Cykling

Her er alt, du skal vide om Paris-Nice

Paris-Nice er sammen med Tirreno-Adriatico det vigtigste etapeløb i marts. Forårsklassikerne venter lige om hjørnet, så sæsonen er for alvor i gang.

Paris-Nice bliver også kaldt løbet imod solen, hvilket er en meget rammende betegnelse.

Man starter i udkanten af Paris, hvor markerne er bare, vinden er fortsat bidende kold, himlen grå og skyerne hænger faretruende lavt og bare venter på at åbne op for sluserne. Foråret føles i den grad langt væk, når man står på startstregen til 1. etape, men en uge senere er man i Nice, og der buldrer foråret allerede derudaf.

Sidste års udgave var en speciel en af slagsen, hvor verden lige så langsomt lukkede ned om ørerne på feltet undervejs. Et felt, der allerede fra start manglede nogle hold, og som undervejs blev mindre og mindre. Selvom vi fortsat er i en tid, hvor coronarestriktionerne er mange, ser løbet dog for indeværende ud til at blive som planlagt og med alle hold til start.

1. etape

  • Søndag den 7. marts
  • 166 km
  • Fladt

Rytterne skal køre to store omgange nede syd for Paris. Hvis det blæser, kommer der uundgåeligt til at være sidevind på et tidspunkt. Det er vinden, der skal skabe splittelserne på etapen, da de bakker, der er undervejs, ikke er voldsomt hårde. Lige meget om feltet splitter til atomer eller ej, er det en god dag for sprinterne, der også godt kan finde ud af at køre sidevind.

Favorit: Jasper Philipsen

2. etape

  • Mandag den 8. marts
  • 188 km
  • Fladt

Hvis vinden står i vest i dag, kommer der til at være sidevind de første 100 kilometer, og så enten medvind eller sidevind de sidst 88 kilometer. Netop sidevind og viftekørsel er, hvad Paris-Nice er kendt for, så selvom det er en flad dag, kan man ikke bare tage for givet, at det bliver en massspurt. Det kan meget vel blive en modbydelig hård dag, hvor håndtaget er i bund hele vejen. Hvis det omvendt er vindstille, kommer der ikke til at ske særligt meget.

Favorit: Sam Bennett

3. etape

  • Tirsdag den 9. marts
  • 14,4 km
  • Enkeltstart

Selvom der er en lille bakke op imod mål, er enkeltstarten groft sagt helt flad. Jeg har talt mig frem til 17 sving undervejs. Dermed er det en rute, hvor tempoegenskaber også skal forenes med teknisk kunnen. Søren Kragh Andersen vandt enkeltstarten sidste år i Paris-Nice. Den var dog en tand mere kuperet. Alligevel forventer jeg da, at Søren Kragh kan køre med om sejren.

Favorit: Rohan Dennis

4. etape

  • Onsdag den 10. marts
  • 187,5 km
  • Kuperet

Etapen sluttes med en omgang lidt nord for Lyon i et rigtigt kuperet terræn. Den stejle Mont Broully skal forceres to gange, inden der er mål på toppen af den 7,3 kilometer lange stigning op til Chiroubles. Der er ikke meget fladt de sidste 70 kilometer, og dermed ligger ruten op til godt cykelløb, hvor puncheur-typer som Aleksej Lutsenko og Luis Leon Sanchez helt sikkert vil udover stepperne. Dermed kan hold som Jumbo-Visma, der drømmer om den samlede sejr, godt få deres sag for, når feltet skal kontrolleres. Mest sandsynlige scenarie er dog, at det bliver en kamp favoritterne imellem på de sidste 7 kilometer af etapen.

Favorit: Primoz Roglic

5. etape

  • Torsdag den 11. marts
  • 203 km
  • Fladt

Etapen følger Rhonefloden stik syd det meste af dagen - bortset fra de sidste 40 kilometer, hvor der skiftes retning en del gange. Som altid kan der opstå sidevind. Mest sandsynligt er det dog, vi får en dag, hvor et par ryttere er i udbrud, og vi til sidst får en massespurt. Med tre hårde dage i vente er det sidste chance for sprinterne for at få succes.

Favorit: Sam Bennett

6. etape

  • Fredag den 12. marts
  • 202,5 km
  • Kuperet

En dag, hvor udbruddet burde kunne holde hjem. Det er meget svært at hente oceaner af tid på et udbrud på de sidste 80 kilometer. Vejene er kringlet, går konstant op eller ned, hovedparten af tiden dog nedad. Stigningen op imod mål er ikke noget i forhold til, hvad der venter på 7. etape, men de 2 kilomeer med lidt over 5 procent i snit, gør alligevel ondt i benene efter en hård dag i sadlen. I 2011 var der mål samme sted, og jeg kørte selv den etape. En modbydelig en af slagsen skulle jeg hilse og sige, hvor det væltede ned hele vejen, og der var en masse styrt. En etape, der godt kan snyde lidt ved første øjekast, og se mere overkommelig ud end den faktisk er.

