Cykling

- Når vores koner spørger, plejer tallet at være et lidt andet

TV 2 SPORT var med i holdbilen hos Uno-X på enkeltstarten i Critérium du Dauphiné til et unikt indblik bag kulissen.

Idar Andersen vil vide, hvad tidsgrænsen kommer til at være, men det får han ikke lov til. Det er unødvendigt, mener sportsdirektørerne på Uno-X.

Om 20 minutter skal den 23-årige nordmand ud på onsdagens enkeltstart i Critérium du Dauphiné, og han er spændt.

I øresneglen får han de to rutinerede sportsdirektører - og tidligere ryttere - Kurt Asle Arvesen og Stig Kristiansen.

De sætter sig klar i bilen og kører ud fra restepladsen, hvor holdene har base forud for starten.

Normalt har de en mekaniker med sig på bagsædet, men ikke i dag. Der har TV 2 SPORT i stedet fået eksklusiv adgang til maskinrummet. Et sted, der normalt er helligt.

- Oliver hedder du? Er det Oliver Twist, vi har fået med i bilen?, indleder Kurt Asle Arvesen grinende.

Humøret fejler ikke det mindste. Hverken hos Kurt Asle Arvesen, der er chaufføren, eller hos Stig Kristiansen, der står for kommunikationen med rytterne.

Erfaringen fejler intet

Overskuddet skyldes givetvis, at det ikke er første gang, de to normænd sidder i sportsdirektørbilen. Og det er nok heller ikke sidste.

- Vi har nok et sted mellem 130 og 140 rejsedage i løbet af året, så vi har vænnet os til det, fortæller Stig Kristiansen.

- Men når vores koner spørger, plejer tallet at være et lidt andet. Så trækker man lige toppen fra. På den måde holder man dem glade, uddyber han.

Du skal knuse Lotto-manden. Kom så!

Stig Kristiansen, sportsdirektør Uno-X

Rutinen gør også, at arbejdsopgaven bliver taget bundseriøst, selvom der undervejs er tid til sjov og ballade.

Derfor griber Stig Kristiansen også hårdt fat om walkie talkien, der hænger ned fra bilen, så snart Idar Andersen bliver sendt ned af startrampen.

Den 23-årige normand har heller ikke tilbagelagt mange meter, før han får sin sportsdirektør i øret.

- Der kommer et skarpt højresving om 300 meter. Der skal du ud af bøjlen. Og pas på huller i vejen den næste kilometer. Hold dig gerne nær de hvide linjer på vejen, lyder det roligt, men tydeligt fra Stig Kristiansen.

Den type af meldinger falder i en lind strøm i løbet af den knap 32 kilometer lange enkeltstart.

Ude for at indsamle data

Og det er ikke uden grund, at Idar Andersen skal holde ekstra godt øje med vejen og ruten.

Han er nemlig ikke bare ude for at køre så hurtigt som muligt.

I stedet er planen, at Idar Andersen skal indsamle så meget information som overhovedet muligt. Det skal efterfølgende videregives til holdets kaptajn, Tobias Johannesen.

Men ude på den småkuperede rute har Idar Andersen god fart i cyklen. Faktisk går det så stærkt, at han midtvejs på ruten indhenter Lotto-rytteren Carlos Barbero - til stor begejstring i bilen.

- Du skal knuse Lotto-manden! Kom så!, udbryder Stig Kristiansen, inden Kurt Asle Arvesen grinende tilføjer "hej hej", da Idar Andersen sniger sig forbi Lottorytteren.

Alting er tilrettelagt

De to tidligere ryttere hygger sig tydeligt, og det skyldes blandt andet, at alvoren først indtræffer senere på dagen, når holdets kaptajn skal afsted.

Men selvom tonen undervejs er overraskende løssluppen, er der styr på tingene. Detaljerne er tænk igennem.

Blandt andet derfor hænger der også et billede på bagsædet, hvor mekanikeren normalt sidder. Det illustrerer tydeligt, hvor de forskellige rytteres reservecykler hænger på taget.

De er placeret ud fra, hvor de er nemmest og hurtigst at få ned. Derfor har nummer 81, Tobias Johannessen, også fået den bedste placering på taget.

I mål inden for tidsgrænsen

Idar Andersens cykel er placeret lige over chauffør Kurt Asle Arvesen, men den kommer aldrig i brug.

En enkelt gang på ruten skæver sportsdirektørerne tilbage på bagsædet, hvor et par ekstra hjul ligger. Men det er også det nærmeste et cykelskifte, vi kommer, mens Idar Andersen er ude på ruten.

Den 23-årige Uno-X-rytter triller i sikker stil i mål. Med ømme stænger, hovedet fyldt med vigtig viden og inden for tidsgrænsen.

Nu skal han hurtigt få videregivet den indsamlede information. Imens kører Kurt Asle Arvesen og Stig Kristiansen tilbage mod restepladsen.

Fokus er nu rettet mod Tobias Johannessen.

TV 2 SPORT sad med i Uno X-bilen under enkeltstarten på Criterium du Dauphine. Video: Oliver Orup Kristensen

Få timer senere kan Uno-X så gøre status. Idar Andersen slutter som nummer 133 - knap fem og et halvt minut efter løbets vinder, Filippo Ganna.

Holdets kaptajn, Tobias Johannessen, slutter som nummer 28 - godt to minutter til Ganna. Et resultat, det unge stortalent efterfølgende er fint tilfreds med.