Sammenlignes med 80'er landsholdet: - De er Danmarks darlings

De danske Tour de France-ryttere er blevet allemandseje de seneste uger. Nu forklarer to brandingeksperter, hvad der gør dem unikke.

Vingegaards anden Tour de France-sejr er på sit højeste rundt omkring i det danske land.

Generelt har alle 11 danske Tour-ryttere i løbet af juli måned bidraget til den stødt voksende cykelfest i Kongeriget Danmark.

Vi bliver stolte af dem. Det betyder ekstremt meget. De har gjort, at de nu er talk of the country

Kenneth Cortsen, forsker i sportsøkonomi og sportsbranding

Ikke kun med ekstraordinære fysiske præstationer, men også med en åbenhed ved mikrofonerne. Det har gjort en forskel.

Det vurderer brandingekspert Simon Bastiansen, der nu er ansat som kommerciel direktør i DIF og Team Danmark.

- De er jo lidt blevet Danmarks darlings. Det er topprofessionelle gutter, der træner uhørt hårdt og målrettet. Og så kører de bare på i mere end 21 dage. Det afføder en enorm respekt fra befolkningen.

- Jeg kan ikke lade være at sammenligne dem lidt med 80'ernes fodboldlandshold. For de danske Tour-ryttere har også virket loose, i øjenhøjde og så joker de gerne lidt. De er ikke skolet som for eksempel mange fodboldspillere. De er oprigtige. Der er ikke det der store filter, og man kan stille dem alle spørgsmål.

Ă…rets Tour-danskere

  • Anthon Charmig, Uno-X Pro Cycling Team

  • Jonas Vingegaard, Team Jumbo-Visma

  • Christopher Juul-Jensen, Team Jayco AlUla

  • Jonas Gregaard, Uno-X Pro Cycling Team

  • Mads Pedersen, Lidl-Trek

  • Mattias Skjelmose,  Lidl-Trek

  • Mikkel Bjerg, UAE Team Emirates

  • Søren Kragh Andersen, Alpecin Deceuninck

  • Magnus Cort, EF Education-Easypost

  • Kasper Asgreen, Soudal Quick-Step

  • Michael Mørkøv, Soudal Quick-Step

Uddybende forklarer Bastiansen, at de danske ryttere nok også har vundet respekt ved at være så hårdføre.

Cykelryttere er netop ogsĂĄ kendetegnet ved at have et andet syn pĂĄ smerte end normale mennesker.

- Deres hårdhed bliver hyldet. De vælter ned over skrænter og brækker knogler uden at brokke sig.

- På den måde kan tankerne jo ikke undgå at stryge over på fodbolden, hvor mange nemt kaster sig rundt. Det sætter lidt tingene i perspektiv.

Vi er stolte af vores danskere

Simon Bastiansen stĂĄr ikke alene i sin analyse.

Kenneth Cortsen, der forsker i sportsøkonomi og sportsbranding ved Professionshøjskolen UCN, vurderer også, at rytternes åbne adfærd har gjort, at folk i stuerne virkelig har taget danskerne til sig.

- Styrken ved et sportsbrand er blandt andet bestemt ved, i hvor stor en grad at rytterne bliver adopteret. Folk køber virkelig ind og omfavner rytterne og måden, de har udfoldet sig på. Det kan skabe grobund for et fantastisk forhold mellem fans og aktører.

Cortsen forklarer uddybende, at det er en selvforstærkende effekt, for Netflix-dokumentaren om sidst års Tour har også vækket interesse.

Det samme har sidste års start i Danmark og helt ekstraordinære resultater.

- Deres brede folkelige appel gør, at det ikke kun er cykelentusiaster, de trækker med. De kommer på alles læber i det danske samfund. De er allestedsnærværende. Alt handler om dem i de her dage.

- Identifikationsgraden ved rytterne er høj, og det gør, at vi får et forhold til dem. Vi bliver stolte af dem. Det betyder ekstremt meget. De har gjort, at de nu er talk of the country, for sport er en identifikationsmarkør.

EnestĂĄende resultater

Begge eksperter medgiver, at de danske rytteres inkluderende opførsel i interviews ikke kan stå alene.

Usammenlignelige resultater i løbet med danske briller er en hovedårsag til, at cykelsporten lige nu er på alles læber.

- Det er klart, at når vi snakker professionel sport og koblingen mellem det og branding, så er det første vigtige step, til at forandre tingene til noget bedre, sportslig performance og gode sportslige resultater, fortæller Kenneth Cortsen, inden han uddyber.

- Der må man sige, at danskerne, ikke kun i år, men også sidste år, virkelig har leveret. Vingegaards triumf, men også med andre danskere i gode roller, og dermed med Dannebrog påklistret i endnu større grad, startede allerede ved Tour-starten sidste år, og det kulminerede med triumfen i Paris med Vingegaard i den absolutte hovedrolle.

Med to Tour-sejre i rygsækken, et hav af veloplagte danske stjerner og en nation, der har forelsket sig i cykelsporten, ser det lyst ud for fremtiden.

Faktisk har dansk cykelsport mĂĄske aldrig set lysere ud. Der er bĂĄde diamanter i benene og foran kameraet. Hvilken kombination.