Valgren risikerer kunstig hofte
Michael Valgren skal igennem undersøgelser om seks uger for at se, hvordan tilstanden er på hans hofte.
Michael Valgren er langsomt ved at komme sig efter sit slemme styrt i juni.
I løbet Route d’Occitanie røg danskeren ud over en skrænt og ødelagde blandt andet sit bækken og sit knæ. Han måtte efterfølgende gennemgå flere operationer og er i gang med genoptræningen.
Fredag var Michael Valgren ved en undersøgelse hos sin læge, hvor han fik taget røntgenbilleder. Her blev han undersøgt for det, der hedder nekrose, som er den medicinske betegnelse for celle- eller vævsdød.
- Man kan ikke se det endnu, men han (lægen, red.) sagde, at det godt kunne ligne, det var det. Man kan først se det efter tre til seks måneder. Det betyder, at der er et dødt punkt på knoglen. Hvis der er det, skal man have en kunstig hofte på et tidspunkt, fordi der ikke kommer blod ud til knoglen. Den dør stille og roligt, forklarer Michael Valgren til TV 2 SPORT, der har besøgt danskeren i Monaco.
- Det var der ved mig, kunne han se, men det ligner altid det samme her i starten. Man skal kigge igen efter noget tid. Det er, fordi man ikke bruger musklen og knoglen. Der kommer ikke blod til den. Jeg er ikke nervøs for det, for han sagde, at det ser ud, som det skal.
Kan man køre på cykel med en kunstig hofte?
- Det ved jeg faktisk ikke. Det tror jeg godt. Jeg ved det ikke, siger Valgren.
Vil ikke fokusere på det
Michael Valgren har blandt andet været hos en hoftespecialist, da han havde smadret sit bækken, og hoften ikke var på plads.
Det er nu den, som Valgren har været til undersøgelser med, men lægen troede ikke, der var nekrose.
- Vi skal bare holde øje og tjekke om seks uger igen. Men der er en risiko. Jeg tror, det er 15 eller 20 procent, der får en kunstig hofte, når de har været igennem sådan en operation, siger Valgren.
- Nu kan jeg ikke gøre til eller fra, så det gider jeg ikke fokusere på.
Foruden skaderne i hoften og bækkenet fik Valgren foretaget et indgreb i knæet, hvor både korsbånd, ledbånd og menisk var gået i stykker.