E-sport

- Det er et drømmeunivers, siger ekspert efter Heroic-salg

En opsigtsvækkende handel i e-sportsverdenen har sendt det danske hold Heroic på norske hænder. Ekspert ser det som en god handel.

Counter-Strike og e-sport er populært som aldrig før. Men det har ikke toppet endnu.

Tirsdag blev det offentliggjort, at den norske e-sportsorganisation Omaken Sports Group har kastet adskillige millioner efter det danske CS:GO-hold Heroic.

Selvom der er tale om en stor millionhandel, er forsker i sportsøkonomi ved University College Nordjylland, Kenneth Cortsen, ikke overrasket.

- Det kommer ikke bag på mig - for det er det, prognoserne viser. Det er et drømmeunivers. Et markedsføringsmæssigt drømmeunivers, siger han.

Store virksomheder og organisationer kigger naturligvis efter at investere, hvor pengene kan tjenes hjem igen, og det kan de i e-sport.

- Det appellerer rigtig godt til de her unge segmenter. De yngre målgrupper har ikke så rodfæstede brandpræferencer. Du fanger dem tidligere og kan influere deres brandpræferencer og deres forbrugsmønstre, siger han.

Omaken-organisationen meddeler i en pressemeddelelse, at de har skrabet 150 millioner norske kroner sammen, der skulle finansiere hele e-sportssatsningen. Den præcise købspris af Heroic oplyses ikke.

Man har virkelig ikke været god til at forvalte det potentiale, der har været

Jacob "Pimp" Winneche, Counter-Strike-Ekspert

Amazon og Microsoft

Nogle af erhvervslivets tungeste sværvægtere i form af Amazon og Microsoft har allerede kastet sig over e-sport, og det har boostet sporten.

- E-sporten er drevet af, at nogle af de stærkeste brands har investeret i e-sport. Et eksempel er Amazon, som har investeret i Twitch (livestreamingplatform, red). Og Microsoft, som også lever af det relaterede forbrug, har investeret, siger han.

En af grundene til, at der bliver investeret mere og mere i e-sport, skal findes i, at det er så attraktivt. For mens der skal skrives millarder på checken, når en af de største fodboldklubber skal overtages, så er der helt andre muligheder i e-sport.

- Når der er nogle markeder, der er udtømt, så kigger man efter andre. Der kan e-sporten være grundlag for en fornuftig investering over tid, når priserne er blevet store for at komme ind andre steder i sportslandskabet, siger Kenneth Cortsen.

Hos CEO for Heroic, Erik Askered, er der glæde at spore efter handlen. Og så glæder han sig også over, at det nu er nogle andre, der kaster sig ind i e-sportsverdenen.

- Det er investorer, der ellers typisk investerer i tech eller andre brancher. De finder ud af, at det kan betale sig at investere i e-sport. Og det ser vi mere og mere af, siger han.

Det er ikke bare med salget af Heroic, men generelt i branchen at han oplever en stor opblomstring.

- Jeg har arbejdet med e-sport i et par år, og jeg er rigtig glad for at se den her udvikling, siger han.

- Det kan ikke blive værre

Ifølge TV 2 SPORTs CS:GO-ekspert Jacob "Pimp" Winneche er der rigtig mange, der gerne vil ind i e-sport, og derfor koster det, hvis man vil købe. Især hvis man vil købe et hold som Heroic.

- Du køber et hold, som er etableret i verdenstoppen. Året 2020 var langt bedre, end man turde håbe på. Man får et godt hold og en masse potentiale, siger han.

Mens Astralis har vist, hvor stort potentiale der er inden for e-sport rent kommercielt, kan det næsten kun gå en vej for Heroic ifølge Jacob "Pimp" Winneche.

- Deres brandmæssige værdi og brand er svagt. I Danmark er det egentlig okay, men det er ikke i nærheden af Astralis'. I udlandet har de et svagt brand. Det bliver svært at gøre det værre end de tidligere ejere. Man har virkelig ikke været god til at forvalte det potentiale, der har været.

Rent sportsligt kan spillerne på Heroic blandt andet se frem til at få bedre betingelser for at præstere med en større opsætningen omkring holdet og måske nye omgivelser.

I 2020 vandt Heroic blandt andet ESL One Cologne samt Dreamhack Open Fall. Det gav en plads som nummer et på verdensranglisten. Danskerne er nu dalet til en sjetteplads.