Tour de France

Fra første til sidste håndtryk: Sådan kom Touren til Danmark

Tour de France begynder om kort tid i Danmark. Det er kulmination på mange års arbejde, som du kan få et overblik over her.

Vejen, der har ført verdens største cykelløb til Danmark, har været lang, bumpet og med afstikkere undervejs.

Når Tour de France i år begynder på danske veje, sker det 26 år efter, de første møder blev afholdt.

Her kan du komme med på turen fra idé til realitet.

Sådan kom Touren til Danmark

  1. 1996

    1. Første håndtryk

      Foranlediget af Bjarne Riis' Tour de France-sejr bliver der oprettet en dansk komité, der har til opgave at få verdens største cykelløb til Danmark.

      I forbindelse med et 6-dagesløb i Herning holder erhvervsmanden Georg Sørensen i oktober 1996 det første møde med Jean-Marie Leblanc, chefen for Tour de France. Det gør han på vegne af den nyoprettede initiativgruppe.

      Ifølge Georg Sørensen er det meget realistisk, at Touren kommer til Danmark inden for få år.

  2. 1997

    1. Messecenter Herning som ramme

      Den danske Tour de France-komité fortsætter møderne med Jean-Marie Leblanc.

      Parterne diskuterer en mulig Tour-start i Herning. Den danske plan er, at byens messecenter, som Georg Sørensen er chef for, skal være startdestination for cykelløbet.

  3. 1998

    1. "Touren kommer til Danmark"

      Den danske Tour de France-komité sender en officiel ansøgning til ledelsen for det franske løb. De vil have Touren til Jylland i 2002.

      Samme år bliver det danske hold Team Home Jack & Jones præsenteret med hjemlige stjerner som Brian Holm og Jesper Skibby.

      Det puster yderligere til drømmen om et Tour de France i Danmark.

  4. 1999

    1. Drama i dansk komité

      Der opstår dramatik i den danske Tour de France-komité. Det sker, da formand Niels Nygaard forholder sig kritisk til oprydningen af doping i sporten.

      Komitéen har opstillet oprydning som et krav for at ville afholde Touren i 2002.

      Men det går for langsomt, mener Niels Nygaard. Han udtaler, at der skal ske 'et lille mirakel', før Danmark er interesseret i løbet.

      Det er de øvrige medlemmer i komitéen uenige i.

      - Der må ikke være tvivl om, at Danmark seriøst mener det her kandidatur, siger Georg Sørensen, der vil indkalde til hastemøde.

      Ud over Georg Sørensen og Niels Nygaard er Preben Kragelund, Peder Pedersen, Jesper Worre, Bjarne Eklund, Morten Mølholm Madsen og Lars Lundlov centrale medlemmer i komitéen.

  5. 2000

    1. Ingen dansk Tour-start

      Danmark får ikke glæde af Tour de France i 2002. I stedet offentliggøres det, at løbet skal begynde i Luxembourg.

      Heller ikke et senere forsøg på at tiltrække løbet i 2004 bliver med succes.

  6. 2001

    1. København kommer på banen

      Den danske drøm om at tiltrække Tour de France er ikke opgivet. Faktisk er både København og Herning interesseret i at lægge asfalt til starten.

      Kulturborgmesteren i København, Martin Geertsen fra Venstre, fortæller, at han vil have løbet til den danske hovedstad.

      - Det ville være godt, hvis københavnerne og danskerne i almindelighed får lov at opleve det på nærmeste hold, siger Martin Geertsen.

      Den danske interesse forholder Tour de France-chef Jean Marie Leblanc sig positivt til:

      - Det glæder mig at høre, at Tour de France igen er populært i Danmark. For nogle år siden var det jo ikke så populært, siger løbsdirektøren.

      - Allerede for nogle år siden modtog vi en henvendelse fra Herning om at arrangere Tour-starten. Det var Georg Sørensen, der var nede for at snakke med os. Vi skrinlagde tanken i kriseårene, men nu, hvor Touren igen er populær, siger København så: ”Kan vi arrangere Tour-starten engang?” Men jeg kan hverken sige ja eller nej nu.

  7. 2003

    1. Herning og hr. Sørensen

      Herning tager førertrøjen i forhold til at få en Tour de France-start til Danmark.

      I bestræbelserne på at få løbet til heden arbejder Georg Sørensen med egne ord 'bag kulisserne'.

      Direktøren for Messecenter Herning rejser til Frankrig under Tour de France for at se, hvordan løbet afholdes.

