Islandsk sammenhold er en urkraft: - Alle vil være en del af en succes
Alle vil være en del af Islands EM-succes. Det får turismen til at vokse på øen, vurderer brandingeksperter.
En eksatisk jubel brød løs, da den lille fodboldnation Island slog England 2-1 i 1/8-finalen ved EM i Frankrig, og dermed sendte kampens storfavorit ud af EM.
Nyheden gik verden rundt.
Og ifølge branding- og marketingekspert i sport, Thomas Badura, der er direktør i SponsorPeople, vil fodboldsuccesen gavne Island på mange områder.
- Det er ret tydeligt, at fodboldholdets værdier og sammenhold er en urkraft. Det er der en turisme på Island, der kan få gavn af, siger han til TV 2.
Islands turisme vil stige
Joachim Sperling, der er økonom og forfatter til fodboldbogen "Spillet uden for banen", er enig.
Han er ikke i tvivl om, at det allerede nu er muligt at se en stigning i østatens turismeindtægter.
- Alle vil gerne være en del af en succes. Derfor tror jeg, at Island vil kunne få nemmere ved at afsætte deres produkter. De vil kunne få flere turister. Hvert fald i en rum tid endnu. For man vil ikke glemme det her fodboldeventyr lige med det samme, siger han til TV 2.
Udnyt successen
Ifølge Joachim Sperling vil flere mennesker, der sikkert gerne lære fodboldspillerne bedre at kende, også få en interesse for Islands historie.
- Det er et utroligt eventyr. Det er en moderne saga, der bliver genfortalt, siger Joachim Sperling.
Og netop muligheden for at trække andre mennesker til østaten, bør de islandske virksomheder udnytte. Ifølge Thomas Badura bør virksomhederne bruge det islandske landshold til at kommunikere, hvad Island står for.
- Det er troværdigt. Det er ægte billeder. Det er moderne indhold, som vi tror på, fordi vi har set det, siger han.