Cykling

Danske ryttere revser UCI: - Håber de trækker deres lort tilbage

Den internationale cykelunion (UCI) har i disse dage opdateret sine sikkerhedsregler. Nu reagerer danske ryttere, der savner dialog med unionen.

"Næ næ næ næ næ det må vi ikke".

Sådan lyder omkvædet i en kendt børnesang skrevet af Søren Kragh-Jacobsen. I øjeblikket er det dog også gloser, der på mange måder matcher, hvordan flere danske cykelryttere har det med UCI.

UCI fokuserer på de forkerte ting

Mads Würtz, cykelrytter hos Israel Start-Up Nation

I de seneste dage har unionen lagt nye planer for rytternes sikkerhed i de store internationale cykelløb. Fra 1. april vil det medføre udelukkelse, hvis rytteren sætter sig på overrøret. En teknik, mange ryttere gør brug af på nedkørsler. Fra samme dato er det heller ikke længere tilladt at hvile underarmene på styret, medmindre der er tale om tidskørsler.

De nye sikkerhedsforanstaltninger er blevet indført med argumentet om, at rytterne er rollemodeller for rigtig mange - børn heriblandt. Derfor må de ikke opildne til kørselsteknikker, der potentielt kan være farlige, når de følges af mange tusinde seere i fjernsynet.

Et ræsonnement, som danske Mads Würtz godt kan følge. Til gengæld går hans kritik på, at UCI har alt for travlt med at indføre den ene regel efter den anden uden at tage rytterne med på råd, ligesom fokus simpelthen ligger det forkerte sted.

- Jeg tror ikke, der er en eneste, som kan nævne en rytter, der er styrtet ved at have armene hvilende på styret. Det er der aldrig nogen, der er styrtet af.

- Debatten på vores hold går lige nu på, at UCI fokuserer på de forkerte ting. De nævner ikke noget om de her fucked up-finaler og alle mulige andre sikkerhedsmæssige ting, som burde være førsteprioritet, lyder det fra Israel Start Up-Nation-rytteren.

Hans irske holdkammerat er dog af en noget anden opfattelse. Den tidligere Lombardiet Rundt-vinder Dan Martin mener, at UCI foregriber mulige uheld ved at indføre de omtalte tiltag.

- Jeg synes, vi skal hylde UCI for en gangs skyld. Alt for tit bliver der lavet regler, som først implementeres efter seriøse skader eller værre. At cykle uden hjelm er sikkert, indtil man styrter og slår hovedet. Barriererne i Polen var "sikre" i 12 år, skriver ireren på Twitter.

Med sidstnævnte henviser Martin til Fabio Jakobsens ulykke i Polen Rundt, hvor hollænderen bragede igennem barrieren og endte i koma efter en kollision med målporten.

Man fjerner meget af romantikken ved at lave så mange forbandede regler

Mathias Norsgaard, cykelrytter hos Movistar

Mathias Norsgaard fra Movistar giver til gengæld sin danske kollega fuldstændig ret. Han mener, at UCI fjerner cykelrytterenes frie valg på en cykel. Hvordan man angriber en nedkørsel, eller hvordan man kører hurtigst nedad et bjerg, er op til rytteren selv.

Nogle foretrækker stilen for at få en mere aerodynamisk siddeposition på cyklen, mens andre ikke gør.

- Jeg er helt klart tilhænger af, at de trækker deres lort tilbage for at sige det lidt grimt. Jeg ser ingen grund til at indføre det. Hver gang de indfører noget nyt, får man også lige smidt i hovedet, at man er en rollemodel for blandt andre børn.

- Jeg er ked af sige det, men det, man ser i fjernsynet, er jo ikke altid noget, man bør gøre derhjemme. Man forbyder jo heller ikke Formel 1, fordi de kører voldsomt stærkt på en motorbane, ligesom folk ikke gør det, når de endelig får et kørekort.

- De fjerner meget af romantikken ved cykling ved at lave så mange forbandede regler. Det har taget overhånd nu. Jeg synes ikke, UCI har kigget rytternes vej de sidste mange år, smælder Mathias Norsgaard.

Efterlyser sikkerhed langs barriererne

Efter flere voldsomme uheld i 2020-sæsonen har der været stort fokus på sikkerheden i cykelsporten. Fabio Jakobsen var, som nævnt, blandt de uheldige, da han styrtede i en massespurt i Polen Rundt og maltrakterede sit ansigt sidste år. Efterfølgende blev sikkerheden udsat for kritik, da barrieren langs opløbsstrækningen blev smadret i styrtet.

Både Mads Würtz og Mathias Norsgaard finder det utroligt, at UCI ikke højere grad fokuserer på sådanne manglende foranstaltninger. Noget som en anden dansker - i form af Mitchelton-Scott-rytteren Christopher Juul-Jensen - giver sine landsmænd ret i.

- Dybest set burde UCI overveje at forbedre nogle andre ting. For eksempel barriererne ved målstregen eller massespurter på nedkørsler. Jeg tror, alle professionelle cykelryttere er klar over den risiko, der er forbundet med at køre på cykel. Vi er jo nogle af de bedste i verden til at håndtere den.

- UCI prøver at skabe en mere sikker sport, hvor rytterne sender et mere sikkert signal. Men det vil de også kunne gøre uden at indføre et decideret forbud, lyder det fra Juul-Jensen.

Netop opløbsstrækningerne er dog også et emne, som UCI har behandlet i de sidste par uger. Blandt andet bliver løbsarrangørerne fra 2022 pålagt en række standarder, der omhandler barrierer.

Planen er, at rytterne skal tages med på råd

Samlet set efterlyser de tre danskere en bedre dialog med UCI, der har gang i mange rigtige ting. De glemmer bare at inkludere de vigtigste aktører: Rytterne.

I et interview med Cyclingnews fortæller Gianni Bugno, der er præsident i rytterorganisationen CPA, at han og nogle ryttere har haft indflydelse på opdateringerne af regelsættet. Om nogle dag skal han fremlægge de opdaterede regler for rytterne, og her vil de få mulighed for at give deres mening til kende.

- Rytterne må frit køre, som det passer dem, når de er ude at træne, men ikke i løb, hvor de er i fjernsynet. De har et ansvar som rollemodeller for alle andre, siger Bugno.

Både Mads Würtz og Mathias Norsgaard giver dog ikke meget for rytterorganisationen. Würtz kalder det bare en anden forkortelse for UCI, mens Norsgaard ikke føler, der er noget hjælp at hente.

Forbuddet mod at sidde på overrøret og forbuddet mod at have underarmene hvilende på styret træder i kræft fra 1. april og kan medføre udelukkelse fra det pågældende løb.