Tour de France 2022: 5. etape
Rytterne skal over de frygtede brosten, når der skal køres 155 kilometer fra Lille til Arenberg.
FAVORITTER OG ANALYSE
Favoritter
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Mathieu van der Poel, Mads Pedersen
⭐️⭐️⭐️⭐️ Wout van Aert, Stefan Küng
⭐️⭐️⭐️ Jasper Philipsen, Alexander Kristoff, Peter Sagan
⭐️⭐️ Max Walscheid, Hugo Hoffstetter, Jasper Stuyven
⭐️ Fabio Jakobsen, Caleb Ewan, Alberto Bettiol
Favoritter opdateret 4/7
Nøglepunktet
Den første brostenspavé med omkring 75 kilometer til mål. Derfra er det game on. Er du allerede på bagkant efter det stykke, bliver det svært at komme tilbage, for brostensstykkerne kommer igen og igen og med korte mellemrum. Man skal være fremme og på forkant.
Taktikken
Det er sådan en dag, hvor rytterne naturligt er tændte, men sportsdirektørerne har også en stor rolle. Rytterne skal pumpes op til krig, for det bliver det derude. Det har vi set utallige gange før. Og farerne er uhyggeligt mange på brostenene: Styrt, punkteringer, blive sat af.
Mange kan vinde etapen. Sprinterne kan selvfølgelig vinde, men det kan også være stærke ryttere, der normalt ikke vil kunne vinde en flad etape.
Det handler slet og ret om at være et røvhul, undskyld sproget. Man kan ikke bare sige, at man vil følge med og se, hvordan det går. Dem, der tager initiativet, får noget ud af det. Dem, der rammer pavéerne først og tager styringen. Du skal samle holdet som en enhed frem til brostensstykkerne, og klassementsrytterne skal have stærke ryttere omkring sig.
Holdet omkring holdet er på sådan en dag ekstraordinært vigtigt. Holdene vil formentlig have hjælpere stående klar ved alle pavéer med nye dæk. Jeg tænker endda, de på dén dag kalder ekstra hjælpere ind til netop dén opgave.
Vinden kan også blive en faktor. Eventuel sidevindskørsel vil så blot være en ekstra stressfaktor, der stiller sig i kø med alle de andre stressfaktorer. Men det vil faktisk også kunne gøre løbet mindre stresset, hvis der sker splittelse i feltet inden første brostensstykke – så det ikke er 176 ryttere, der rammer første stykke samtidig.
Betydning for klassementet
Kun til denne etape vil jeg bruge klichéen: ”Man vinder ikke Touren i dag, men man kan tabe den”. Dagens etape kan få enorme konsekvenser for klassementsrytterne.
Det handler om at komme helskindet igennem og undgå styrt og tidstab. Det gør man bedst ved at sidde fremme i feltet. Det betyder også, at en rytter som Wout van Aert – på en etape, hvor han ellers ville være blandt de store favoritter – formentlig bliver bedt om at kaste personlige ambitioner over styr. Det kommer til at handle om kaptajnerne Vingegaard og Roglic. Sådan bliver det også på de andre hold. Alt for kaptajnerne.
Ruten
Uanset forholdene bliver det en spektakulær dag, som slutter i Arenberg lige før indgangen til det legendariske brostensstykke, vi kender fra Paris-Roubaix.
Der er så mange eksempler på, hvor stor betydning sådan en rute kan have.
2010. Fränk Schleck, der blev nummer fem i Touren året inden, styrter på brostenene og ødelægger sin skulder. Et bevis på, hvor uheldig man kan være på sådan en etape. Hvor lidt der skal til.
Jeg husker også tydeligt, da Jakob Fuglsang hjalp kaptajn Nibali til kæmpe triumf i 2014. De blev nummer to og tre på etapen og kørte flere rivaler ud. Den dag var der i øvrigt også regnvejr, så det var den ultimative udgave sådan en etape. Faktisk er juli en af de måneder, hvor det regner med i Nordfrankrig, så sandsynligheden for våde brosten er til stede, og det er virkelig noget, rytterne frygter.
Flere af pavéerne på denne etape kender vi fra Paris-Roubaix. De har valgt flere af de hårdere og længere stykker.
Du har brostenspaveerne fordelt over hele afslutningen – og hver eneste sektion er virkelig afgørende for, om du mister tid. Kommer du for langt tilbage på et stykke, kan feltet splitte, og du kan havne bag en forkert gruppe - eller endnu værre: Du kan styrte.
Etapen slutter i udkanten af Arenberg. Alle, der ser Paris-Roubaix, følger med i spænding, når de rammer Arenberg-skoven, men her er målet altså. Det bliver et spektakulært syn at se indgangen til Arenberg – hvilket sted at have en målstreg.
Men faktisk tror jeg, mange er glade for, at de ikke også skal køre netop det stykke.
Etapeprofil
Brostensstykkerne
- 77 km til mål: Villers-au-Tertre à Fressain (1,4 km)
- 60 km til mål: Eswars à Paillencourt (1,6 km)
- 54 km til mål: Wasnes-au Bac à Marcq-en-Ostrevent (1,4 km)
- 49,6 km til mål: Émerchicourt à Monchécourt (1,3 km)
- 46,5 km til mål: Monchécourt à Émerchicourt (1,5 km)
- 41 km til mål: Abscon (1,6 km)
- 34,5 km til mål: Erre à Wandignies-Hamage (2,8 km)
- 27 km til mål: Warlaing à Brillon (2,4 km)
- 23,5 km til mål: Tilloy-lez-Marchiennes à Sars-et-Rosières (2,4 km)
- 17 km til mål: Bousignies à Millonfosse (1,4 km)
- 10 km til mål: Hasnon à Wallers (1,6 km)
Læs alt om næste etape her: