, men vi håber på at komme til at køre nogle af de samme løb, som vi har gjort tidligere. Det er ambitionen, siger Mogens Tveskov til TV 2 SPORT.

- Vi ser stadig ud mod Europa og håber at få lov til at køre nogle af de større løb. Men i stedet for at køre to steder kører vi nu kun ét sted. Vi forventer, at vi har navnet og rytterne til, at vi får de samme løb, som vi ’plejer’.

Har samarbejdet med DCU

2021-sæsonen skal bruges på at ”få noget mere struktur på nogle ting og måske få ændret nogle interne ting på holdet,” forklarer medejeren.

Han og resten af Riwal-holdet arbejdede hele efteråret på at forblive som prokontinentalhold, men da det ikke lykkedes, måtte de se på, hvad der så kunne lade sig gøre. Og her måtte de have hjælp fra Danmarks Cykle Union (DCU).

- Vi fik en forlængelse i forhold til prokontinental-niveau, og i det øjeblik vi opgav den, var vi nødt til at få en godkendelse på, at vi også efter deadline på at have et kontinentalhold kunne få lov til at sende en ansøgning ind. Det har været nogle hektiske uger, men det har været rent papirarbejde, kan man sige.

Vores Tour de France-ambitioner er længere ude i fremtiden

Mogens Tveskov, medejer og bestyrelsesformand

Bestyrelsesformanden forklarer, at DCU har været meget samarbejdsvillige i den proces, og at der ikke gik lang tid, før der var et OK fra den internationale cykelunion (UCI).

Dropper Tour-drøm – for nu

En af holdets helt store mål har været at få lov til at køre Tour de France – og hvis det kunne kombineres med en Tour-start i Danmark (2022), ville det være prikken over i’et.

Men den drøm er udsat – i hvert fald for nu.

- Som cykelhold er det altid en drøm om at komme til at køre Tour de France, og kan man så i Danmark, ville det være fantastisk. Men der ingen tvivl om, at som verden ser ud nu, er der lang vej. Det kræver, at man bliver nummer et eller to på ProSeries i 2021, og det tror jeg ikke er realistisk. Vores Tour de France-ambitioner er længere ude i fremtiden, siger medejeren.

Mogens Tveskov vil ikke nævne noget om holdets rytterbesætning for 2021, men siger, at det stort set er ryttere, som alle var på holdet i 2020.