Ny trøje får kritik – men Mads P. er ligeglad
Den danske cykelstjerne forventer, at den "nye" pointtrøje nok skal vinde indpas hos fansene i fremtiden.
Den grønne pointtrøje har fået nyt design.
Tidligere har den prydet de franske landeveje med en neongrøn farve, men efter at sponsoren Skoda har skiftet farve på sit brand, har trøjen fået en mere mørkegrøn kulør.
Den nye pointtrøje debuterede ved det netop overståede Paris-Nice, og ifølge cykelmediet Cycling Weekly har farven fået en del kritik fra fans, ligesom flere af rytterne også er skeptiske ved farven.
Men den vogn hopper danske Mads Pedersen, der bar den nye trøje under Paris-Nice, dog ikke med på.
- Jeg er ligeglad. Skoda sponsorerer trøjen, og de bestemmer, hvad de vil have på trøjen. Jeg tror, at problemet, som folk har med trøjen, skyldes, at den gamle trøje har været der for evigt.
- Nu er den forandret, og selvfølgelig er det noget, folk skal vænne sig til. For at være ærlig synes jeg, det er en flot farve og en fed ny ting. Den er mere fornem og moderne, siger Mads Pedersen til Cycling Weekly.
Nedenfor kan du se forskellen på de to trøjer.
Mads Pedersen kørte i den nye pointtrøje på tre etaper i Paris-Nice, mens han tidligere har kørt i den gamle pointtrøje i blandt andet Vuelta a España.
Wright er skeptisk
Flere af Mads Pedersens kollegaer og konkurrenter deler danskerens holdning. Men blandt andre Bahrain Victorious-rytteren Fred Wright er mere skeptisk.
- Jeg synes, at førertrøjerne burde være så skinnende og farverige som muligt. Så måske burde den være limegrøn. Jeg kunne godt lide den gamle, siger han.
Den grønne pointtrøje er nok mest kendt fra Tour de France, men den bruges også i andre franske ASO-løb som Paris-Nice og Critérium du Dauphiné.
Det er dog fortsat uvist, om den nye trøje vil være at finde i Tour de France Femmes (kvindernes Tour de France, red.).