Peter Brüchmann: Dramatisk opgør venter i Brøndby - profiler kan forsvinde

16x9
- Foto: Anders Kjærbye / Scanpix Danmark

Store dramatiske opgør venter med Brøndbys nye plan. Store spillere forsvinder, medarbejdere kan flyttes og man flirter med arvesølvet.

Brøndby har lavet en ren tilståelsessag.

Peter BrĂĽchmann

Peter Brüchmann har beskæftiget sig med dansk topidræt i 30 år. Han var i ni år sportschef på BT og skabte Danmarks Sportsavis. Han var også ansvarshavende chefredaktør på BT og har været chefredaktør for TV 2's digitale arbejde. I dag har han sit eget firma, ’Brüchmann’, og laver bøger, foredrag, ledelsesudvikling og journalistik.

Klubben ved, at den ligger lavt på troværdighedens mange parametre. Dårlige økonomiske resultater, sportslig slingrekurs og en bestyrelsesformand, der offentligt underminerer sine ledende medarbejdere og stjernespillere under dæknavn.

Derfor har man lavet en tålmodig, realistisk otte års-plan, som blev præsenteret onsdag: Fire års økonomisk genopretning og stabil sportslig udvikling efterfulgt af mere konkrete sportslige ambitioner i de følgende fire år frem mod 2023.

Det er på mange områder en glimrende plan, men spørgsmålet er, om Brøndby kan udføre den.

Kan Jan Bech Andersen holde til tålmodigheden i udviklingen? Jeg mener, manden, der elsker at se John Terry omtalt i forbindelse med Brøndby. Manden, der formentlig synes, at det er en god ide, at Troels Bech tager sig en god snak med Tony Adams, mens Troels Bech høfligt taler om, at den kommende træner rent faktisk skal kunne træne og udvikle talenter og være ’træner af gavn og ikke kun af navn’.

Kan Brøndbys Masterclass blive Danmarks bedste? Jeg får altid de mest die-hard-blå-gule på nakken, når jeg konstaterer, at Brøndby er meget langt fra denne status i dag. Kan man blive bedre end bare FC Nordsjælland og FC København, der investerer mere og har et stort forspring? Og hvornår?

Kan direktør Jesper Jørgensen skabe den økonomiske turn-a-round, der er nødvendig? Ja, han kan skære omkostninger. Det er den letteste del i en turn-a-round. Men kan han stabilisere omsætningen? Og især skabe ny?

Brøndbys nye strategi har fokus på ordet 'fællesskabet' bedst udtrykt ved det, der måske er Danmarks mest markante fanopbakning
Brøndbys nye strategi har fokus på ordet 'fællesskabet' bedst udtrykt ved det, der måske er Danmarks mest markante fanopbakning Foto: Simon Læssøe / Scanpix Denmark

I den ligning flirter Brøndby lige nu med arvesølvet i en opsigtsvækkende plan om at outsource hele eller dele af den kommercielle afdeling. Den del er sprængfarlig, og den kommer jeg tilbage til.

En rygende ruinhob af ramponeret troværdighed

Men først et par ord om modtagelsen af Brøndbys strategiplan. Rivalerne havde kronede dage på sociale medier onsdag med den ’varme luft’ om bæredygtighed og fællesskab og ’ambitionen’ om en 5. plads. Masser af hånlige bemærkninger til en konkurrent, der økonomisk ligger ned.

Jeg har også set folk, der burde have forstand på fodboldens indercirkler kalde det defensivt og uambitiøst. Dele af disse analyser baserer sig på en uhyre overskuelig indsigt i en fodboldklubs maskinrum.

Brøndby står på et historisk overflødighedshorn af fejlslagne strategiplaner, der var ambitiøse. Brøndby har sat nordisk rekord i forceringer af noget, der ikke kan lade sig gøre og står på en rygende ruin-hob af ramponeret troværdighed. Fordi man var ambitiøse - og utålmodige.

Jeg har også set folk, der burde være forstandige sige, at akademi-spillere vil påvirke resultaterne negativt. Host. Så bliver den dybere indsigt næppe mere overskuelig.

De tre seneste ikke-FCK-mesterskaber var grundlagt på kombinationen af akademispillere og godt scoutede voksne. Både FC Nordsjælland, AaB og FC Midtjylland gjorde alt det, Brøndby har drømt om i 11 år, ved at ramme den rigtige balance.

