E-sport

CS-spillere føler sig misbrugt af arrangører

Counter-Strike-turneringen BLAST startede ikke rettidigt tirsdag. Det skyldtes en kortvarig strejke fra de deltagende hold, der ikke var tilfredse.

De skulle egentlig have spillet computer. Men i stedet valgte spillerne at strejke.

Det skete, da den første kvartfinale i den store Counter-Strike-turnering BLAST PREMIER FALLS blev spillet tirsdag aften mellem Team Vitality og Mousesports.

Vi vil ikke lade BLAST misbruge vores informationer mere

Pressemeddelelse, Counter-Strike-holdenes spillerforening

Spillerne nægtede at give turneringsarrangørerne lov til at optage deres stemmer og skærm, mens kampene var undervejs, fordi de ikke har fået svar på, hvordan optagelserne behandles.

BLAST valgte derfor ikke at sende kampen til at starte med. Men lidt senere gik kampene i gang med en melding om, at BLAST ville gå i dialog med spillerforeningen (CSPPA) om konflikten.

Et par timer forinden sendte CSPPA et officielt statement ud, hvor alle deltagende hold i turneringen - herunder danske Astralis - udtrykte en samlet holdning om problematikken.

- Vi spillere er skuffet over, hvordan BLAST har håndteret det her. Vi har prøvet at gå i dialog med dem, men det har de ikke responderet på. De efterlader os intet andet valg end at skride til handling.

- BLAST har givet analytikere tilladelse til at få adgang til vores samtaler under kampene, og det har ført til, at vores informationer er blevet videregivet i hele Counter-Strike-miljøet. Det er ikke fair for hold, der hele tiden prøver at vinde fordele ved at lægge forskellige fortrolige taktikker.

- Vi vil ikke lade BLAST misbruge vores informationer mere, og vi opfordrer dem til at gå i dialog med CSPPA, så vi kan finde en løsning, skriver holdene i brevet.

Holdenes kritik går altså på, at der ikke foreligger ordentlige forklaringer om, hvordan optagelserne af mandskabernes taktikker opbevares.

Kritikken er særligt møntet på dette års udgave af turneringen, da BLAST har implementeret en række nye tiltag, der skal gøre seeroplevelsen bedre ude i stuerne. Heriblandt at BLAST kræver, at spillerne giver dem lov til at optage deres skærm.

Arrangørerne forsvarer sig

En kritik, som turneringsarrangørerne altså først italesatte med et løfte om, at de ville gå i dialog med spillerforeningen.

Senere i en kort video på det sociale medie Twitter, hvor Produkt- og Oplevelseschef for turneringen, Nicolas Estrup, svarede på kritikken.

- BLAST er dedikerede til at give jer seere den bedste oplevelse. I stuerne, i arenaen og internt.

- Derfor arbejder vi hele tiden på at styrke infrastrukturen bag skærmene, så vi kan få jer tættere på spillerne og skabe de specielle øjeblikke i kampene, siger han i videoen.

Nu er status, at holdene venter på en officiel aftale om, hvordan informationerne opbevares.

Astralis endte med at tabe med 2-1 til NaVi, mens Team Vitality slog Mousesports 2-0.