Cykling

Ny teknologi er mulig ”gamechanger”

Team DSM venter med at bruge det nye system til årets Tour de France.

Opdateret lørdag 20.58: Team DSM kommer alligevel ikke til at bruge Scope Atmoz i Paris-Roubaix, men giver det i stedet debut i årets Tour de France.

Cykelsporten står måske foran en lille revolution, efter UCI har godkendt et nyt tiltag i landevejsløb.

Med blåstemplingen af Scope Atmoz får cykelrytterne mulighed for at justere dæktrykket, mens de cykler, og det kan få stor betydning i et løb som Paris-Roubaix.

- Det er en gamechanger, hvis det virker. Jeg glæder mig meget til at se det på søndag, siger TV 2 SPORTs cykelsportsekspert Emil Vinjebo.

- Under Paris-Roubaix kører man cirka 100 kilometer på almindelig asfalt, inden man rammer brostenene. På det stykke er der ingen grund til at køre med så lavt et dæktryk, som man gerne vil have på brostenene. Der vil det være en fordel at køre med et højere tryk, og så kan rytterne tage lidt ud, når de nærmer sig.

Systemet monteres på hjulene og kontrolleres derefter med knapper på styret, der via bluetooth kan sende et signal til de mekaniske ventiler. Det er muligt både at tage luft ud eller pumpe ekstra luft i dækket, og ifølge virksomheden bag Scope Atmoz kan rytterne opnå en besparelse på op til 30 watt. Der er altså kræfter at spare, hvis man kan optimere dæktrykket undervejs på ruten.

Dæktryk

Det optimale dæktryk varierer fra rytter til rytter og fra dæk til dæk.

Under Paris-Roubaix kører man som udgangspunkt med bredere dæk end normalt for at opnå bedre komfort og bedre rullemodstand på de mange kilometer med brosten.

På almindelig asfalt vil dæktrykket typisk ligge mellem fem og syv bar. På brosten er et dæktryk på cirka fire bar at foretrække, fortæller TV 2 SPORTs cykelekspert, Emil Vinjebo.

- Hvis man kan få en halv eller hel bar mere i dækket mellem brostensstykkerne, vil det være en kæmpe fordel, fordi man på almindelig asfalt ruller bedre med et højere dæktryk, siger Emil Vinjebo.

Team DSM har fire danske ryttere tilknyttet: Søren Kragh Andersen, Asbjørn Kragh Andersen, Frederik Rodenberg og Casper Pedersen. Ifølge Procyclingstats er det kun sidstnævnte, der skal køre Paris-Roubaix.

Til salg for 30.000 kroner

Scope Atmoz er udviklet i samarbejde med Team DSM, der stiller op med systemet i Paris-Roubaix. Det skriver Cyclingnews, der også erfarer, at teknologien præsenteres yderligere op til weekenden.

Team DSM meddelte dog lørdag, at systemet først får premiere på holdet under årets Tour de France, hvor der også skal køres på brosten.

- I denne uge på brostenene er det blevet bevist, at vi kan stole på systemet, så vi har besluttet at debuterede med det under Tour de France, hvor vi også skal køre en brostensetape, skriver Team DSM i en pressemeddelelse.

- Paris-Roubaix er et af de mest kaotiske løb og kræver fuldstændigt fokus fra rytterne over de 259 kilometer. Derfor skal rytterne være i ét med deres cykler og i kontrol over alle komponenter per intuition.

I cykelsport er det et kriterie for godkendelse af den internationale cykelunion, at alle produkter er offentligt tilgængelige. Det er luftsystemet, der kun fungerer til tubeless dæk, naturligvis også – for den nette sum af 30.000 kroner.

Paris-Roubaix køres i weekenden den 16. (kvinderne) og 17. (herrerne) april. Se hele sendeplanen her.

Perspektiv

Teknologiens betydning

Matej Mohoric.

- Jeg har ødelagt cykelsporten før. Nu har jeg ødelagt den igen.

Så kæk var Mataj Mohoric, efter han vandt det italienske monument Milano-Sanremo marts 2022. 

Mohoric kørte nemlig med en såkaldt dropper post, der er kendt fra mountainbike-verdenen. Anordningen giver rytterne mulighed for at sænke højden på sadlen via en knap, og da han brugte den på en nedkørsel, opnåede Morohic en fordel i forhold til konkurrenterne ved at sidde mere komprimmeret på cyklen. 

Dropper post blev godkendt til brug i landevejsløb i 2014.