      Det glæder arrangørerne, der vil rejse til Danmark for at se på mulighederne for en Tour-start i det jyske:

  8. 2004

    1. Danskerne skal "belønnes"

      Den 19. september 2004 rejser Jean-Marie Leblanc, chefen for Tour de France, til Herning.

      Her diskuteres en mulig start i Danmark i 2008. En prolog og yderligere ”en eller to etaper” er på plakaten. Efterfølgende afholdes der et fælles pressemøde, som for alvor tyder på, at Touren kan være på vej til heden.

      Her siger Leblanc, at han 'håber', at løbet kan komme til Danmark.

      - Jeg føler, at vi skal belønne danskerne for det, de i flere år har givet til Tour de France.

  9. 2005

    1. Død dansk drøm

      Christian Prudhomme erstatter Jean-Marie Leblanc som chef for ASO, der ejer Tour de France. Og det er skidt nyt for Danmarks Tour-chancer.

      For Christian Prudhomme afviser nemlig at lade løbet starte i Herning. Den lange transport fra Danmark til Frankrig er den afgørende knast, siger han.

      Det er Georg Sørensens gode forbindelse til Jean-Marie Leblanc, der har tændt det danske håb.

      Og nu hvor den danske forbindelse til Tour de France-toppen er død, synes drømmen om at få verdens største cykelløb til landet det samme.

  10. 2011

    1. VM i København

      Den danske Tour de France-drøm har ligget stille i flere år. Til gengæld er det lykkes at tiltrække andre store løb.

      Over en uge i september 2011 afholder København verdensmesterskaberne i landevejscykling – og får stor ros for værtskabet.

  11. 2012

    1. Giroen i Herning

      Også i det vestlige Danmark er der succes med at tiltrække store cykelløb. Giro d’Italia starter i Herning, inden der køres yderligere to etaper i Jylland.

      Der er imidlertid ikke meget håb om at få Tour de France til Danmark, fortæller Tom Lund, formand for Danmarks Cykle Union, til BT i september.

      I mellemtiden er der begyndt at ske ting og sager. Den 12. juni har Joachim Andersen, foregangsmand for at få løbet til Danmark, nemlig skrevet en mail til den franske løbsleder Christian Prudhomme på vegne af den danske Tour de France-komité. De vil have Touren til København.

  12. 2013

    1. Møder...

      I 2013 er en dansk delegation for eksempel med til et møde i AIOCC (Association Internationale des Organisateours de Courses, red), ligesom der er danskere med til alle Tour de France-præsentationer de følgende fem år.

  13. 2014

    1. ... masser af møder

      Det bliver i det hele taget til en masse møder mellem den danske delegation og chefen for ASO.

      I løbet af to og et halvt år mødes ledende skikkelser fra Tour de France-komitéen med Christian Prudhomme seks-syv gange, fortæller Alex Pedersen, der sammen med Joachim Andersen er initiativtager.

      Herning er gledet ud af billedet som startby, efter de fik Giroen i 2012. Planen er, at Tour de France skal starte i København.

  14. 2015

    1. Fælles front fra politisk side

      Politikere fra Folketinget, regionerne og kommunerne holder møde og efterfølgende et fælles pressemøde.

      - Jeg er rigtig, rigtig glad for, at jeg i dag kan fortælle, at vi går efter at få verdens største cykelløb, Tour de France, i 2018, siger Troels Lund Poulsen, erhvervs- og vækstminister i Danmark.

      I samme ombæring meldes det ud, at ASO-direktør Christian Prudhomme kommer på besøg senere på året. Her spiser han en, viser det sig, afgørende middag på Marienborg, hvor også kronprinsen deltager.

  15. 2016

    1. Det afgørende tilbud

      Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen rejser til Belgien for at mødes med Christian Prudhomme i forsøget på at overtale ham til at lade Tour de France starte i Danmark.

    2. Jørgen Leth i Danmarks Tour-bud

      På et pressemøde i Paris indgiver Danmark et officielt bud på Tour de France-starten i 2019, 2020 eller 2021. Følgende video, som også produceres på engelsk og fransk, bliver vist til ASO-direktør Christian Prudhomme:

      Buddet lyder på de tre første etaper. Løbet skal starte med en tidskørsel i København og efterfølgende forbi Roskilde, Odense, Vejle og Sønderborg.

      Erhvervsministeriet, Sport Event Danmark samt de relevante kommuner og regioner er bag buddet.

    3. "Verdens største sportsevent"

      Lars Løkke Rasmussen besøger sammen med en dansk delegation ASO-direktør Christian Prudhomme og Tour de France for at lægge yderligere pres på for at få løbet til Danmark. Statsministeren er nemlig ikke i tvivl om, hvad løbet kan tilbyde landet:

      - Det er verdens tredje største sportsevent. Der er millioner, der følger med hver dag. Jeg tror, at de fleste danskere kender følelsen af at se Tour de France, høre Jørgen Leth og tænke: ”Jeg må se at komme på ferie dernede.” Og hvorfor skulle det ikke også gælde den anden vej?, spørger den danske statsminister.

  16. 2017

    1. Tour de France-arrangørerne vælger Bruxelles som startby til Tour de France i 2019. Danmark skal derfor håbe på 2020 eller 2021.

    2. "Hav tålmodighed"

      Christian Prudhomme besøger Danmark og diskuterer Grand Depart i København med blandt andre overborgmester Frank Jensen og erhvervsminister Brian Mikkelsen:

      Efter en planlagt middag er ministeren meget optimistisk.

      - Erhvervsministeren gjorde sit bedste for at overbevise mig om, at Touren skulle starte i København, forsikrer Christian Prudhomme efter måltidet uden at ville afsløre en dato for den endelige beslutning:

      - Hav tålmodighed, siger løbsdirektøren.

  17. 2018

    1. Gul trøje

      Tour de France-arrangørerne udnævner Nice som startby for løbet i 2020. Dermed er der kun 2021-udgaven tilbage at håbe på for de danske initiativtagere.

      Men her håber også Norge og Storbritannien at kunne huse starten på Tour de France.

    2. Jensen er optimistisk

      Flere danske politikere og initiativtagere besøger igen Tour de France og ASO-direktør Christian Prudhomme i et sidste forsøg på at overbevise ham om at lade løbet starte i Danmark i 2021.

      Blandt andre Københavns overborgmester, Frank Jensen, sidder i løbsdirektør-bilen med Prudhomme på en etape:

      - Jeg tror, vi er ved at have overstået, de udfordringer, der har været, lyder det optimistisk fra Frank Jensen, mens initiativtager Joachim Andersen siger, at Danmark står 'super godt' i kapløbet om at få Touren til landet

    3. Får gul førertrøje

      Senere på året gør Christian Prudhomme så den franske præsident, Emmanuel Macron, følge på et statsbesøg i Danmark. Her giver Emmanuel Macron en gul førertrøje i gave til Lars Løkke Rasmussen og siger, at han 'glæder sig' til at se Tour de France i København 'om nogle år'.

      Regeringen sætter 17 millioner kroner af på finansloven til at afvikle de første tre etaper af Tour de France i Danmark i 2021.

      - Når vi sætter penge af på finansloven, er det, fordi vi tror på, at de bliver brugt, siger Lars Løkke Rasmussen, der desuden vil planlægge sin ferie efter at være hjemme de tre dage i juli 2021 og opfordrer cykelglade danskere til at gøre det samme.

    4. Fik startsnor af Prudhomme

      Joachim Andersen, der var en af idémændene bag Tour-starten, har efterfølgende forklaret, at han også fik en startsnor af Christian Prudhomme under mødet.

      Dér vidste ham, at den var hjemme.

      - Han ville give mig hånden, og jeg gav også min hånd til ham. Så tænkte jeg, at det var mærkeligt, da der var et eller andet, der kløede eller stikkede i min hånd. Jeg kiggede ned og tænkte: ’Hvad pokker var det?’ Han forklarede så, at det var en del af startsnoren fra Tour-starten i Düsseldorf, og at det så rigtig godt ud i forhold til at få Tour-starten til Danmark.

  18. 2019

    1. Det sidste håndtryk

      Københavns overborgmester Frank Jensen og ASO-chef Christian Prudhomme giver hinanden et sidste håndtryk og offentliggør, at Danmark skal lægge asfalt til de første tre Tour de France-etaper i 2021.

  19. 2020

    1. Tour-start udskudt med et år

      Starten blev dog ikke i 2021, som først var antaget og aftalt.

      Coronapandemien udskyd hele sportsåret, og derfor kunne den daværende overborgmester i København Frank Jensen meddele 3. august 2020, at Touren ville blive rykket til 2022.

      - Jeg er glad for, at det er lykkedes at sikre en dansk Tour-start i 2022. Vi er mange, der har glædet os til at få Tour de France til Danmark næste år, og nu må vi desværre vente lidt længere. 

      Dermed ville der måde være plads til EM i fodbold i 2021 og Tour-start i 2022.

