Fodbold

Landsholdet har fået 'Danmarks bedste træningsbane' i Herning

Landsholdssamlingen foregik i Herning, da en ny hybridbane skulle indvies. En bane, der flugter med DBU’s ambitiøse planer, mener Peter Møller.

- Velkommen til Danmarks bedste træningsbane.

Det var ordene fra Hernings borgmester, Lars Krarup, da den nye hybridbane i Herning blev indviet til landsholdets træning mandag.

Den nye træningsbane er den mest avancerede af sin slags i Danmark. Hybridbanen består af 95 procent græs og fem procent kunstgræs, som er syet ned i banen med 36.000 kilometer tråd.

Det giver et underlag, der føles som en almindelig græsbane, men som er langt mere holdbart, når det danske vintervejr melder sit indpas.

Førhen skulle de rød-hvide til Sverige i de kolde og våde vintermåneder for at træne på et ordentligt underlag, men nu har landsholdet altså fået sin egen topmoderne bane. Og det glæder Nice-angriberen Kasper Dolberg.

- Det er perfekt jo. Det er klasse, at vi har fået sådan en bane. Vi vil selvfølgelig helst spille på så gode baner som muligt, og det her ser rigtig godt ud, siger silkeborgenseren til TV MIDTVEST.

Under banen ligger der 33 kilometer varmerør, mens der også er mulighed for at dræne 600 milliliter vand i timen. Det betyder med andre ord, at banen er ideel - uanset om det er frostgrader eller står ned i stænger.

Kasper Schmeichel og Stine Larsen ses her ved det danske fodboldlandsholds fodboldskole på Herning Fremads baner.

’Det er lige meget, hvor den ligger’

Normen er, at herrelandsholdet spiller landskampene i Parken. Derudover er holdet normalt samlet i Helsingør.

Men fremover, når vejret ikke tillader en normal græsplæne, skal landsholdet samles i Herning. At landsholdet i fremtiden skal krydse to broer for at træne, ser Peter Møller ikke noget problem i.

Så længe forholdene er gode, er DBU’s fodbolddirektør glad.

- Det er næsten lige meget, hvor den ligger henne. Det vigtigste er jo, at vi har noget at træne på, som er godt. Selvfølgelig spiller vi oftest vores kampe i Parken og København, men vi vil gerne forberede os optimalt. Og i det her vindue i november er der altså ikke nogen gode baner – på nær i Herning.

- Det er jo optimalt, hvis man skal skabe store resultater og har ambitiøse planer. Så skal man jo have noget ordentligt at træne på, siger Peter Møller til TV MIDTVEST.

Hybridbanen har kostet 12,4 millioner kroner at få anlagt. Herning Kommune har betalt 8,9 millioner, mens DBU og Herning Fremad har stået for den resterende betaling.

Hvorledes DBU og Herning Fremad har fordelt betalingen af de resterende 3,5 millioner kroner, vides ikke.