Tour de France

Pogacar afviser snak om underlige lyde fra cyklen

Anonyme ryttere fortæller om mærkelige lyde fra nogle af cyklerne i feltet. Det genkender manden i førertrøjen ikke.

I en sport, hvor udstyret betyder alverden, lægger cykelrytterne mærke til de mindste ting.

Touren 2021 er ingen undtagelse, og med få dage tilbage af løbet har tre anonyme ryttere fortalt Le Temps om ”underlige” lyde fra nogle af cyklerne i feltet.

- Der er en underlig lyd. Jeg kan høre det, når vi kører. Det kommer fra baghjulene. En underlig, metallisk lyd, der lyder som en dårligt justeret kæde. Det er noget, jeg ikke har hørt tidligere, siger en af de anonyme ryttere til Le Temps ifølge Cyclingnews.

Ifølge Cyclingnews kommer de omtalte lyde fra fire hold, og UAE Team Emirates er et af dem. Men det genkender holdets kaptajn, Tadej Pogacar, ikke.

- Vi hører ingen lyde. Og vi bruger ikke noget, der er ulovligt. Alt er materiale er fra Campagnolo, og ellers ved jeg ikke, hvad jeg skal sige, udtaler Tadej Pogacar ifølge Cyclingnews.

I cykelsporten har motordoping været set i enkelte tilfælde. Det er derfor, det vækker opsigt, når ryttere udtaler sig anonymt om lyde fra konkurrenternes cykler.

Fire hold med samme geargruppe

Cyclingnews har tidligere bragt en oversigt over Tour-holdenes udstyr. Her fremgår det, at UAE Team Emirates kører med geargruppen Campagnolo Super Record EPS. Det samme gør AG2R Citroën Team, Cofidis og Lotto Soudal – hvilket kan være forklaringen på, at lydene fra fire hold skulle skille sig ud.

Hovedparten af feltet kører med Shimanos topgeargruppe Dura-Ace Di2 til enten fælg- eller skivebremser, mens to hold kører med SRAM Red eTap AXS.

Alle de nævnte geargrupper er elektroniske, og ikke overraskende er det topmodellerne fra de tre mærker. Det er det punkt, hvor færrest mærker er repræsenteret i Tour de France.

Til sammenligning med de tre gearproducenter er der hele 19 forskellige cykelmærker og 15 forskellige hjulproducenter i feltet.