Ryttere fik afslag på at neutralisere "farlig etape"
Bredere veje på de første etaper kan være løsningen på få færre alvorlige styrt på de sidste kilometer i Tour de France, mener sportsdirektør.
Primoz Roglic, Caleb Ewan, Peter Sagan og mange flere.
Det kan være svært at holde styr på antallet af ryttere, der styrtede på de sidste kilometer af mandagens 3. etape, der i høj grad bød på smalle veje og et nedadgående opløb.
Men de mange styrt kunne have været undgået, hvis en vigtig beslutning blev truffet inden etapens start, siger Deceuninck - Quick-Steps Tim Declerq.
- Fordi det er så vigtigt for klassementsrytterne ikke at miste tid, spurgte vi, om man kunne registrere tiden med otte kilometer til mål. Vi fik ikke noget svar. Uforståeligt, hvis du spørger mig, siger belgieren ifølge Sporza.
Og han får opbakning fra Jumbo-Vismas sportsdirektør, Frans Maassen, der kunne se flere af sine ryttere - heriblandt kaptajnen Primoz Roglic - ryge i asfalten kort før mål.
- Rytterne spurgte arrangørerne, om man kunne stoppe tiden med fem kilometer til mål, så alle klassementsrytterne ikke skulle kæmpe med sprinterne. Men det ville juryen ikke være med til.
- Det er en skam nu, men det er, som det er, siger Frans Maassen.
TV 2 SPORT har uden held forsøgt at få en kommentar fra Den Internationale Cykelunion, UCI.
"Der blev bare lukket ned"
Trek-Segafredo-danskeren Mads Pedersen mener ikke nødvendigvis, at finalen på 3. etape var for farlig, men også han kan berette om, at løbsjuryen ikke lyttede på feltets ønsker om at stoppe tiden tidligere.
- I går blev den bare skudt ned og lukket af. Det var ikke muligt, og så blev den ikke diskuteret længere. Der har vi ikke så meget at skulle have sagt.
- Det er jo deres beslutning i sidste ende, og vi bliver også betalt til at køre cykelløb, så vi skal heller ikke tude for meget over det, siger den tidligere verdensmester til TV 2 SPORT.
Mads Pedersen blev selv fanget i et styrt og kunne derfor ikke spurte om sejren i Pontivy.
Løsning kan være bredere veje
Umiddelbart inden Primoz Roglics alvorlige styrt med 10 kilometer til mål kunne man se en hidsig positionskamp med både sprintere og klassementsryttere.
Og når vejene samtidig er smalle og kringlede, så er styrt nærmest uundgåeligt på de første etaper, hvor stressniveauet ofte er markant højere end senere i løbet, mener danske Michael Mørkøv.
- Jeg synes ikke, den er særligt sikker. Ikke til et Tour de France-felt. Måske til et mindre løb. Med et helt frisk felt på 3. etape og en masse sprinterhold og klassementsfolk, der ikke vil tabe tid, så er det måske lige snævert nok.
- Det må være organisationen, der ønsker at have et farligt løb, når de vælger et indløb på sådanne veje. Jeg tror klart, man kunne finde bedre veje at køre på, men når man vælger sådan nogle veje, ønsker de, at det her skal ske, siger den danske Deceuninck - Quick-Step-rytter.
Frans Maassen ser kun én løsning på problemet, og det er bedre planlægning.
- Den eneste løsning er større veje på de to-tre første etaper. Sådan en etape kan man nemt køre i anden eller tredje uge, for så kan udbruddet køre. Der er altid meget pres på, men de første etaper er altid så nervøse, så man skal overveje at give dem noget mere plads, siger sportsdirektøren.
Primoz Roglic mistede på mandagens etape dyrbar tid, så han nu er 1.04 efter Richard Carapaz, der er den bedst placerede klassementsrytter.