E-sport

Ændring af populært våben får kæmpe betydning, vurderer ekspert

Riflen SG553 bliver justeret i Counter-Strike, så den bliver mere på linje med de andre rifler. Det kan påvirke flere af stjernerne.

Du kan se Astralis-mousesport på TV 2 ZULU lørdag klokken 18.25

Natten til lørdag blev en liste med nye opdateringer i Counter-Strike: Global Offensive offentliggjort. Her fanger særligt én markant ændring øjet: Våbnet SG553, som også kaldes Krieg, bliver ændret, så effekten er mindre.

Det er vurderet, at våbnet - som især er brugbart på counterterrorist-siden – har været for stærkt sammenlignet med de andre rifler.

Ændringen kommer langt fra til at gå ubemærket hen, hvis man spørger TV 2 SPORTs e-sportsekspert Jacob ’Pimp’ Winneche, der selv er tidligere topspiller.

- Det får en kæmpe betydning, siger han eftertrykkeligt.

ESL Pro League, hvor Astralis i dag spiller semifinale, har dog valgt at afvikle de sidste kampe uden at tage opdateringerne i brug. Modsat har turneringen 'Flashpoint' valgt at fortsætte med de nye opdateringer, selvom de har afviklet et gruppespil og er i gang med playoff.

Astralis-spiller 'kan falde en smule i niveau'

Han understeger dog, at det ikke vil rykke på magtbalancen imellem holdene, men derimod få konsekvenser for nogle af de individuelle spillere.

- 'Brollan' fra det svenske hold fnatic har udmærket sig ved at være den vel nok bedste i verden med det her våben, og det bliver selvfølgelig svært for ham nu, hvis han ikke kan bruge det mere.

- Det samme gælder måske 'Magisk' fra Astralis. Det er ikke, fordi han er dårlig med en AK-47, eller de våben man normalt spiller med, men han har bare vist sig at være ekstraordinært god med den her SG. Så hvis den bliver taget fra ham, skal han omstille sig lidt, og så kan det potentielt være, vi ser ham falde en lille smule i niveau, forklarer eksperten.

Flere af spillerne har også kommenteret, at våbnets effekt ændres. På Twitter skriver føromtalte ’Brollan’ for eksempel ”Fuck. Kan man stoppe (karrieren, red.) i en alder af 17 år?”.

I den modsatte lejr finder man danske Finn ’karrigan’ Andersen, der skriver ”Farvel SG, haha”, mens den franske Team Vitality-spiller Dan 'apEX' Madesclaire skriver:

- Tak CS:GO! Virkelig, mange gange tak. Det rigtige Counter-Strike er tilbage.

- På tide, der blev gjort noget ved det

Våbnet er kendetegnet ved, at det modsat andre rifler har en scope-funktion. Med andre ord vil det sige, at spilleren kan zoome ind og derved bruge riflen på rigtig lang afstand.

- Våbnet var så godt, at når man købte det på terroristsiden, ville man for alt i verden undgå, at det kom over i hænderne på det andet hold på counterterrorist-siden.

Det danske storhold Astralis har som regel ventet med at købe det til sidste runde på terroristsiden, så de ikke har givet modstanderne en unødvendig fordel.

- Mange hold besluttede sig egentlig for ikke at købe det. Så det har været stærkt og overpowered i lang tid, og det var nok et eller andet sted på tide, der blev gjort noget ved det, siger Jacob ’Pimp’ Winneche.

Det er især på counterterrorist-siden, at SG’en har været særdeles effektiv at bruge – og den har ofte sat sit præg på spillet.

- Våbnet har vist sig at være for stærkt, hvis man har to-tre spillere på den forsvarende side med den her riffel. Der har det været for nemt at spille for defensivt og være langt tilbage på banen, så terroristerne ikke rigtig har haft mulighed for at angribe eller åbne banen op.

- Det er også et problem, fordi de fleste baner favoriserer den forsvarende side. Hvis man allerede før kampen har en fordel på counterterrorist-siden og lige pludselig også får det her våben i hånden, har det bare vist sig, at det er for svært at angribe for terroristerne, forklarer Jacob ’Pimp’ Winneche.

Flere ændringer med deagle i fokus

Flere andre våben bliver ligeledes revideret i den kommende tid, for eksempel AUG, deagle og bizon. Også en del maps kommer til at indeholde små ændringer.

Her er det specielt deaglen, der er blevet et samtaleemne i forhold til forbedringer. Man har således valgt at forbedre sigtet, når spillerne hopper og skyder på samme tid, ligesom det tager kortere tid at finde det præcise sigte, når spillerne er landet på jorden efter et hop.

Du kan læse om alle forandringerne her.