Cykling

'Cykelsporten sidder fast i 90'erne' - danske profiler har fået nok

The Riders Union er en ny ryttersammenslutning, der vil være en pendant til rytterorganisationen CPA. Allerede nu er flere danske ryttere begejstrede.

Han har kaldt det fake news, manipulation og løgn. Og hvis det er hans overbevisning, er der nedslående nyheder på trapperne.

Præsidenten for den internationale cykelunion, David Lappartient, må nemlig se i øjnene, at et offensivt rytterkor snart er en realitet. En førsteudfordrer til den nuværende rytterorganisation CPA.

Der er cirka 200 ryttere fra World Touren, der har meldt sig ind. Og der kommer flere og flere til

Mads Würtz, cykelrytter hos Israel Start-Up Nation

The Riders Union er en ny fællesfront. Idéen er at etablere sig som en organisation, hvor hver World Tour-rytter har en stemme i forhold til at højne rytternes medbestemmelse, når UCI udsteder nye regler eller træffer beslutninger.

I efteråret 2020 oplyste det store cykelmedie Cyclingnews, at sådan et projekt var under udvikling. Nu bekræfter den konstituerede direktør for The Riders Union, Luuc Eisanga, at det blot er et spørgsmål om tid, før organisationen ser dagens lys. Med Eisangas egne ord bliver unionen et "demokratisk foretagende styret af rytterne selv".

- I sportsverdenen ser man ofte, at alt bliver organiseret af nationale forbund eller andre interessenter, der ikke har en direkte forbindelse til de involverede atleter. Cykelsporten er ingen undtagelse.

- I moderne cykelsport er rytterne langt mere interesseret i de beslutninger, der bliver truffet og hvilken retning, sporten skal gå i. Og her vil de have en klar stemme. Kernen i vores organisation er, at alle har en stemme og er forpligtet til at bruge den, når der skal træffes beslutninger, fortæller Luuc Eisanga til TV 2 SPORT.

Eisanga er en 48-årig hollandsk forretningsmand, der har en lang fortid i cykelverdenen såvel som i fodboldverdenen. Ifølge Eisanga mødes ham og repræsentanter fra flere World Tour-hold om nogle uger for at drøfte en endelig udrulningsplan.

Luuc Eisenga har tidligere været administrerende direktør i den hollandske fodboldklub SC Heerenveen. Her ses han til højre i præsentationen af det norske stortalent Martin Ødegaard i 2017.

Danske World Tour-ryttere stemmer i

Professionelle cykelryttere har som nævnt i forvejen CPA - en organisation sat i verden for at varetage rytternes egne interesser, beskytte deres rettigheder og håndhæve retfærdige og gode arbejdsbetingelser. Organisationen er nedsat af UCI.

Så hvorfor er der overhovedet behov for en ny bevægelse?

Det har to danske cykelryttere sat ord på. Både Mads Würtz Schmidt fra Israel Start-Up Nation og Mathias Norsgaard fra Movistar mener nemlig ikke, at CPA på nogen måde fungerer som det organ, der skal være rytternes forlængede arm i dialoen med UCI.

I de seneste dage er der blevet pustet til debatten, fordi UCI, i kølvandet af årets første cykelløb Étoile de Bessèges, har siddet i møder for at revidere og opdatere deres sikkerhedsregler. Og her har teknikker og stillinger på blandt andet nedkørsler været et samtaleemne. For eksempel er det ikke længere tilladt at lægge sig på overrøret eller have underarmene hvilende på cyklens styr. Fra 1. april vil det således medføre diskvalifikation fra løbene

Sådanne forbud har ikke fået en varm velkomst af de to danske ryttere.

- Cykelsporten sidder jo stadig fast i 90’erne på mange punkter, og det er skræmmende at tænke på. Jeg kender ikke en eneste cykelrytter, der med hånden på hjertet vil kunne sige: ”Jeg er godt nok glad for, vi har CPA”, lyder det fra Mathias Norsgaard, der bliver bakket op af sin landsmand Mads Würtz Schmidt:

- Det er også derfor, at en ny union får flere og flere følgere, hvor vi ryttere rent faktisk er med til at bestemme. The Riders Union hedder de. Der er cirka 200 ryttere fra World Touren, der har meldt sig ind. Og der kommer flere og flere til. De vil gerne tilgodese vores interesser. For CPA er jo egentlig bare UCI, fortæller han.

Forbuddet mod de to kørselsteknikker er blevet indført med argumentet om, at rytterne skal huske på, at de er forbilleder for rigtige mange unge mennesker. Derfor skal de ikke opildne til kørselsteknikker, som kan være farlige at praktisere for mindre erfarne cykelryttere. Et ræsonnement, begge danskere forstår til fulde.

Efterlyser andre sikkerhedstiltag

Flere har udtrykt deres utilfredshed med UCI ovenpå indførslen af de omtalte forbud. Blandt andet med argumenter om, at hvis UCI virkelig har sikkerhedsforanstaltninger højt på prioriteringslisten, så burde barrierer på opløbsstrækninger måske fylde mere.

Den tidligere Lombardiet Rundt-vinder Dan Martin mener til gengæld, at UCI foregriber mulige uheld ved at indføre de omtalte tiltag og roser dem i forlængelse heraf.

- Jeg synes, vi skal hylde UCI for en gangs skyld. Alt for tit bliver der lavet regler, som først implementeres efter seriøse skader eller værre. At cykle uden hjelm er sikkert, indtil man styrter og slår hovedet. Barriererne i Polen var "sikre" i 12 år, skriver ireren på Twitter.

Med sidstnævnte henviser Dan Martin, der er holdkammerat med Mads Würtz Schmidt på Israel Start-Up Nation, til Fabio Jakobsens ulykke i Polen Rundt, hvor hollænderen netop bragede igennem en barriere og endte i koma efter en kollision med målporten.

Det er dog også et emne, som UCI har behandlet i de sidste par uger. Blandt andet bliver løbsarrangørerne fra 2022 pålagt en række standarder, der omhandler barrierer.

Brian Holm skyder en hvid pil efter projektet

Deceuninck - Quick Step-sportsdirektøren Brian Holm giver Dan Martin ret. Han erklærer sig også enig i UCI's seneste beslutninger, da det bare var et spørgsmål om tid, før en rytter ville slå sig selv ihjel ved at køre på overrøret på nedkørsler.

Afsluttende vender vi dog lige tilbage til snakken om den nye union. Brian Holm har nemlig også fornemmet, at der i cykelmiljøet har været snak om The Riders Union. Dog er han klar i mælet, når det kommer til dens skæbne. Forestillingen om en fælles stemme er en smuk tanke. Problemet er bare, at cykelryttere er forskellige.

- Jeg synes, det er fint nok, men det kommer ikke til at ske. Rytterne kommer aldrig til at blive enige. Det sner. Det regner. Spaniere og italienere står og råber "annulé, annulé" (stop løbet, red.), fordi der er sne og is på vejene. Jeg står og råber "kør, kør, kør". Nogle vil ikke køre i sne og regn. Andre vil gerne. Man vil altid være uvenner om det, forklarer Holm.

I skrivende stund har The Riders Union godt over 2000 følgere på Twitter.

TV 2 SPORT har forsøgt at få en kommentar fra UCI og CPA, men de er endnu ikke vendt tilbage med et svar.