Cykling

Nu bliver denne kørestil også forbudt

Den internationale cykelunion (UCI) har udsendt en opdatering af sine nye sikkerhedsregler.

Det medførte opstandelse, da UCI i sidste uge gjorde det forbudt at indtage en position på cyklen med overkroppen liggende på stellet og styret.

Kritikken bliver næppe mindre med den opdatering af regelsættet, som UCI mandag offentliggjorde.

Nu bliver det nemlig også forbudt at hvile underarmene på styret, medmindre der er tale om tidskørsler. Reglen træder i kraft 1. april og kan i værste fald medføre diskvalifikation.

UCI strammer samtidig op på reglerne for, hvor rytterne må smide affald - og ikke mindst hvordan de smider det, så det ikke er til fare for andre ryttere.

Den belgiske veteran Iljo Keisse, der kører for Quick-Step, mener, at reglen om positionen på cyklen er helt i hegnet.

- Man beslutter selv, hvad der er sikkert, og hvad der ikke er sikkert. Vi behøver ikke råd fra folk, der aldrig har kørt på en cykel, eller som ikke har siddet på én i 20 år. Vi blandet os heller ikke i deres arbejde. Absurd, siger han til Sporza.

Reglen for positionen med overkroppen på stel og styr er allerede trådt i kraft, men først fra 1. april kan den medføre diskvalifikation.

Rytterne har et ansvar

I et interview med Cyclingnews fortæller Gianni Bugno, der er præsident i rytterorganisationen CPA, at han og nogle ryttere har haft indflydelse på opdateringerne af regelsættet.

- Rytterne er måske frustrerede over, at de kan se frem til bøder og straffe for positionen på cyklen, men bøder og straffe kommer også til at ramme løbsarrangører, der ikke lever op til sikkerhedsreglerne, siger han.

Han skal om en uge fremlægge de opdaterede regler for rytterne, hvor de får mulighed for at give deres mening til kende.

- Rytterne må frit køre, som det passer dem, når de er ude at træne, men ikke i løb, hvor de er i fjernsynet. De har et ansvar som rollemodeller for alle andre, siger Bugno.

Efter flere voldsomme uheld i 2020-sæsonen har der været stort fokus på sikkerheden i cykelsporten.

Hollandske Fabio Jakobsen var blandt de uheldige, da han styrtede i en massespurt i Polen Rundt og brækkede adskillige knogler i ansigtet.

Efterfølgende blev sikkerheden kritiseret, fordi barrieren langs opløbsstrækningen blev ødelagt i styrtet, så Jakobsen bragede frontalt ind i målporten.