Favorit: Thomas de Gendt

7. etape

  • Lørdag den 13. marts
  • 166,5 km
  • Bjerg

Det er en tro kopi af det, der blev den sidste og afgørende etape af løbet i fjor, og det er dette års kongeetape. Valdeblore la Colmiane er en meget regulær stigning uden voldsomt stejle passager. Nairo Quintana viste sidste år, at man sagtens kan lave en stor forskel her. Det er dog en stigning, hvor du med et stærkt hold virkelig kan sætte dig på løbet, da fordelen af at sidde på hjul er markant større end ved stigninger på over ti procent. Lige meget hvad skal etapen nok byde på rigtig godt cykelløb.

Favorit: David Gaudu

8. etape:

  • Søndag den 14. marts
  • 110,5 km
  • Bjerg

Selvom der har været små justeringer de sidste 10 år, har hovedopskriften været det samme for sidste etape af Paris-Nice. Der er en tur rundt i de mange stigninger, der omgiver Nice. I 2019 blev der ikke lavet de store forskydninger i klassement på denne etape, hvorimod Marc Soler i 2018 lavede et stort nummer og gik fra sjettepladsen og til toppen af podiet. Paris-Nice bliver ofte afgjort på sekunder, så bonussekunderne på ruten og på stregen kan komme i spil her. En etape, hvor der ofte er spænding helt inden til den sidste meter.

Favorit: Dylan Teuns

Profilerne

En ting, der springer i øjnene, når man skimmer startlisten igennem, er mængden og kvaliteten af sprinterne, der er med. Sam Bennett, Pascal Ackermann, Giacomo Nizzolo, Arnaud Démare, Michael Matthews og Alexander Kristoff - for bare lige at nævne nogle. De fleste af sprinterne har altså valgt at satse på Paris-Nice fremfor Tirreno-Adriatico, hvilket nok skyldes, at der på papiret er en chance mere for sprinterne i Paris-Nice. Derudover er der to dages ekstra restitution frem imod årets første monument, Milano-Sanremo, hvis du kører Paris-Nice.

Otte ryttere med klassementsforhåbninger

Primoz Roglic

Primoz Roglic

Hold: Jumbo-Visma

nationalitet: Slovenien

Han tager hul på 2021-sæsonen med Paris-Nice, men de sidste sæsoner har jo vist, at han ingen problemer har haft med at komme ud af starthullerne. Med hans statistik i etapeløb generelt skal vi helt tilbage til Tour de France 2018 for at finde et etapeløb, hvor han ikke sluttede på podiet, hvis vi tager Dauphiné, hvor han styrtede sidste år, ud af ligningen. Sammenholdt med det stærke hold, han har med, hvor han blandt andre er flankeret af Steven Kruisjwijk, og den enkeltstart, der er på tredje dagen, må han være storfavorit til sejren.

Foto: Ander Gillenea / Ritzau Scanpix

Aleksandr Vlasov

Aleksandr Vlasov

Hold: Astana Premier Tech

Nationalitet: Rusland

Sidste sæson blev gennembrudssæsonen for den unge russer, som gang på gang gav beviser på sit store talent, navnligt i bjergene. Hans enkeltstart er ganske udmærket uden at være prangende, hvilket alt andet lige gør, at han skal ud og køre et offensivt cykelløb. Han er kommet ganske fornuftigt i gang med sæsonen i Tour de Provence og Ardèche Classic, så den unge russer er helt sikkert værd at holde øje med i løbet.

Foto: Sylvain Thomas / Ritzau Scanpix

David Gaudu

David Gaudu

Hold: Groupama FDJ

Nationalitet: Frankrig

”Le roi est mort, vive le roi!” blev der proklameret i datidens Frankrig, når en ny konge skulle bestige tronen, og meget kunne godt tyde på, at Gaudu lige så langsom er ved at overtage rollen fra Thibaut Pinot, som manden, der skal satses på for det franske hold i de store franske etapeløb. David Gaudu kommer med en frisk sejr fra Ardèche Classic, så han er en mand i form og med selvtillid. Han får dog svært ved at matche Primoz Roglic og Richie Porte på enkeltstarten, så han skal ud for at jagte sekunder i bjergene.