    2. Asgreen jublede over udskydelse af dansk Tour-start

      Kasper Asgreen forklarede, at han ikke nødvendigvis så det som negativt, at Tour-starten blev udskudt.

      - Jeg synes, det er super fint, at det ikke kolliderer med OL. Så man ikke skal vælge mellem en Tour-start i Danmark, hvilket jo desværre nok ikke kommer til at ske mere end én gang i den tid, hvor jeg er cykelrytter. Det vil i hvert fald overraske mig meget.

      - Umiddelbart så ser jeg det kun som en fordel for os, at det bliver rykket et år med den situation, vi står i med OL, sagde Kasper Asgreen til TV 2 SPORT.

    3. Her er arvtageren for Tour-starten i Danmark

      En uge senere kom det frem, at det blev Bretagne-regionen i det nordvestlige Frankrig, der kommer til at overtage Tour-starten fra Danmark i 2021.

  20. 2021

    1. Tour-chefer på besøg i Danmark

      Med knap et år til den danske Tour de France-start var arrangøren på inspektion i de fem byer, hvor der skal være enten start eller mål.

      Det drejede sig om København, Roskilde, Nyborg, Vejle og Sønderborg, der i den uge fik besøg af de ansvarlige chefer fra arrangøren ASO, Amaury Sport Organisation.

    2. København fik overrakt specielt trofæ

      Det var et kæmpestort moment for dansk cykling, da Jonas Vingegaard modtog trofæet for andenpladsen i årets Tour de France.

      Men han var ikke den eneste dansker, der fik overrakt et trofæ på den ikoniske scene på Champs-Élysées.

      Det såkaldte "Grand Départ"-trofæ blev nemlig overrakt til Københavns overborgmester og formand for Grand Départ Copenhagen Denmark, Lars Weiss.

      - Det er stort. Trofæet er jo symbolet på, at mange års hårdt slid for rigtig mange mennesker er lykkedes, og at vi nu endelig får Tour de France til Danmark, siger Lars Weiss til TV 2 SPORT.

    3. Tour de France-ruten bliver præsenteret

      14. oktober blev den endelige Tour de France-rute i Danmark præsenteret, og med det samme var der fokus på Storebæltsbroen på 2. etape.

      Det var det også hos den dobbelte forsvarende Tour de France-vinder, Tadej Pogacar, der både frygter og glæder sig til 2. etape over Storebælt.

      - 2. og 3. etape er ret skræmmende med en bro og mulighed for sidevind. Jeg håber, jeg er på det rette sted på det rette tidspunkt (inden og på broen, red.).

    4. Kronprinsen blev rørt og stolt til Tour-præsentation

      Ved præsentationen var kronprins Frederik også til stede.

      Og selvom det måske ikke var til at se i momentet, var Kronprinsen rørt over begivenheden.

      - Det er en stolt dag for Danmark og for cykelsporten i Danmark. Det rører mig også, at vi endelig har fået tre starter til Danmark forskellige steder i Danmark, og at man også har en ankomstby i Frankrig, som jeg kender særdeles godt, fordi det er min fars barndomsområde.

    5. Dronningens nytårstale ramte plet hos Tour-bossen

      Da Dronning Margrethe holdt nytårstale skabte det stor begejstring flere steder i Frankrig.

      Majestæten nævnte i sin tale til nationen den kommende Tour de France-start med tre etaper i Danmark til sommer, og talen nåede hurtigt frem til Tourens løbsdirektør, Christian Prudhomme.

      På mobiltelefonen tikkede det ind med beskeder fra Danmark med billeder af dronningens tale affotograferet fra tv.

      - Vi var beærede over dronningens tale, og at hun talte om sport, om Touren og Grand Départ i Danmark. Det er stort for jer, det er stort for os. Det er fantastisk, siger Christian Prudhomme.

  21. 2022

    1. Dette er en af hovedårsagerne til, at Tour-boss forelskede sig i Danmark

      Onsdag 23. marts var der præcis 100 dage til Tour de France-starten i Danmark.

      Løbsdirektør Christian Prudhomme var derfor på rundtur i Danmark for at se, om Danmark og hovedstaden, København, var klar til den såkaldte Grand Départ, som åbningsetapen på verdens største cykelløb kaldes.

      Han besøgt blandt andet en af pylonerne på Storebæltsbroen.

  22. 2022

    1. Tour de France starter i Danmark

      Det store franske etapeløb begynder i Danmark med en 13 kilometer lang enkeltstart i København.

      Derefter køres 2. etape fra Roskilde til Nyborg, inden rytterne runder af med en etape fra Vejle til Sønderborg.