Tour de France

Vigtig Tour-beslutning om Storebæltsbroen lader vente på sig

Det er stadig umuligt at slå fast, hvilken vejside rytterne skal køre ind på, når de rammer Storebæltsbroen 2. juli.

Bag ethvert succesfuldt cykelløb står en flok eksperter.

Og til sommer skal disse finde ud af, hvordan vi får det bedst mulige cykelløb på Storebæltsbroen, der udgør finalen på anden etape i Tour de France.

Vindforholdene kommer forventeligt til at spille en afgørende rolle, og det er jo med vind, som det er med benzinprisen – den skifter.

Derfor bliver det først besluttet tæt på afgang, om rytterne skal køre på broens nordlige eller sydlige motorvejsspor.

- Hvis der er sidevind, ved man nogenlunde, hvordan et cykelfelt reagerer. De søger altid ind til en eller anden kant, fordi de gerne vil undgå, at de andre ryttere får læ. Og så vil vi gerne have, hvis vi på nogen måde kan have indflydelse på det, at feltet søger ind mod midten af broen og ikke ud mod kanten.

- Man tager først beslutningen sent, fordi det er så nemt. Det er rent luksus. Beslutningen tages i ugen eller ugerne op til, fortæller Alex Pedersen, der er talsmand for Grand Départ i Danmark.

Rent praktisk kan selskabet bag Storebæltsbroen, Sund & Bælt, med ganske kort varsel lave mobile afspærringer, når først beslutningen er truffet.

Vil undgå nødsporet

Ifølge Alex Pedersen handler det ikke om frygt for, at rytterne risikerer at falde ud over kanten, hvis de - som man ofte ser det i sidevindskørsel - balancerer helt ude i vejsiden.

Det vil ganske enkelt bare ikke være en fordel at trække derud på Storebæltsbroen.

- Nødsporene er på ydersiden af broen, og derude vil der altid være flere sten på vejen end i midten. Og når broen ligger i finalen, vil det være ærgerligt, hvis eksempelvis en klassementsrytter punkterer og mister et minut eller mere, så det går ud over det sportslige.

- Det er ikke, fordi vi er bange for, at de falder ud eller noget, men også for tv-billederne, og fordi det giver noget andet, end at de kører helt ude på kanten. Så det er bare mange små ting, der gør det, fortæller Alex Pedersen.

Beslutningen gælder kun for højbroen, da det allerede ligger fast, at rytterne skal køre i det sydlige spor på lavbroen. Her bliver det nordlige spor forbeholdt biler, som kan sendes ud på broen, hvis det skulle blive nødvendigt.

Tour de France begynder i København 1. juli.