Foto: Miguel Riopa / Ritzau Scanpix

Tao Geoghegan Hart

Tao Geoghegan Hart

Hold: Team INEOS

Nationalitet: Storbritannien

Han startede Giroen sidste år som hjælperytter og sluttede som samlet vinder. På de fleste andre hold ville en Giro-vinder være selvskrevet som kaptajn i alle de etapeløb, han stillede op i. Det er dog ikke tilfældet på det stærkt besatte INEOS-mandskab. Derfor skal den unge brite ud for at bevise, at det ikke bare var sol, måne og stjerner, der stod perfekt i sidste års Giro. Han besidder en god enkeltstart, kører rigtig godt opad og har allerede vist gode takter i det mindre franske etapeløb Tour de Alpes Maritimes et du Var.

Foto: Luca Bettini / Ritzau Scanpix

Maximilian Schachmann

Maximilian Schachmann

Hold: BORA – Hansgrohe

Nationalitet: Tyskland

Han skal prøve at forsvare sejren fra sidste år, hvilket jeg umiddelbart tror bliver svært. Vi skal jo huske, at 2020-udgaven endte med et ret så decimeret felt. Når det er sagt, kører han en rigtig god enkeltstart, og han er god til at holde sig til i sidevinden. Han klatrer rigtig fint, selvom det nok er er i bjergene undervejs. Han kan komme til kort, hvis det er. Sidste år kunne store navne som Vincenzo Nibali og Thibaut Pinot dog ikke ryste ham af på vej op imod toppen af Valdeblore la Colmiane. Derfor er han en rytter, man skal tage seriøst.

Foto: Alain Jocard / Scanpix Denmark

Jai Hindley

Jai Hindley

Hold: Team DSM

Nationalitet: Australien

Selvom han allerede i 2019 viste lovende takter, katapulterede han sig ind i søgelyset med sin anden plads i sidste års Giro. Har den unge australier kunnet udvikle sig yderligere frem imod 2021-sæsonen? Det får vi måske svar på i løbet af Paris-Nice. Han er en fremragende bjergrytter, men er begrænset ud i kampen imod uret, hvilket også var det, der kostede ham den samlede sejr i Giroen. Dermed får han svært ved at vinde samlet, men i bjergene kan han blive svær at styre.

Foto: Luca Bettini / Ritzau Scanpix

Jack Haig

Jack Haig

Hold: Bahrain Victorius

Nationalitet: Australien

Selvom den australske klatrer ikke helt fik det med hjem fra UAE Tour, som han havde håbet på, plejer han at være rigtig formstærk fra sæsonstarten af. Tilbage i 2019 blev han nummer fire samlet i Paris-Nice, så det er et løb, der passer ham. Han kører en ganske fornuftig enkeltstart, men hans spidskompentence er i bjergene, hvor han hører til blandt de allerbedst i verden. 

Foto: Anne-christine Poujoulat / Scanpix Denmark

De fem danskere

Magnus Cort Nielsen vandt en etape i løbet i 2019, hvor han på en meget kuperet dag ramte udbruddet og var stærkeste mand til sidst. Dermed kunne 6. etape i årets udgave sagtens være en, han havde udset sig. De første dage kunne også byde på muligheder. Man ved aldrig, hvad der kan ske, og hvis Magnus Cort kommer med hjem i en mindre gruppe, er han som regel hurtigste mand.

Søren Kragh Andersen vandt enkeltstarten sidste år og var derudover her, der og allevegne sammen med holdkammerat Tiesj Benoot. Selvom han formodentlig kommer til at hjælpe lidt til med at passe på den unge Jai Hindley, burde han også kunne tage sin chance, hvis den byder sig. Han er bestemt også et bud på en vinderkandidat på enkeltstarten, da han sidste år ikke kun tog sejren i Paris-Nice i den disciplin, men også slog en række store navne i Binck Bank Tour.

Casper Pedersen kommer til at være leadout-mand for Cees Bol. Det er en rolle, han virkelig udførte fornemt i Tour de France sidste år. Derfor kommer han næppe til at kunne køre sin egen chance.

Michael Mørkøv og Sam Bennett har virkelig fundet ind i et godt samarbejde. Noget der allerede har båret frugt i år med to sejre i UAE Tour til den irske sprinter. Det arbejde skal fortsætte i Paris-Nice, hvor Deceuninck - Quick-Step har et hold bygget op omkring deres sprinter.

Mads Pedersen viste nok engang i Kuurne-Bruxelles-Kuurne, at han ikke sådan lige er til at bide skeer med i en massespurt. Dermed er der muligheder for den tidligere verdensmester på både 1., 2. og 4. etape. Det rotationsprincip imellem Mads Pedersen, Jasper Stuyven og Edward Theuns, der var sidste år på Trek,Segafredo, virker til at være en saga blot. Derudover er løbet vigtig forberedelse for ham frem imod forårets helt store mål - nemlig Flandern Rundt og Paris-Roubaix.