Brøndby møder indenfor den nærmeste uge to gange FC København og kan ende med at stå i en pokalfinale med mulighed for at male Parken blå og gul
Brøndby møder indenfor den nærmeste uge to gange FC København og kan ende med at stå i en pokalfinale med mulighed for at male Parken blå og gul Foto: Jens Nørgaard Larsen / ScanpixDanmark

Kunsten er at præstere dette og så FORBLIVE en del af toppen. Det er den svære del.

Der er bestemt også byger af fans på sociale medier og sågar journalister, der har forstået sammenhængene. Men den danske sportsdebat glimter ikke ved sit høje niveau lige nu.

Det, som mange ikke forstår, er forskellen på at budgettere og have ambitioner. To af de tre nævnte klubber, AaB og FCN, var ikke i nærheden af at have en ambitiøs målsætning om mesterskab og de befandt sig på langt under det halve af det budget, som Brøndby pt. arbejder på. Men de havde kontinuitet, kultur og de rette nøglemedarbejdere.

Det er især den sidste del, der gør, at man kan udnytte sit budget til det yderste eller over det. Så kan man for min skyld kalde Troels Bech og Jesper Jørgensens ord ved præsentationen af strategiplanen for spin, floskler og varm luft. Det ændrer ikke ved, at de baserer sig på en korrekt analyse.

Det gjorde AaB, FC Nordsjælland og FC Midtjylland rigtigt

Det var personer som Morten Wieghorst, dernæst Kasper Hjulmand, Jan Laursen, Flemming Pedersen og bag dem Allan K. Pedersen, der udviklede organisation, kultur og spillere til at levere det rigtige. Det var Claus Steinlein, Glen Riddersholm, Brian Priske og mange flere, der udgjorde kontinuitet, akademi-tanker og kultur i FCM, selv om de endte med at skilles i uenighed. Og der er en temmelig tyk rød tråd i Aalborg, tydeligst ved Poul Erik Andreasens rolle, men også på flere niveauer i ledelsen. Man laver positive regnskaber, tænker langsigtet og har masser af is i maven.

Alt det har Brøndby lært af. Og klubben skal have ros for at indse, hvor man har fejlet.

Ja, Brøndbys sponsorindtægter er alt for lave. Ja, Brøndbys transferbudgetter er misforvaltet. Fordi man hverken har haft den rette kultur, de rette personer eller den rette kontinuitet. Og den store synder her er ikke Per Rud, der var vant til at handle i Netto, men blev sendt i Harrods af Jan Bech Andersen og Aldo Petersen, der blev grebet af Bechs mange penge og nærmest stod udenfor døren og råbte ’køb en spiller, køb en spiller’.

Synderne er de personer, der har forsøgt at forcere lige fra Per Bjerregaard over Jesper Kasi Nielsen til Jan Bech Andersen.

Jeg kommer tilbage til alle problemerne med at udføre den nuværende plan. Men først lige endnu et argument for, hvorfor tålmodigheden er rigtig.

Brøndby ligger anslået på 70-80 mio. kroner i budget for løn- og afskrivninger. Hvis man skal forstå spændet mellem rivalerne, så fører FC København med ca. 100 mio. kroner, mens AaB har præsteret virkeligt flot på den præmis, der hedder 26-28 mio. kroner.

Daniel Aggers kontrakt udløber til sommer. Hvis han vælger at stoppe karrieren, vil han sammen med andre udløbende kontrakter frigøre mange lønkroner i Brøndbys budget
Daniel Aggers kontrakt udløber til sommer. Hvis han vælger at stoppe karrieren, vil han sammen med andre udløbende kontrakter frigøre mange lønkroner i Brøndbys budget Foto: Claus Fisker / Scanpix Denmark

FC Midtjylland ventes at passere Brøndby til sommer, når Johan Elmanders, Daniel Aggers og flere andre kontrakter løber ud. Men der vil gå en rum tid, før Brøndby vil blive udfordret i top 3. Klubber som AGF, OB, Esbjerg, Randers, m.fl. opruster i kampen om de kommende slutspilspladser, men selv hvis Brøndby lander på at bruge 60-65 mio. kroner på lønninger, vil man have en margin på 10, måske 15 mio. ned til forfølgerne. I hvert fald de kommende år. Så Brøndby vil have et vindue at bremse op og lave turn-a-round.

Og så har Brøndby altså de seneste år præsteret en 4. og en 3. plads og har både sølvmedaljer og en pokalfinale med Parken i fuldt blågult ornat indenfor rækkevidde.

Med den analyse på lystavlen kunne man sagtens have vist ’ambition’ og skrevet ’medaljer’ i strategiplanen. Men i analysen ligger jo netop også, at Brøndby ikke har været dygtige nok til at forvalte sit budget. Ikke har været dygtige nok til at ’udvikle mennesker’, som er et andet element i strategiplanen.

Kan de så udføre den?

Og tillad mig så at slå noget fast med så store søm, som det er mig muligt. Og jeg vil klippe dette afsnit ud og lægge det på sociale medier, når nogen – og det vil givetvis ske – tillægger mig et lighedstegn mellem min ros til strategiplanen og min tro på, at Brøndby rent faktisk kan udføre den.

En meget stor del af forudsætningen ligger på Troels Bechs skuldre. Kan Brøndby scoute bedre end de andre? Man må i endnu højere grad se andre løbe med Daniel Amartey og Rasmus Falk-typerne, når man konkurrerer. Man kan føre samtaler med Jonas Borring som en slags voksen konsolidering af det sportslige niveau, men må måske trække sig på lønniveauet, fordi man har ’is i maven’ og vil være økonomisk troværdig.

Troels Bech skal levere på både forbedret talentudvikling, dygtig scouting for færre penge og den rigtige træner. Meget ligger på sportsdirektørens skuldre
Troels Bech skal levere på både forbedret talentudvikling, dygtig scouting for færre penge og den rigtige træner. Meget ligger på sportsdirektørens skuldre Foto: Bax Lindhardt / Scanpix Denmark

Man kan kigge på Andreas Christensen, Pierre-Emile Højbjerg, Daniel Wass, Daniel Agger, Riza Durmisi og Jannick Vestergaard på det nuværende landshold og sige, at det er Brøndbys arvemasse. De kommer som rygraden hos de gamle Europamestre fra Brøndbys udvikling. Fint nok og helt korrekt. Men hvor lang vej er der derhen. Formentlig fem, måske de fulde otte år i strategi-perioden.

Da Ståle Solbakken, Johan Lange og Sune Schmidt-Nielsen kiggede på årgangene i FCKs School of Excellence for et par år siden, indså man, at man skulle satse på de spillere, der var 15 år eller derunder – og dermed sætte forventningerne efter rigtigt udviklede spillere på et fokus, der hedder tre-fem år. Og altså ikke noget med, at ’nu investerer vi og så øger vi antallet af spilleminutter fra egen-udviklede spillere næste år.’

Alene derfor er der brug for store mængder af tålmodighed.

Helt afgørende bliver også det organisatoriske og magtbalancen i Brøndby. Det skal jeg ikke trætte jer med i dag. Hvis du vil dybere ned i det, man kalde Brøndbys ’mange Bech’e små’ med Jan Bech, Troels Bech og Morten Albæk, kun du læse om det i min kommentar fra sidste uge.

Og pludselig dukkede Aldos gamle plan op

Et interessant element i Brøndbys plan er, hvordan man vil stabilisere omsætningen eller gerne øge den.

I 2014 arbejdede Aldo Petersen med en plan om at outsource det kommercielle salg til den tyske virksomhed, UFA, der arbejder med fodboldrettigheder marketing og kommercielle rettigheder i fodboldens verden. Firmaet er baseret i Hamburg og arbejder med flere tyske klubber.

Dengang i 2014 røg Aldo Petersen ud af bestyrelsen, og planen blev taget af bordet af den nye bestyrelse med bemærkninger om, at man da ikke sælger arvesølvet. Et samarbejde med UFA vil indebære, at UFA ville skulle sælge Brøndbys kommercielle rettigheder, sponsorater, stadionnavn og eventuelt andre ting. Især stadionnavnet vil være en rød klud for mange af Brøndbys fans, der frygter at skulle gå til fodbold på ’Plenti Park’ eller ’Hörkram Arena’.

Det interessante er, at planen nu er dukket op igen. Lige nu ønsker Brøndby ikke at kommentere sagen.

Men mine oplysninger handler om, at man lige nu er langt fremme med en 5-års aftale, hvor Brøndby fra sommeren i år og fem år frem lader UFA stå for alle kommercielle aktiviteter. Det ville kunne indbringe Brøndby 10 mio. kroner i engangsbeløb, men det vil også indebære, at Brøndby fremover skal aflevere 20 procent af de indtægter, der kommer.

Det vil sige, at hvis UFA fra et kontor på Amager kan øge Brøndbys kommercielle indtægter fra sponsorater fra de nuværende cirka 40 mio. til 50 mio. kroner, så vil resultatet bare være status quo, fordi Brøndby skal aflevere ti mio. kroner til UFA. Så hvis man går videre med denne plan, skal der altså virkelig trædes på speederen, før det giver gevinst.

Organisatorisk kan planen også indebære, at en række medarbejdere outsources eller for nogles vedkommende afskediges. Hvem kommer med over til UFA? Hvem er der ikke plads til? Denne spekulation fylder en del på gangene i Brøndby netop nu, hvor en række medarbejdere er bekendt med tankerne.

Aldo Petersen havde to markante planer om Brøndbys Masterclass og outsourcing af kommercielle rettigheder til UFA. Nu kan begge dele ende med at blive centrale i Brøndbys nye strategi
Aldo Petersen havde to markante planer om Brøndbys Masterclass og outsourcing af kommercielle rettigheder til UFA. Nu kan begge dele ende med at blive centrale i Brøndbys nye strategi Foto: Christian Liliendahl / Scanpix Denmark

En aftale med UFA kan være en kortsigtet gevinst

UFAs danske repræsentant i Danmark er Steen Leth-Jørgensen. I dag har UFA f.eks. et samarbejde med Divisionsforeningen i håndbold om salg af liga-navne, gulvreklamer, hospitality og tv-spots før og efter livetransmissioner. I det samarbejde betoner Steen Leth-Jørgensen, at UFA får et ansvar for den kommercielle udvikling af ligaerne. Og UFAs direktør Karsten Mahlmann er kendt for stor veneration for det danske marked.

Paradokset for den nye bestyrelse vil være, hvis både Masterclass og et samarbejde med UFA placeres helt centralt. Det var to af de planer, som i den grad havde Aldo Petersens fingeraftryk.

Fra denne stol at se harmonerer Masterclass-satsningen kolossalt godt med Brøndbys historie og værdier, og den er rigtig, fordi den er langsigtet og har fokus på et stærkt Brøndby i en stor fremtid. Men den vil foregå i ekstremt hård konkurrence om talenterne.

UFA-planen synes til gengæld mere kortsigtet, fordi den baserer sig dybest set på en kortsigtet gevinst med 10 mio. i kassen – og så en tro på, at Brøndby ikke selv kan skabe vækst i sin kommercielle forretning. Hvordan harmonerer det med ’fællesskabet’ og det nære salg til de sponsorer, der brænder hver dag for Brøndby.

Desperation eller en gamechanger

Man kan vælge at se tankerne om en outsourcing til UFA som en offensiv gamechanger, der kan flytte Brøndby dramatisk. ’Brøndby SKAL jo lede efter en gamechanger, og de kommercielle indtægter er speederen i en fodboldklub’, som en person med indsigt i både aftaler med UFA og fodboldforretninger formulerer det.

Omvendt er det ’hjertekulen’ i en fodboldforretning, som en konkurrent beskriver det. Flere klubber har outsourcet catering, sikkerhed og andre ting, men vægrer sig ved at give arvesølvet, som sponsorer og samarbejdspartnere er, væk. Og tilmed kan Brøndby i erkendelsen af, at man ikke har været dygtige nok til at kapitalisere på sit fodboldprodukt, også miste muligheden for at få de rigtige kompetencer ind i organisationen fremover.

’Hvis de synes, at Steen Leth-Jørgensen er så dygtig, hvorfor ansætter de ham så ikke,’ som en af mine kilder bemærker.

Det smarte i UFA-manøvren, hvis Brøndby vælger at gennemføre den, er, hvis man både reducerer sine omkostninger og øger sin omsætning. Og det er selvfølgelig håbet.

Fra konkurrenternes side vil man formentlig tale om desperation og om at sælge ud, fordi Brøndby selv har svigtet på dette område. Så det kan i virkeligheden ende som det mest dramatiske element i Brøndbys plan, hvis man altså vælger at indgå aftalen med UFA.

Lige nu er dialogen på forhandlingsplanet. Der er stadig et stykke vej til indgåelsen af en aftale med UFA, men alene det, at dialogen foregår er dramatisk og et billede på, at Brøndby står midt i store forandringer, der kan være lige så væsentlige som hvilke spillere og trænere, der kommer på fremtidens plakat.

Rigtig plan – men svær at udføre

Så en konklusion herfra er, at Brøndbys nye strategiplan er rigtig, fordi den gør op med alt, hvad Brøndby har gjort forkert de seneste 10-15 år. Men der er også rigtigt mange elementer i den, der er overordentligt svære at udføre.

Den kræver, at man er rigtigt dygtige på rigtigt mange poster i organisationen. Og det har det knebet en del med.