Cykling

Brian Holm går imod rytterne: - På et tidspunkt ville nogen blive slået ihjel

Den danske sportsdirektør går i rette med en række af de kritiske ryttere, der har brokket sig over UCI's nye sikkerhedstiltag.

Cykelryttere, der ikke enige i to nye omdiskuterede sikkerhedsforanstaltninger, skal i hvert fald ikke søge støtte hos Brian Holm.

Den 58-årige sportsdirektør byder de nye regler velkomne. To forbud, som den internationale cykelunion (UCI) for nyligt har indført.

- Jeg kan fornemme, at rytterne er kritiske. For en gangs skyld er jeg enig med UCI. Når rytterne lægger sig ned på overrøret, placerer brystet på frempinden og træder i pedalerne, så er det for det første æstetisk skandaløst ringe. Det ødelægger cykelsporten bare ved at se på det.

- For det andet har vi ikke set nogle blive slået ihjel af det, men det tror jeg ville ske på et tidspunkt. Jeg har set mange unge ryttere tage sydpå - Mallorca, Toscana og Valencia. Tro mig, når jeg siger, at jeg har set nogle styrt. Det er simpelthen for farligt. På et tidspunkt rammer man et hul eller en sten, og så slår man sig. Virkelig meget, lyder det bramfrit fra Deceuninck - Quick Step-manden.

I kølvandet af årets første cykelløb, Étoile de Bessèges, har UCI siddet i møder for at lægge nye planer for rytternes sikkerhed.

Fra 1. april vil det medføre udelukkelse, hvis en rytter sætter sig på overrøret. En stil, den mangedobbelte Tour-vinder Chris Froome jævnligt har benyttet sig af, og som Brian Holm øjensynligt afskyr.

Det er ikke rytterne, vi tænker på. Det er de unge drenge og piger, som rytterne er forbilleder for

Brian Holm, sportsdirektør hos Deceuninck - Quick Step

Fra samme dato er det heller ikke længere tilladt at hvile underarmene på styret, medmindre der er tale om tidskørsler. Det tiltag, forstår Brian Holm ikke i lige så høj grad. Men når det nu skal være, så må rytterne bare finde tilbage til gamle dyder.

- Det ser egentlig godt nok ud. Om det skal forbydes eller ej kan blive en lang diskussion. Men nu vi er i gang - så hvorfor ikke? Så må man holde i grebene som i gamle dage.

Rytterne siger, de ikke finder det mere farligt end så meget andet?

- Det sagde vi også dengang, vi ikke kørte med hjelme. Det kan godt være, Asgreen, Valgren og Fuglsang har styr på cyklen, når de gør det. Men der er altså en masse unge mennesker, der kigger på og gør det samme. De har altså ikke den samme kontrol over cyklen. Det er ikke rytterne, vi tænker så meget på. Det er de unge drenge og piger, som rytterne er forbilleder for, fortæller Holm.

Det er denne stil, som Froome her praktiserer, der ikke længere er tilladt.

Ryttere efterlyser andre tiltag

Mathias Norsgaard, Christopher Juul-Jensen og Mads Würtz er tre danske ryttere, der sagtens kan sætte sig ind i, at de er forbilleder og rollemodeller for en masse unge mennesker, der går med en drøm om selv at blive cykelrytter en skønne dag. Af den grund skal de også udvise adfærd og sende signaler derefter.

Derimod mener de tre ryttere også, at UCI sætter ind de forkerte steder, når det kommer til rytternes sikkerhed. Hvordan de kører på cykel, er op til den enkelte og ikke op til en union at bestemme.

- Dybest set burde UCI overveje at forbedre nogle andre ting. For eksempel barriererne ved målstregen eller massespurter på nedkørsler. Jeg tror, alle professionelle cykelryttere er klar over den risiko, der er forbundet med at køre på cykel. Vi er jo nogle af de bedste i verden til at håndtere den, lyder det blandt andet fra Christopher Juul-Jensen, der til daglig repræsenterer Mitchelton-Scott.

Det bakker Brian Holm op om.

- Nu når UCI taler om sikkerhed, kan det undre mig, at det lige præcis er stillingerne på cyklen, de griber fat om. Der er 117 andre ting, som de kan gøre noget ved, lyder det.

Og netop barriererne ved opløbstrækningerne er blevet et samtaleemne i forlængelse af dette. Blandt andet fordi en barriere ikke hindrede hollandske Fabio Jakobsen i at hamre ind i målporten sidste år i Polen Rundt.

Af den årsag har UCI nu besluttet, at alle cykelløb snarest muligt skal have en sikkerhedschef for at undgå lignende uheld.