Endnu et stort bjergslag venter i Alperne, når feltet skal køre de 166 kilometer fra Briançon til ikoniske Alpe d'Huez.

Etapeinfo (Briançon > Alpe d'Huez)

Dato
14. jul. 2022
Længde
165 km
Start
Kl. 13:19
Mål
Ca. kl. 18:13
Type
Bjerg

Se sendeplanen her

FAVORITTER OG ANALYSE

Favoritter

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Jonas Vingegaard, Tadej Pogacar

⭐️⭐️⭐️⭐️ Geraint Thomas, Romain Bardet

⭐️⭐️⭐️ Adam Yates, Nairo Quintana, David Gaudu

⭐️⭐️ Enric Mas, Alexey Lutsenko

⭐️ Alexandr Vlasov, Steven Kruijswijk, Thibaut Pinot, Valentin Madouas

Favoritter opdateret 14/7

Nøglepunktet

Er du sindssyg, en start op ad den modsatte side af Galibier fra i går. Hvis rytterne er lidt mærket efter dén etape – og det er de jo – bliver det modbydeligt.

Den vil afgøre, om det bliver en sejr fra et udbrud, eller om favoritterne vil køre om sejren i dag. Derfor ser jeg de første 33,5 kilometer til toppen af Galibier som helt afgørende for etapens udfald.

Den er kategoriseret i 23 kilometer, men nu er jeg jo selv cykelrytter, og når vi kigger på den her profil, kan vi sagtens kigge på profilen og tænke, at stigningen altså er 33 kilometer. Så er man ligesom i gang.

Taktikken

Jeg har svært ved at forestille mig, at udbruddet holder hjem i dag. Alpe d´Huez har så stor prestige og historie, så løbets bedste klatrere vil gerne være i position til at køre med om sejren. Det betyder samtidig, at jeg forventer et forholdsvis låst løb og en defensivt kørt etape, hvor der bliver venteleg inden finalen op ad Alpe d’Huez. Det er nok desværre det mest sandsynlige scenarie. Til sidst bliver der naturligvis kørt fuld gas til toppen.

Det er virkelig en dag, hvor klassementsrytterne kan bruge deres hold og sende løjtnanter ud til at skabe ravage. Det kan godt være, at løjtnanterne ikke bliver brugt til at skabe afstand mellem de allerstørste favoritter, men de kan bruges til at føre ind mod Alpe d’Huez, hvis man har sat en eller to ryttere i top-10, for op til foden af den afsluttende stigning kan tingene godt gå i stå.

Betydning for klassementet

Dagen i går har også givet nogle svar. De klassementsryttere, der mangler lidt i forhold til de allerbedste, vil prøve at komme de bedste i forkøbet i dag.

Alpe d´Huez er som finalebjerg nemmere end Col du Granon, som de sluttede opad i går. Til gengæld står den på Col du Galibier og Col de la Croix de Fer inden stigningen med de 21 hårnålesving.

De her monsterstore bjergetaper har jo desværre ry for at blive kørt defensivt, fordi de er så modbydelige. Klassementshold har det med at køre defensivt og sammen bare for at komme nogenlunde hen til bunden af Alpe d’Huez.

Jeg tror, Pogacar tager teten og vil vinde på Alpe d’Huez, for dén mangler han på sit flotte CV.

Ruten

For 70 år siden var Alpe d’Huez med i Tour de France for første gang. Det bliver selvfølgelig markeret. Der er så meget historie forbundet med bjerget, og i år laver de en tro kopi af Alpe d’Huez-etapen i 1986 – et af de mest episke slag – fra start til mål. Det gør bare Touren til noget helt specielt, og det udødeliggør sporten.

Dagen inden slaget i 1986 havde Greg Lemond endegyldigt detroniseret den femdobbelte mester Bernhard Hinault. På Alpe d’Huez kørte de to parløb op ad det mytiske bjerg, og så kørte Hinault først over målstregen – hånd i hånd med Lemond.

Feltet starter i udkanten af Briancon og begynder herfra Tourens længste opkørsel til toppen af Galibier, men i den modsatte retning af i går.

Det betyder, at feltet skal ned ad Galibier fra den side, de kørte op fra i går, og derfra en kort opkørsel til toppen af Telegraphe efterfulgt af nedkørsel til Saint-Michel-de-Maurienne.

Og der er mange nedkørsler. Alvoren af disse afhænger selvfølgelig af vejret. I tørvejr er der ikke megen fare på færde, men i dårligt vejr kan der sagtens komme huller og tidsforskelle. Også i klassementet. Nedkørsler bliver i det hele taget mere og mere brugt som en mulighed for angreb.

Her kører rytterne 15 kilometer i en let faldende dal mod bunden af Col de la Croix De Fer. Croix De Fer er et monster af en stigning på næsten 30 kilometer. Jeg har selv kørt den, og man tænker, at den ingen ende vil tage. Groft sagt er det bedste råd at tænke så lidt som muligt og bare træde. Det lyder klichéagtigt at tale om at tage én kilometer ad gangen, men det virkelig umuligt at overkomme bjerget, hvis du efter 1 kilometer har ondt i benene og tænker, at der er 29 kilometer tilbage.

I 2018 prøvede Kruijswijk at lave det helt store nummer på Croix de Fer. Hvis man har nogle forposter med løtjnanter, kan man forsøge at angribe og hente dem, så de kan føre dem til bunden af Alpe d’Huez. En mand eller to ude et udbrud kan gøre en kæmpe forskel.

Alpe d’Huez er som finalestigning et hårdt bjerg, men den er mere regulær end Col du Granon, som de kørte i går. Den er stejl, men det er langt fra det hårdeste bjerg i cykelsporten. Det er det mest kendte og har kæmpestor prestige og vil derfor være den mest prestigefyldte etape at vinde i år.

Endnu et stort bjergslag venter i Alperne, når feltet skal køre de 166 kilometer fra Briançon til ikoniske Alpe d'Huez. Video: Bo Bentsen

Læs alt om næste etape her: